Bara en kommentar till mitt tidigare inlägg. Vi fick vattenmätaren utbytt i veckan och de satte mycket riktigt i en backventil. Det är dock inte alla rör som backventilen, en enkel insticksvariant, passar i så det är fortfarande många som saknar.

Krilleman
imported_Benno skrev:
Bara en kommentar till mitt tidigare inlägg. Vi fick vattenmätaren utbytt i veckan och de satte mycket riktigt i en backventil. Det är dock inte alla rör som backventilen, en enkel insticksvariant, passar i så det är fortfarande många som saknar.
Hur menar du nu? Backventilen ligger ju invändigt i anslutningen på mätaren! Om det vore så att backventilen var gjord för att passa kundens anläggning skulle ju vattenmätar-service-killen ha med sig femtioelva olika sorter!

Jag tittade inte så noga hur service-tjejen gjorde men det såg bara ut som en tjockare plastbricka som monterades efter vattenmätaren i befintligt rör. Om det befintliga röret inte passar så hoppar man över installation av backventil helt enkelt. Jag såg någon kommun som kräver att det skall finnas konsol till mätaren men min konsol ligger fortfarande i rördelslådan och väntar på dagen då jag flyttar mätaren. Om alla hade konsol skulle det gå att få i en backventil utan bekymmer så om kraven höjs blir det kanske obligatoriskt.

Krilleman
Du förstår nog fortfarande inte mitt resonemang.

Backventilen passar i anslutningen på vattenmätaren och en sådan har ju alla med "köpevatten" och då spelar det ju ingen roll om man har konsoll eller inte. Backventilen passar oavsett!

Fast det kanske finns olika lösningar för olika kommuner. Vad vet jag. Jag kan ju bara bekräfta den tiden jag har spenderat som uthyrd hos vattenmätarservice hos mitt lokala energi & vatten-företag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.