Håller precis på att avsluta affären med en mindre hyresfastighet innehållande 4 lägenheter, tillträdet sker i nästa vecka.
Vid övertagandet kommer 3 av 4 lägenheter vara uthyrda och den 4 kan jag då passa på att totalrenovera, detta innebär att jag bland annat kan dra om all el och nu till min fråga.
Idag så hyrs samtliga lägenheter ut på så vis att allting ingår i hyran (värme, vatten, el osv) men nu när jag ändå kommer dra allting nytt vill jag ju lägga över mer på hyresgästen, vilket i detta fallet innebär elkostnaden.
Snackade med min elektriker kring detta och hans förslag, vilket han tydligen gjort många gånger förut, är att efter fastighetens central, installera 4 separata mätare där jag i min tur sedan läser av och fakturerar hyresgästen för den förbrukning de använder.
Är detta en lösning som är genomförbar, eller hur ska jag på enklast vis gå tillväga för att få över denna kostnaden på hyresgästen?
Någon som gjort något liknande?
Tack på förhand!
Vid övertagandet kommer 3 av 4 lägenheter vara uthyrda och den 4 kan jag då passa på att totalrenovera, detta innebär att jag bland annat kan dra om all el och nu till min fråga.
Idag så hyrs samtliga lägenheter ut på så vis att allting ingår i hyran (värme, vatten, el osv) men nu när jag ändå kommer dra allting nytt vill jag ju lägga över mer på hyresgästen, vilket i detta fallet innebär elkostnaden.
Snackade med min elektriker kring detta och hans förslag, vilket han tydligen gjort många gånger förut, är att efter fastighetens central, installera 4 separata mätare där jag i min tur sedan läser av och fakturerar hyresgästen för den förbrukning de använder.
Är detta en lösning som är genomförbar, eller hur ska jag på enklast vis gå tillväga för att få över denna kostnaden på hyresgästen?
Någon som gjort något liknande?
Tack på förhand!
Tekniskt är den lösningen lätt genomförbar.hyweu skrev:Snackade med min elektriker kring detta och hans förslag, vilket han tydligen gjort många gånger förut, är att efter fastighetens central, installera 4 separata mätare där jag i min tur sedan läser av och fakturerar hyresgästen för den förbrukning de använder.
Men juridiskt kanske mer klurig.
Jag tror (med betoning på tror, så kolla upp det) att du inte får köpa ström och sen sälja den vidare.
Det måste du ha elnätskoncession för att göra, och det är ett straffbart brott annars.
Och stämmer det jag säger så är dina möjligheter att:
* Fortsätta som tidigare, köpa all el och sen "skänka" den vidare.
* Installera lägenhetsmätare och hyresgästerna får själva teckna elabonnemang (Detta blir dyrare sammanlagt).
* Chansa eller försöka hitta någon genväg i gråzonen.
Om det finns förhandlingsordning för fastigheten måste du förankra gjorda ändringar med din fastighetsägareorganisation (- där du naturligtvis är medlem ??) så att dom kan göra en förhandling om hyran med Hyresgästföreningen.
Det kan vara svårt att göra förändringar för nuvarande hyresgäster - min rekommendation är att göra förändringar för deras lägenheter vid byte av hyresgäst.
Tom lägenhet är naturligtvis lättare att förändra både när det gäller standardhöjning som med elkostnader.
Det kan finnas fallgropar betr. el-debiteringar. Tillåter ditt elbolag att du vidaredebiterar? Tilll vilket kWh pris får du debitera? Se till att notera debiteringsreglerna i hyreskontraktet,
Det är helrätt att låta hyresgästen stå för sina egna elkostnader. Då syns sparsamhet direkt i plånboken och sprids inte ut på hela kollektivet- Då finns inte samma incitament att spara-
Det kan vara svårt att göra förändringar för nuvarande hyresgäster - min rekommendation är att göra förändringar för deras lägenheter vid byte av hyresgäst.
Tom lägenhet är naturligtvis lättare att förändra både när det gäller standardhöjning som med elkostnader.
Det kan finnas fallgropar betr. el-debiteringar. Tillåter ditt elbolag att du vidaredebiterar? Tilll vilket kWh pris får du debitera? Se till att notera debiteringsreglerna i hyreskontraktet,
Det är helrätt att låta hyresgästen stå för sina egna elkostnader. Då syns sparsamhet direkt i plånboken och sprids inte ut på hela kollektivet- Då finns inte samma incitament att spara-
Jo, jag fick också uppfattningen ifrån min elektriker att det var lite av en gråzon. Då de brukar göra så, men att det enligt lagen kunde vara lite sisådär.
Har du något förslag på vart jag ska/kan vända mig för att ta reda på vad reglerna säger?
Har du något förslag på vart jag ska/kan vända mig för att ta reda på vad reglerna säger?
Jag har skickat in papper till Fastighetsägarna och kommer väl troligtvis mycket snart få en räkning på posten, så ja, jag har gått med i en sådan organisation.roland53 skrev:Om det finns förhandlingsordning för fastigheten måste du förankra gjorda ändringar med din fastighetsägareorganisation (- där du naturligtvis är medlem ??) så att dom kan göra en förhandling om hyran med Hyresgästföreningen.
Det är ju som du säger ett förslag, kan kanske ta upp det med de och även elbolaget, åtminstone som en svävande och öppen fråga.
