Hemmakatten skrev:
Fast jag tycker öringens portar är finare, enkla och rena i stilen.
Ja, jag säger inte emot dig. Det är två helt olika stilar helt enkelt.

Och det är väl inte särskilt svårt att räkna ut vilken som gick fortast att tillverka :)
 
Hm, vad har jag gjort med mitt hus i dag?
Snorat, hostat och allmänt smittat ner det till Typhoid Mary-status. Detta har pågått i en jäkla vecka och jag är fortfarande i det eländiga stadiet.

Dock har jag monterat in lite strömbrytare och eluttag i väntan på elektrikern som ska komma och nicka godkännande och koppla in. Orkar typ tre stycken innan det känns som jag sprungit milen...
 
Fixat den ruttna bädden på byggsläpet. Blev nästan färdig innan de rostfria blindnitarna blev för mycket för tången.

Screen Shot 2013-11-16 at 14.35.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint med plåt men dyrt som knark......!
 
mycke_nu skrev:
Fixat den ruttna bädden på byggsläpet. Blev nästan färdig innan de rostfria blindnitarna blev för mycket för tången.
Får man fråga vad en sådan där durkplåt kostar ungefär? Den är väl ca 2,7 x 1,4 m?

Lade den ovanpå plywooden, eller tog du bort plywooden först?
 
@MathiasS:
Jo, det vill jag lova. Men det betalar sig på 20 år jämfört med slitskyddsplyfa. :wow:

Nästan i alla fall..
 
KnockOnWood skrev:
Får man fråga vad en sådan där durkplåt kostar ungefär? Den är väl ca 2,7 x 1,4 m?

Lade den ovanpå plywooden, eller tog du bort plywooden först?
3000x1500 3mm Five-Bar aluminiumdurk kostade ca 3 600 kr. Jag fick den tillklippt gratis till släpets 2500 x 1400 mm. Av de överblivna remsorna blir det antagligen nya uppkörningsramper för gräsklipparen.

Jag tog bort Plywoodskivan, annars blir det nog bara elände med smuts, vatten, röta och korrosion på sikt.

Använde plyfan som mall för borrningen för nitarna vilka är 4,8 mm i rostfritt. Har även inhandlat lättflytande rostskyddsmedel som jag tänker spreja in mellan det varmgalvade chassiet och al-plåten.
 
Börjat rensa i carport, garaget och uthuset! Herrejesus vad skit man samlar på sig! garage och carport på 100kvm och ända står samtliga bilar på gårdsplanen:x
 
Jagat runt lite och letat diskmaskin och en tumlare till nya kåken.
Diskmaskin lutar åt en Siemens från Mediamarkt, har de funktioner jag vill ha 4 000 billigare än Miele och det verkar skilja ytterst lite i kvallitutta men det visar sig. Mediamarkt hade även ett litet kylskåp, en halvmeterskub perfekt att ställa utanför bastun med öl i:D.
 
Jobbat vidare med stammarna i källaren. Går enligt plan, d.v.s., allt ska vara frilagt i morgon kväll. Därefter får det vara öppet till nästa helg då det blir rörbyte och igengjutning.

Var lite tungt idag när jag insåg att det var 25 grader varmt och 97% RF i mitt inplastade utrymme. Tapeterna började lossna från källarväggarna. Blev avfuktare, forcerad ventilation och öppet fönster, allt för att bibehålla undertrycket i utrymmet.

avlopp_kallare7.jpg

Slutade dryga timmen tidigare än planerat då jag lyckades klämma/spräcka lillfingret. Blev mitt livs snabbaste besök på akuten -- en timme och tio minuter. Fick fingret ihoptråcklat samt en fin handritad skiss på hur jag ska klippa bort stygnen:

avlopp_kallare8.jpg

För övrigt undrar jag varför avloppsrören har ett bisarrt fall ut ur huset. Nere under 110cm under källargolvet nu... Blir bajs att byta rören.
 
phl skrev:
För övrigt undrar jag varför avloppsrören har ett bisarrt fall ut ur huset. Nere under 110cm under källargolvet nu... Blir bajs att byta rören.
De försökte kanske sikta in sig på frostfritt djup.
Det lär ha legat ganska djupt i Skåne, i alla fall förr, under istiden :)

Fy vilket slitjobb du har tagit på dig :mad:

Var nu rädd om resten av fingrarna!
 
Imorgon blir det klippning av häcken med hjälp av grannen, sen blir det vildsvinsstyckning för första gången helt själv, ska bli intressant.
 
Hemmakatten
mycke_nu skrev:
3000x1500 3mm Five-Bar aluminiumdurk kostade ca 3 600 kr. Jag fick den tillklippt gratis till släpets 2500 x 1400 mm. Av de överblivna remsorna blir det antagligen nya uppkörningsramper för gräsklipparen.

Jag tog bort Plywoodskivan, annars blir det nog bara elände med smuts, vatten, röta och korrosion på sikt.

Använde plyfan som mall för borrningen för nitarna vilka är 4,8 mm i rostfritt. Har även inhandlat lättflytande rostskyddsmedel som jag tänker spreja in mellan det varmgalvade chassiet och al-plåten.
Ser jättebra ut. Men undrar om det finns billigare alternativ? 3600kr på vårt obromsade släp som kostade 7500kr känns lite väl mycket. Å andra sidan, finns ingen botten så finns inget släp.
 
På firmans släp körde vi vanlig plyfa och det har funkat kanon i flera år, enda nackdelen är att det blir lite halt om det är snö på släpet
 
phl skrev:
Jobbat vidare med stammarna i källaren. Går enligt plan, d.v.s., allt ska vara frilagt i morgon kväll. Därefter får det vara öppet till nästa helg då det blir rörbyte och igengjutning.

Var lite tungt idag när jag insåg att det var 25 grader varmt och 97% RF i mitt inplastade utrymme. Tapeterna började lossna från källarväggarna. Blev avfuktare, forcerad ventilation och öppet fönster, allt för att bibehålla undertrycket i utrymmet.

[bild]

Slutade dryga timmen tidigare än planerat då jag lyckades klämma/spräcka lillfingret. Blev mitt livs snabbaste besök på akuten -- en timme och tio minuter. Fick fingret ihoptråcklat samt en fin handritad skiss på hur jag ska klippa bort stygnen:

[bild]

För övrigt undrar jag varför avloppsrören har ett bisarrt fall ut ur huset. Nere under 110cm under källargolvet nu... Blir bajs att byta rören.
Har du satt bilmaskinen i värmepumpen också eller vad har hänt med den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.