Hej,
Renoverar ett badrum som är 1,60x3,10. Golvbrunn finns (för ev. framtida behov) men varken badkar eller dusch ska installeras inom översklådlig framtid. Golvbjälklaget är c/c 600 och ligger i längdrikningen.
Tänkte förstärka golvet för klinker genom att sätta kortlingar på c/c 300 med samma dimension som övriga bjälklaget, 45x195.
1.Hur fäster jag på bästa sätt kortlingarna? Vinkeljärn, skråskruva eller något annat sätt?
Ovanpå detta kommer 22mm spånskiva att limmas och skruvas.
2. Kan jag använda vanlig golvspånskiva för detta?
3. Väggarna består av en spånskiva under våtrumstapet. Tapeten ska bort och ersättas av Fibo Tresbo-skivor.
Något särskilt jag bör tänka på där?
Renoverar ett badrum som är 1,60x3,10. Golvbrunn finns (för ev. framtida behov) men varken badkar eller dusch ska installeras inom översklådlig framtid. Golvbjälklaget är c/c 600 och ligger i längdrikningen.
Tänkte förstärka golvet för klinker genom att sätta kortlingar på c/c 300 med samma dimension som övriga bjälklaget, 45x195.
1.Hur fäster jag på bästa sätt kortlingarna? Vinkeljärn, skråskruva eller något annat sätt?
Ovanpå detta kommer 22mm spånskiva att limmas och skruvas.
2. Kan jag använda vanlig golvspånskiva för detta?
3. Väggarna består av en spånskiva under våtrumstapet. Tapeten ska bort och ersättas av Fibo Tresbo-skivor.
Något särskilt jag bör tänka på där?
Jag har rätt nyligen renoverat badrummet på vårt landställe. Det rummet är 1,23*3,10 och har golvbjälkar cc60 tvärs längdriktiningen.
Jag satte kortlingar på cc30 och körde genomgående skruv och satte kortlingarna lite zickzack. På det 22 golvspån sen 2-3cm flytspackel. Golvvärme och armering ligger även det i spacklet. Klinkers upptill.
På väggarna sitter fibo tresbo skivor. Dessa skivor kommer jag aldrig mer sätta upp. Går snabbare att kakla ;-)
Men då är jag van att sätta kakel och skivorna är rätt stora och klumpiga att hantera själv.
Jag satte kortlingar på cc30 och körde genomgående skruv och satte kortlingarna lite zickzack. På det 22 golvspån sen 2-3cm flytspackel. Golvvärme och armering ligger även det i spacklet. Klinkers upptill.
På väggarna sitter fibo tresbo skivor. Dessa skivor kommer jag aldrig mer sätta upp. Går snabbare att kakla ;-)
Men då är jag van att sätta kakel och skivorna är rätt stora och klumpiga att hantera själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!
Jag var också inne på att sätta dom lite sicksack men då jag skulle vilja lägga golvspånet i samma riktning som kortlingarna, av praktiska skäl, så tänkte jag att det är bättre att ha en rak "linje" att skruva i.
Då jag inte kan sätta kakel samt att jag inte tror att befintlig vägg lämpar sig för kakel så väljer jag Fibo Tresbo.
Jag var också inne på att sätta dom lite sicksack men då jag skulle vilja lägga golvspånet i samma riktning som kortlingarna, av praktiska skäl, så tänkte jag att det är bättre att ha en rak "linje" att skruva i.
Då jag inte kan sätta kakel samt att jag inte tror att befintlig vägg lämpar sig för kakel så väljer jag Fibo Tresbo.
Tänk på att fibo tresbo skivorna är tunga. Den nedre listen måste sitta fast ordentligt i väggen.
Fäst kortlingarna med balkskor då? Vad har du för trossbotten? Du kanske får plats med balkskor om du går ner till 45x170?
Att limma ihop dubbelt lager golvgips istället för spån har jag hört att en del gör.
Fäst kortlingarna med balkskor då? Vad har du för trossbotten? Du kanske får plats med balkskor om du går ner till 45x170?
Att limma ihop dubbelt lager golvgips istället för spån har jag hört att en del gör.
Hej, jag skruvlimmade, så det såg ut såhär fotat underifrån.
Visa bilaga 44105
Att både limma och skruva känns ju överlägset stabilast, med det leder ju till att det blir sick-sack-mönstret ifråga.
