Jag ska inreda min källare, trots att jag vet att man inte ska det. Vi har något förhöjda radonvärden vilket gör att jag tror en varmgrund är det bästa alternativet.Huset är byggt på platta utan underliggande isolering (som dessutom är på två olika nivåer) I ena delen har jag tänkt att ha badrum och i andra delen sovrum. Jag veta att jag borde isolera utifrån men grundens beskaffenhet lämpar sig inte för det då den är väldigt ojämn. Värt att nämna är att det endast är den högra väggen i badrummet som är under jord (berg) övriga väggar ligger ovan jord. Källarutrymmet är helt tort och det känns inte heller fuktigt där nere. Dock är ventilationen dålig. Hur ska jag göra med Cellplasten? Ska den ligga mot väggarna eller ska jag ha en luftspalt som jag ventilerar ner i vargrunden? Hur gör jag med golvet i badrummet? Helst skulle jag vilja ha klinker och golvvärme. Min tanke är att ventilera under badrumsgolvet genom ventiler ner i varmgrunden. Kan det vara en lämplig lösning?

• kllare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte någon som kan ge mig några tips?

Det är lite svårt att veta vad du menar.
Varmgrund brukar det kallas för, när det är lite som en torpargrund, men den har inga ventiler, utan är tät utåt, och välisolerad.
Jag antar att du är ute efter att isolera en platta på mark?
mvh
Greenbay

Ok...jag ska inte krångla till det. Hur ska jag isolera väggar och golv för att slippa mögel? Ska cellplasten sitta direkt på väggarna eller ska jag ha luftspalt? Om jag har luftspalt, ska den ventileras med uteluft eller inneluft? Hur ska jag isolera och ventilera golven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.