Sen är även min förhoppning att jag ska kunna flytta runt på hyresgästerna, dvs. när lägenhet 4 är färdigrenoverad flyttar befintlig hyresgäst in i den, då kan jag renovera lägenhet 3, så att 2 kan flytta in i 3 osv.
Vi får se om det fungerar i praktiken
Redigerat:
Är det inte en fråga för juridikforumet?
Rent tekniskt är det ju bara att göra som elektrikern föreslår.
Det är ju en allt vanligare lösning i alla former av lägenheter, och den brukar vara populär hos de flesta hyresgäster eftersom de då slipper betala om andra slösar.
Rent tekniskt är det ju bara att göra som elektrikern föreslår.
Det är ju en allt vanligare lösning i alla former av lägenheter, och den brukar vara populär hos de flesta hyresgäster eftersom de då slipper betala om andra slösar.
Kanske inte så enkelt i praktiken. Det räcker med att en hyresgäst protesterar och Hyresgästföreningen tar tag i det. Då bör/måste man ha varmt på fötterna annars blir det tvister,återbetalningar och en massa strul (i onödan).Anna_H skrev:
Betr. flyttning av hyresgäster. Ja, lycka till . Hyresgäster vill ofta flytta till något bättre/större/(lyxigare) men när man då påpekar att hyran med den nya standarden är högre så svalnar i regel intresset snabbt. Och du kan aldrig tvinga en hyresgäst att flytta till en annan lägenhet såvida du inte har s.k korttidskontrakt där besittningsrätten är bortförhandlad och godkänd av Hyresnämnden .
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
I våran bostadsrättsförening rösta års stämman igenom införa individuell el mättare och man får betala vad man går åt och detta har tydligen massa andra föreningar också gjort. Men innan vi fick individuell el mättare var en del av hyra på fakturan märkt som el avgift och den tog då bort (sänkt hyra) när vi börja individuell el mättare.
Rent tekniskt är det som sagt enkelt, det juridiska överlåter jag åt andra, men det är som jag skrev en vanlig lösning.
Angående att flytta hyresgästerna är det ju onödigt att måla fan på väggen innan man ens tittat ordentligt på huset. Givetvis pratar man med hyresgästerna FÖRST och redogör för sitt erbjudande, frågar vem som vill ta över lägenheten och gör renoveringarna i samråd med den hyresgästen, sedan tar man en i taget. Förutsätter givetvis att lägenheterna är plan/ytmässigt likvärdiga.
Man kan även tänka sig att använda den tomma lägenheten som utrymningslägenhet åt en hyresgäst som vill behålla sin lägenhet men ändå ha den renoverad, så det finns ingen anledning att blanda in någon hyresnämnd. Vill hyresgästen inte ha renoverat är det ju "bara" att vänta tills hen flyttar om 1, 10 eller 50 år
Angående att flytta hyresgästerna är det ju onödigt att måla fan på väggen innan man ens tittat ordentligt på huset. Givetvis pratar man med hyresgästerna FÖRST och redogör för sitt erbjudande, frågar vem som vill ta över lägenheten och gör renoveringarna i samråd med den hyresgästen, sedan tar man en i taget. Förutsätter givetvis att lägenheterna är plan/ytmässigt likvärdiga.
Man kan även tänka sig att använda den tomma lägenheten som utrymningslägenhet åt en hyresgäst som vill behålla sin lägenhet men ändå ha den renoverad, så det finns ingen anledning att blanda in någon hyresnämnd. Vill hyresgästen inte ha renoverat är det ju "bara" att vänta tills hen flyttar om 1, 10 eller 50 år
Det bygger ju som jag kanske inte i klartext skrev, (men menade) att en sådan omflyttning är frivillig från hyresgästens sida. Om hyresgästen motsätter sig så är det svårt att framtvinga.Anna_H skrev:Man kan även tänka sig att använda den tomma lägenheten som utrymningslägenhet åt en hyresgäst som vill behålla sin lägenhet men ändå ha den renoverad, så det finns ingen anledning att blanda in någon hyresnämnd. Vill hyresgästen inte ha renoverat är det ju "bara" att vänta tills hen flyttar om 1, 10 eller 50 år
Inga problem att ha undermätning och debitera hyresgästerna....det finns dock en risk för problem om en hyresgäst inte betalar....med det går att göra 5st abonnemang, ett för varje hyresgäst och ett för fastigheten....
Kan en hyresgäst verkligen vägra att tillfälligt flytta till en likvärdig evakueringslägenhet i samma hus?roland53 skrev:
Nej, det är ju ett erbjudande, alternativet är ju att inte få renoverat, bo kvar i byggröran eller bo nån annanstans. Men de kan självklart vägra ett permanent byte, kanske vill någon absolut ha den våningen och det väderstrecket som de har.ZipLock skrev:
Jag debiterar ut el till mina hyresgäster så. Jag har uppfattat det som att det är ok rent juridiskt. Dock att tänka på är att om en hyresgäst inte betalar hyran är det skäl för uppsägning/ vräkning men inte om hyresgästen struntar i att betala elen. Jag är ganska säker på att det är så men inte 100%
En grej att fundera på, är kalibrering av elmätaren. Den används ju här för försäljning av el. Det är stor skillnad när villaägare installarer några undermätare för "skojs skull" för att se ex. elvärmeförbrukningen, garageförbrukning
Redigerat: