Kan man med Fibaro Dimmer FGD211 dimma en eller två ljuskällor? Har fått intryck att det bara är en ljuskälla men ser att den har S1 och S2 in.

Om bara en, kan man få plats med två stycken "puckar" i en apparatdosa?
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
Är du säker på det? Så förstår jag inte manualen: [länk]

Eller missar jag något?
Manualen för dimmern är inte heltäckande...

Fig 1&2 är korrekta exempel på hur man kan kokppla. Fig tre visar ett alternativ med fas in i S2. Kanske är det ett skrivfel, men flera poster här och på MCV-forumet vittnar om att det går att köra in fasen direkt i S1.
 
Mr Lorentz skrev:
Kan man med Fibaro Dimmer FGD211 dimma en eller två ljuskällor? Har fått intryck att det bara är en ljuskälla men ser att den har S1 och S2 in.

Om bara en, kan man få plats med två stycken "puckar" i en apparatdosa?
Du har bara en utgång på FGD211. Beroende på ljuskälla gissar jag att du kan få konstiga reslutat om du parallellkopplar, kanske inte. S2 är endast en ingång som går att använda till associationer eller styrning med scener triggade från S2.

Två puckar i samma normaldosa blir svårt om du ska ha en brytare där också.
 
mrquick skrev:
Manualen för dimmern är inte heltäckande...

Fig 1&2 är korrekta exempel på hur man kan kokppla. Fig tre visar ett alternativ med fas in i S2. Kanske är det ett skrivfel, men flera poster här och på MCV-forumet vittnar om att det går att köra in fasen direkt i S1.
Går eller inte går?

Bilderna fig 1, 2 och 3 antyder att det finns två modeller av pucken (där S1 saknas i den ena vilket i sig är märkligt), där den ena vill ha en potentialfri brytare och den andra fas. Sedan finns en not strax under som säger att S1 och S2 kan matas med fas. Frågan är om den noten endast syftar till fig 3, men inte fig 1&2?? Jag skulle tolka det som att styringången tar 230 V på alla modeller, eller om det nu handlar om en enda modell.
 
AnneFi
Hejsan alla! Jag har några frågor och ska se om jag kan ställa dem så att ni och jag själv förstår :)

I vårt nya sovloft gjorde vi några missar med elen. Lätt att vara efterklok

1. Vi har belysning vid takfoten som endast går att tändas uppifrån via separat dimmer

2. Tak och belysning i trappen styrs från en enkelströmbrytare där nere och en dimmer uppe vid sängen.

Kan man på något enkelt och till rimligt pris fixa något som gör att vi kan tända takfotsbelysningen från typ fjärrkontroll nerifrån?

Och punkt två hade vi velat dela på.
Inte så roligt att tända hela våningen när den ena sover. Hade alltså velat kunda styra trappen och taket var för sig.. omöjligt projekt?
 
Hej!
Tänkte kolla med insatta i ämnet om det är någon som hört rykterna om en "lättare" variant på Fibaros Home Center 2. Enligt ryktet kallad Home Center Lite.

Någon som vet något om spec etc?
 
AnneFi skrev:
Hejsan alla! Jag har några frågor och ska se om jag kan ställa dem så att ni och jag själv förstår :)

I vårt nya sovloft gjorde vi några missar med elen. Lätt att vara efterklok

1. Vi har belysning vid takfoten som endast går att tändas uppifrån via separat dimmer

2. Tak och belysning i trappen styrs från en enkelströmbrytare där nere och en dimmer uppe vid sängen.

Kan man på något enkelt och till rimligt pris fixa något som gör att vi kan tända takfotsbelysningen från typ fjärrkontroll nerifrån?

Och punkt två hade vi velat dela på.
Inte så roligt att tända hela våningen när den ena sover. Hade alltså velat kunda styra trappen och taket var för sig.. omöjligt projekt?
På fråga 1 skulle jag köpt en Nexa inbyggnadsdimmer. http://www.nexa.se/WMR-252.htm. Finns tex på CO http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-universaldimmer-Nexa-WMR-252/Pr365271000. Du behöver också byta ut dimmern mot en vanlig knapp+fjäder, går väl på ca 200 kr. Sen behöver du en fjärr, de brukar följa med om man köper ett kit med uttagspluggar som du behöver till något annat som ska fjärrstyras (http://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytarset-3-pack-Nexa-PE-3/36-4602), eller så köper man separat, tex http://www.clasohlson.com/se/Fjärrkontroll-Nexa-LYCT-705/36-4612

På fråga två skulle jag bett någon med nödig kunskap kika in i dosorna för att se om det är enkelt att dela upp ljuskällorna, annars får man be en elektriker dra lite extra tråd, ska inte alls vara omöjligt. Hur svårt det blir beror tex på om du vill kunna styra båda två från två ställen fortfarande.
 