Ev kan du sen sätta en 55cm lång bit 45x45 eller 45x70 på ena sidan av varannan kortling för att få en rak linje att stödja golvspån på.
Men först och främst ska du väl fundera på ifall kortlingarna alls behövs ...?
Ska du flyspackla minst 12 mm över golvspånet sen?
Visa bilaga 44105
Att både limma och skruva känns ju överlägset stabilast, med det leder ju till att det blir sick-sack-mönstret ifråga.
Ev kan du sen sätta en 55cm lång bit 45x45 eller 45x70 på ena sidan av varannan kortling för att få en rak linje att stödja golvspån på.
Men först och främst ska du väl fundera på ifall kortlingarna alls behövs ...?
Ska du flyspackla minst 12 mm över golvspånet sen?
Jag anser nog att varken skruven eller (speciellt) limmet gör någon nytta att tala om. Kortlingarna skall presspassas och tvingas in med hammarslag.
Om vi tänker efter en smula så är det ju nämligen så att om en golvbjälke belastas och därför vill röra sig nedåt så ska detta förhindras genom att kortlingarna då måste ställa sig på tvären vilket resulterar i diagonala tryckkrafter på dessa.
Aldrig så mycket lim eller skruv gör då någon som helst skillnad. Det handlar enbart om god passform.
Av samma anledning så anser jag att krysskolvning på inget sätt är överlägset vanliga kortlingar.
Men försök övertyga en snickare om det..
Om vi tänker efter en smula så är det ju nämligen så att om en golvbjälke belastas och därför vill röra sig nedåt så ska detta förhindras genom att kortlingarna då måste ställa sig på tvären vilket resulterar i diagonala tryckkrafter på dessa.
Aldrig så mycket lim eller skruv gör då någon som helst skillnad. Det handlar enbart om god passform.
Av samma anledning så anser jag att krysskolvning på inget sätt är överlägset vanliga kortlingar.
Men försök övertyga en snickare om det..
Jag håller helt och fullt med mycke_nu.
Ok tack!
Om jag sammanfattar så är kanske det bästa att presspassa kortlingarna med förskjutning så det går stt skruva ändarna genom längsgående golvreglarna. Vid avslutande regel vid vägg fästs den med vinkel. Limskruva fast en 45x45 på den förskjutna kortlingen för att få en rak "linje" att limskruva golvspånskivan i.
Badrummet är på övervåningen med källare under.
Om jag sammanfattar så är kanske det bästa att presspassa kortlingarna med förskjutning så det går stt skruva ändarna genom längsgående golvreglarna. Vid avslutande regel vid vägg fästs den med vinkel. Limskruva fast en 45x45 på den förskjutna kortlingen för att få en rak "linje" att limskruva golvspånskivan i.
Badrummet är på övervåningen med källare under.
Medveten om att tråden är gammal men man behöver ju inte starta ny utan anledning....
mycke_nu: Rätta mig om jag har fel. Jag är med på vad du säger om balkböjningen. Men är inte kortlingarna i första hand till för att golvspånet inte ska svacka mellan golvbjälkarna? Alltså att de inte är till för att förstyva själva golvbjälkarna utan för att styva upp spånet.
(detta kommer mest från att läst om cc 300 för att förstärka golv för kakling)
mycke_nu: Rätta mig om jag har fel. Jag är med på vad du säger om balkböjningen. Men är inte kortlingarna i första hand till för att golvspånet inte ska svacka mellan golvbjälkarna? Alltså att de inte är till för att förstyva själva golvbjälkarna utan för att styva upp spånet.
(detta kommer mest från att läst om cc 300 för att förstärka golv för kakling)
Jag har kortlat för att ge balkförstyvning, dvs låta de närliggande golvbjälkarna dela på punktlaster, med mindre svaj i bjälklaget när man går över golvet som resultat.
Golvspånet i vanliga bostadsrum klarar sig utmärkt med stöd på cc600.
Men för andra kan det handla om mer bärighet åt golvspånet, t.ex. för att man ska klinkra.
Golvspånet i vanliga bostadsrum klarar sig utmärkt med stöd på cc600.
Men för andra kan det handla om mer bärighet åt golvspånet, t.ex. för att man ska klinkra.
Redigerat: