Tack för snabba svar. Har inga problem ocj dra extra om set behövs. Verkar finnas tillräckligt med plats i rören.

Kan jag, för att slippa kopplingar bakom knappen, koppla i brytaren istället för att paralellkoppla enligt ritning.. borde väl vaea samma sak??
 
Alltså 1 & 2 på den högra knappen är kopplat till 1& 2 i den vänstra knappen och sen ut med två nya trådar från 1 & 2 i den vänstra knappen till fibaro-dimmern
 
Efter att ha följt den här tråden senaste tiden så börjar jag inse en sak. Jag måste hoppa på det här tåget. Några korta frågor innan jag börjar planera för mycket.

Halva huset är idag uppbyggt med eltako tryckknappsdimmers och andra halvan med GIRA radiobus.

Om jag ersätter en eltakodimmer med en dimmerpuck typ fibaro, kan jag dimma med knappen som tidigare?

Finns det lösningar för att integrera radiobus-centralen? Det känns onödigt att ersätta en 2år gammal central som kostade ca 25tkr att bygga :S
 
jolerius skrev:
Alltså 1 & 2 på den högra knappen är kopplat till 1& 2 i den vänstra knappen och sen ut med två nya trådar från 1 & 2 i den vänstra knappen till fibaro-dimmern
Nja, tror inte det. Blir nog tvungen att rita...

Vad tror ni andra om detta? Blev kanske inte så mycket extra bakom, men det gäller att ha tummen i handen... (inte på sladdarna)
2013-11-16 23.46.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kunde inte hålla mig (gräsänkling denna helg ;-). Verifierade kopplingen ovan imorse.
 
Förstår dock inte hur den kan funka. Fasen ligger på båda brytarna och till dimmern.
Sen har du EN tråd mellan brytarna. I mina ögon så bryts den tråden så fort någon av brytarna växlar?? Lr är jag helt ute p cyklar??
 
Finns det dimmerpuckar med 0-10v output?
 
jolerius skrev:
Fasen ligger på båda brytarna och till dimmern.
Japp.

jolerius skrev:
Sen har du EN tråd mellan brytarna. I mina ögon så bryts den tråden så fort någon av brytarna växlar?? Lr är jag helt ute p cyklar??
Den undre tråden på bilden bryts aldrig. Den går rakt över båda brytarnas pol som normalt är öppen. Tråden "hänger" in i S1 så länge ingen brytare trycks in (trycks upp på bilden). När en (vilken som helst) av brytarna trycks in (upp) går fasen in i S1 och skiftar dimmers läge. Kom ihåg fjädrar och parameter 14=0 (default har jag för mig)
 
Jag har en Vera Lite och ett Powermax+ larm UTAN RS-232 modulen.
Den verkar vara helt slut i England (£30) men hittade den i Sverige för 959... Hutlöst!
Måste jag ha den för att koppla ihop det eller kan det funka ändå?
Borde bara vara RX, TX och GND?
 
wirsen skrev:
Jag har en Vera Lite och ett Powermax+ larm UTAN RS-232 modulen.
Den verkar vara helt slut i England (£30) men hittade den i Sverige för 959... Hutlöst!
Måste jag ha den för att koppla ihop det eller kan det funka ändå?
Borde bara vara RX, TX och GND?
(Edit) Sorry, såg nu att plus har en egen modul. Discontinued tydligen....
 
Redigerat:
En annan fråga.. I köket har jag en 12 led-spottar som styrs med en dosdimmer via en dubbelbrytare dvs en knapp till spottar (monostabil) och en knapp till fönsterbelysning. Har tänkt att lösa det med en z-wave dimmer och en switch.
Men finns det dubbelbrytare som har olika fasingångar?

Blev riktigt luddigt när jag läste igenom, men jag skyller på att jag är småbarnsförälder =)
 
Fibaros dimmer vill ha fas in på knappingångarna så du behöver inte två frikopplade brytare.
 
Om jag har en switch och dimmer från aeon då?
 
Då får du kolla manualen till dessa och se om de är tänkta att kopplas så att de får fas in på brytaringången ;)
 
Enligt manualen ska det inte vara fas på brytare öht... Får köpa nya då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.