Sådär! Då var hela tråden genomläst :) äntligen dax att börja leka på allvar, tack för bra info hek och alla andra. Nu har jag även fått igång Vera3 med RFXtrx vilket var ett krav för fortsatt utbyggnad. Första projektet blir att automatisera takfläkt i gillestuga för att sprida ut varmluft från rummet när vi eldar där. Fläkt ej köpt ännu men den enda som hittills fått godkänt från frugan är en variant som sätts på med fjärrkontroll vilket innebär att den ej går igång efter strömbortfall om man inte trycker på fjärren. Detta utesluter ju då styrning via fibaro-puck. Jag har läst att några av er styr LVP via en "IR-grunka", detta borde väl funka även för mig? Någon som har erfarenhet av fabrikat mm? Jag tänker mig att starta fläkt när tempen i rummet går över en viss gräns, kanske öka hastigheten när tempen stiger ytterligare, stänga av när tempen sjunker under given nivå, borde vara lätt som en plätt?

Några funderingar så här långt:
1. Använder Vera3 som switch och den skapar ju ett subnät för inkopplade enheter. Finns det något sätt att fortfarande surfa in på prylarna som jag kunde via min gamla switch?
2. Har läst att några av er loggar från DataMine till NAS, vilket verkar riktigt vettigt. Funkar det även till burk som kör Windows home server, vad händer vid omstart av servern? Idiotiskt att Vera formaterar USB-minne till 500 MB, men kanske går att skapa 2 partitioner på ett stort USB-minne och använda en partition till DataMine?
 
Finns lite bilder på Home Center Lite på zwaveforum som Gröna Hus lagt upp, annars så är det rätt sparsmakat.
 
TE-Rex skrev:
Några funderingar så här långt:
1. Använder Vera3 som switch och den skapar ju ett subnät för inkopplade enheter. Finns det något sätt att fortfarande surfa in på prylarna som jag kunde via min gamla switch?
2. Har läst att några av er loggar från DataMine till NAS, vilket verkar riktigt vettigt. Funkar det även till burk som kör Windows home server, vad händer vid omstart av servern? Idiotiskt att Vera formaterar USB-minne till 500 MB, men kanske går att skapa 2 partitioner på ett stort USB-minne och använda en partition till DataMine?
1. Det går att göra om Vera till switch/brygga istället, om du vill. Jag kör så med wifi, eftersom jag vill använda den som en extra AP. Det är lite pyssligt - läs mer här; http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,11220.msg137059.html#msg137059

2. Har inte järnkoll på hur vera formatterar, det gör den väl bara om du vill ha loggar på den. Annars kan du ju enkelt formattera ext4 tex 64GB :) från valfri linuxburk o stoppa in den. Lär ju räcka ett braaaaaaaaaa tag.
Tycker dock att, om du har din windowsserver igång 24/7/365 gör rätt i att lägga filerna där istället. Enklare med backuper osv. Jag gjorde iofs ett litet skript som backade till min mailserver en gång per dygn innan SMB support ordnades fram til Veran.
 
vespaman skrev:
2. Har inte järnkoll på hur vera formatterar, det gör den väl bara om du vill ha loggar på den. Annars kan du ju enkelt formattera ext4 tex 64GB :) från valfri linuxburk o stoppa in den. Lär ju räcka ett braaaaaaaaaa tag.
Tycker dock att, om du har din windowsserver igång 24/7/365 gör rätt i att lägga filerna där istället. Enklare med backuper osv. Jag gjorde iofs ett litet skript som backade till min mailserver en gång per dygn innan SMB support ordnades fram til Veran.
För att slippa besväret när Windowsservern startar om så tycker jag också det är bättre att backa upp dataMine-datat (som alltså av dataMine läggs på en USB-sticka i Veran) till en annan server. Jag följde heks tråd på MCV-forumet http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,14910.0.html och fick till slut till så att jag NAS:en dagligen hämtar filerna från Veran och lägger dem på en plats som jag lätt kommer åt och kan fippla med.
 
Fördelen med att köra till servern direkt är att det kräver lite mindre resurser - har man mycket att logga, blir det rätt mycket att backa. Dessutom har jag aldrig haft problem med detta, emedan jag tappat information från USB-stickor 2 ggr.
Just nu har jag iofs avinstallerat dataMine, eftersom jag loggar via brultechen istället.
 
Finns det Z - wave alternativ till nexas wbt-912 http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm ?

Mitt behov är att ha en sändare bakom ett renova uttag för jag inte har möjlighet att dra fram ström där brytaren ska sitta. Schneider electronics har en connect serie, men tyvärr inte till renova.
 
Någon som gett sig på att koppla ihop sitt PowerMaster med Vera ännu? Sugen på att införskaffa men fortfarande oklart för mig exakt vad som går att få ut från larmet.

Sedan hade jag gärna köpt till nya/kommande IP-modulen PL3 för att hantera larmet, se bilder från PIR i app etc. istället för via GSM men har förstått det som att man får välja på att IP-modulen eller att koppla ihop med Vera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.