4 759 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Rimlig hyra för äldre hus. (för att redovisa boende kostnad i samband med hemhjälp)
Sida 1 av 2
Gamla föräldrar behöver hemhjälp.
Huset är överskrivet på nästa generation.
I ekonomiredovisning till kommunen ska man redovisa pensioner och kostnad bostad.
Huset är i gott skick, har en större tomt, bra läge och ligger i Norrbottenskusten med rimligt anstånd för att pendla hela fyrkanten (Piteå, Luleå, Boden och Älvsbyn)
Med en högre hyra får man lägre månadsavgift.
Vad är en rimlig varmhyra för ett äldre hus 5 ROK.
Huset är överskrivet på nästa generation.
I ekonomiredovisning till kommunen ska man redovisa pensioner och kostnad bostad.
Huset är i gott skick, har en större tomt, bra läge och ligger i Norrbottenskusten med rimligt anstånd för att pendla hela fyrkanten (Piteå, Luleå, Boden och Älvsbyn)
Med en högre hyra får man lägre månadsavgift.
Vad är en rimlig varmhyra för ett äldre hus 5 ROK.
Det är väl helt klart vad som avses,dom faktiska kostnader som dom betalar! hur svårt kan det vara? Eller är det fråga om försök till fusk/bedrägeri för att slippa betala vedertagna kostnader för den omsorg dom vill utnyttja.
Tror - vet inte - att det kan också vara så att äger man sitt hus så räknar det med ett schablonavdrag för huset. Allt är inte alltid så svart eller vitt.cecar33 skrev:
Sen, om en pensionär som betalat av sitt hus under sitt liv skarvar sin hyra lite eftersom huset "försvunnit" som korrekt kostnad, därmed inte ger några avdrag längre och det blir tuffare att klara sig... skit samma tycker jag. Sila mygg och svälja kameler.
Och sedan när, och var går då gränsen men framförallt vem bestämmer hur mycket man skall kunna fusk med utan att det skull kallas för sila mygg och svälja elefanter.
Det finns ett ordspråk ; Det finns inget som är dyrt det är bar en fråga om tillgång på pengar som avgör.
Så då är frågan är det du larka 742 som lägger ribban efter din ekonomi.
Det finns ett ordspråk ; Det finns inget som är dyrt det är bar en fråga om tillgång på pengar som avgör.
Så då är frågan är det du larka 742 som lägger ribban efter din ekonomi.
Redigerat:
Har skribenten missuppfattat frågan? Den boende äger inte huset!!, det framgår väl tydligt?.larka742 skrev:
Han får väl närmast betraktas som hyresgäst då?
Självklart, det finns den rent juridiska aspekten. Husägaren kan få skatta (om intäkterna passerar en gräns).
Sätter de en hyra så ska det också verkligen finnas en hyra - egentligen.
Nu tolkade jag inte det här som att det handlade om typ bostadsbidrag där de från en fiktiv "hyra" på 4000kr får bidrag på 3000kr. Det blir liksom för mycket "mygg" för mig.
Vet dock inte vad som "lägre månadsavgift" innebär, så in nån mening är det kanske svårt att tolka det så snällt som jag gör.
Sätter de en hyra så ska det också verkligen finnas en hyra - egentligen.
Nu tolkade jag inte det här som att det handlade om typ bostadsbidrag där de från en fiktiv "hyra" på 4000kr får bidrag på 3000kr. Det blir liksom för mycket "mygg" för mig.
Vet dock inte vad som "lägre månadsavgift" innebär, så in nån mening är det kanske svårt att tolka det så snällt som jag gör.
Ja exakt, de äger inte huset men gör kanske allt som en normal ägare gör fast de inte har ett papper på det. Vilket då blir en slags förlust. Om nu mitt antagande med schablon stämmer...roland53 skrev:
Ja, exakt. Trots TS:s rubrik så gör jag en välvillig tolkning att TS önskar göra "hyresförhållandet" formellt riktigt (med ett hyreskontrakt?) och därför önskar input på vad en skälig hyra är. .orparn skrev:
Sedan, anser jag, att det nästan är omöjligt att ge ett sådant råd här i tråden utan att veta;
Varm eller kallhyra
Ingår vatten & hushållsel
Trädgårdsskötsel
Inre underhåll
Yttre underhåll
... har jag glömt något?
Det är många parametrar som avgör en rätt hyra och om man är överens kan man förhandla fritt, vad jag förstår?
Och med den alternativa tolkningen måste man vara medveten om att myndigheterna numera samarbetar. Dvs fk och kommun kan mycket väl få för sig att stämma av med skv att ägaren deklarerat hyresintäkterna korrekt.
För övrigt skrev väl ts varmhyra?
För övrigt skrev väl ts varmhyra?