1 839 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Hjälp mig, behöver råd ang husköp!
Jag har idag fått ett erbjudande att köpa mina släktingars sommarställe. Saken är den att jag vet ingenting om vad som är viktigt att kolla upp innan köpet.
Vad skall jag tänka på?
Får man alltid betala lagfart när man köper ett hus?
Snälla, snabb hjälp önskas!!
Vad skall jag tänka på?
Får man alltid betala lagfart när man köper ett hus?
Snälla, snabb hjälp önskas!!
Svar ja. Med lagfart avses den inskrivning i inskrivningsmyndighetens fastighetsbok av äganderätten till fastigheten. Inom tre månader från det att köpebrevet undertecknats ska ansökan om lagfart inlämnas till tingsrätten (inskrivningsmyndigheten).
Ha i åtanke att från det att du skivit under köpekontraktet så har du samtidigt avsagt dig all fritid. Alla sparpengar kommer du att spendera på en massa byggprylar istället för resor och underhållning. Du kommer inte att kunna koppla av på semestrarnaa längre utan du kommer istället att tänka på gräsklippning, rabatter och annat hemskt. Skämt åsido. Det är jättekul att äga hus/sommarstuga det där med tid och pengar är dock sant.
Kolla upp med banken om att du kan låna till bra ränta, försök undvika topplån om det går. Besiktiga huset om du inte känner det ut och innantill redan.
Kolla upp om det är ett bra pris, uppgifter finns hos mäklare eller andra instanser.
/CC
Ha i åtanke att från det att du skivit under köpekontraktet så har du samtidigt avsagt dig all fritid. Alla sparpengar kommer du att spendera på en massa byggprylar istället för resor och underhållning. Du kommer inte att kunna koppla av på semestrarnaa längre utan du kommer istället att tänka på gräsklippning, rabatter och annat hemskt. Skämt åsido. Det är jättekul att äga hus/sommarstuga det där med tid och pengar är dock sant.
Kolla upp med banken om att du kan låna till bra ränta, försök undvika topplån om det går. Besiktiga huset om du inte känner det ut och innantill redan.
Kolla upp om det är ett bra pris, uppgifter finns hos mäklare eller andra instanser.
/CC
Liknande trådar
-
Behöver hjälp att förstå mig på ackumulator tankar.
Ved, Pellets, Flis -
Ska gräva ner bevattning, hjälp mig så jag inte behöver gräva igen!
Trädgård allmänt -
Ångrat mig! Behöver lite snabb hjälp
Isolering -
Hjälp mig köpa billig kap/gersåg, behöver svar i dag.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur mycket behöver jag gräva? - hjälp mig tolka!
Grund & Markarbeten