Från och med nu fram till ca kl 16 kommer vi att uppgradera hela Byggahus.se i och med att vi lanserar vår mobilsajt. Därför kan sajten ligga nere från och till, men vi hoppas på att det bara blir en gång, en kvart.

Hurra!

Det verkar som det mesta faktiskt fungerar! :)

Så från och med nu så har vi även ett mobilskin! Man når det genom att klicka på mobilskin lääängst ner på sidan! (Försök inte göra det i Internet Explorer, det kommer inte fungera som det är tänkt, använd vettiga webbläsare eller en faktisk mobil!)

Det finns dock massor av saker som inte fungerar som dom ska än, så ta gärna och rapportera dom här i tråden. Vi har redan en lista på över 100 punkter som vi ska fixa nu de kommande dagarna, men rapportera gärna mer, det finns säkert saker vi missat. :)

Va, är det redan klart? JIPPIIIII det funkade (y)

Mycket bra jobbat Johan och Flommy. Tack!!!

Mikael_L
Johan mlg Karlsson skrev:
...så har vi även ett mobilskin! Man når det genom att klicka på mobilskin lääängst ner på sidan! (Försök inte göra det i Internet Explorer, det kommer inte fungera som det är tänkt, använd vettiga webbläsare eller en faktisk mobil!)
SHIT !!
Jag provade att klicka där (inte I-explorer här).

Men hur kommer jag bort från mobiltelefonutseendet?
På min stationära dator kändes det inte bättre, om jag säger så ...

(Fast det går ju att prova ett tag förvisso, kanske är en vinnare i längden ... ;))

ullberg
Mikael_L skrev:
SHIT !!

(Fast det går ju att prova ett tag förvisso, kanske är en vinnare i längden ... ;))
Jag gjorde samma miss, när jag tagit mig tillbaka till förstasidan fanns valet igen längst ner...

Typiskt att man ska vara så klåfingrig...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
ullberg skrev:
Typiskt att man ska vara så klåfingrig...
Ja du vet att man säger att gud gav oss två öron och en mun för att vi ska lyssna dubbelt så mycket som vi snackar.

Man kan ju undra vad tanken var med tio fingrar .... :D

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L skrev:
Man kan ju undra vad tanken var med tio fingrar .... :D
Det syns ju längst till höger på din avatar, det behövs minst 10 fingrar för att lyckas hålla igen käften. Man hade bara förbisett sidoeffekterna...

/U

Ser jättebra ut i iphone

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ingen tanke på att göra er huvudsajt till "responsiv" istället? dvs att oberoende av device som surfar in anpassar sig sidan korrekt. Bara en url att hålla reda på etc

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
petrho skrev:
Ingen tanke på att göra er huvudsajt till "responsiv" istället?
Jodå, det var en ide som vi stötte och blötte ett tag. Tyvärr så är inte vBulletin (som forumet bygger på) ens i närheten av att vara responsiv, och de redaktionella sidorna som använder Drupal har ett tema som inte heller det är speciellt responsivt. Så för att kunna släppa något 2013 istället för 2020 så fick den idén stryka på foten.

Mikael_L skrev:
SHIT !!

Den mobilanpassade varianten mobil.byggahus.se gör sig bäst i iphone och android-telefoner (eller windowstelefoner om man har en sådan). Men när man surfar från en surfplatta eller en från datorn är den vanliga sajten bättre.

En förbättring som är värd att nämna är att vi lagt till en "Deltagit"-funktion i mobilsajten. Klickar man på den ser man vilka forumtrådar man skrivit nlägg i.

En annan förbättring är att man numera enkelt kan ladda upp en bild från mobiltelefonen.

Hoppas ni gillar det ni ser (när ni surfar på mobilen).

petrho skrev:
Ingen tanke på att göra er huvudsajt till "responsiv" istället? dvs att oberoende av device som surfar in anpassar sig sidan korrekt. Bara en url att hålla reda på etc
Jodå, vi har funderat en hel del på att släppa en responsiv sajt istället för att en mobilanpassad och kanske kommer det också så småningom. Men precis som Johan skriver så är vår befintliga kodbas rätt så stor och komplex och därför inte så enkel att göra responsiv. Hoppas att du gillar det du ser trots att sidan inte är responsiv.

petrho skrev:
Jag som surfar via surfplatta hatar responsiva sajter som behandlar mig som en mobilsurfare.

• Gilla
Nimajneb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
SHIT !!

Gå längst ner på sidan och klicka på webbversion så kommer du tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.