Har en dörrkarm som har fått en skada, se bild.
Som "djupast", alltså "diagonalt in" längst ner, är det ungefär 5 mm.
Tänkte kolla av vad folk tror är bäst.Saknad bit har nämligen tyvärr försvunnit.
De två tankarna jag har:
1. Spackla: Snabbspackel + Snickerispackel x 3, typ
2. Byta ut trät:
- Ge sig på ett multitool, såga ur ett "hack" (ett rätblock),
- Skaffa fram en motsvarande bit från en gammal list liknande, förbereda det jag kan utan att sätta dit den. (jag tänker att jag kanske matchar åldern på trät om jag tar en gammal bit)
- Limma fast den med vanligt trälim
- slipa + snickerispackel tills det ser ok ut.
Hur skulle ni har gjort?
(Dörr till badrum om det skulle påverka något.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som "djupast", alltså "diagonalt in" längst ner, är det ungefär 5 mm.
Tänkte kolla av vad folk tror är bäst.Saknad bit har nämligen tyvärr försvunnit.
De två tankarna jag har:
1. Spackla: Snabbspackel + Snickerispackel x 3, typ
2. Byta ut trät:
- Ge sig på ett multitool, såga ur ett "hack" (ett rätblock),
- Skaffa fram en motsvarande bit från en gammal list liknande, förbereda det jag kan utan att sätta dit den. (jag tänker att jag kanske matchar åldern på trät om jag tar en gammal bit)
- Limma fast den med vanligt trälim
- slipa + snickerispackel tills det ser ok ut.
Hur skulle ni har gjort?
(Dörr till badrum om det skulle påverka något.)
Spackla tror jag nog inte på, det kommer nog att bli väl sårbart och skadas fult.
Om du skaffar dig en profilmall (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Ovrigt/Profilmall-16872/) så kan du göra en ny träbit med samma form och sedan plocka ur lämplig mängd trä med ett multiverktyg som du nämner. Sedan lim, spackla och måla förstås.
Om du skaffar dig en profilmall (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Ovrigt/Profilmall-16872/) så kan du göra en ny träbit med samma form och sedan plocka ur lämplig mängd trä med ett multiverktyg som du nämner. Sedan lim, spackla och måla förstås.
Produkter som diskuteras: "profilmall"
Profilmall med klämma Wolfcraft
Smart verktyg för matt- och golvläggning
199 kr inkl moms
Läs mer
Inga problem att spackla det där. Men du skall använda plasticitet paddings superspackel. Ett spackel med tillhörande härdare. Spackla upp o slipa och sen måla på det så blir det osynligt.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Varken finspackel eller några dyckert behövs som armering vill jag påstå, krångla inte till det. Det kommer både bli osynligt, hårt och slagtåligt med plastic paddingen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Ja det finns två "skolor"; "fusk" med spackel eller "riktigt" med att lägga i en ny träbit. Det senare kräver mera tid, tålamod och färdighet medan det förra kan ge utseendemässigt samma resultat men kanske inte samma "snickartillfredsställelse". Vanligt snickerispackel är känsligt för stötar. En variant är "hemmaspackel" av trälim och sågspån.
Produkter som diskuteras i tråden