14 675 läst · 9 svar
15k läst
9 svar
Ursäkta om jag är skeptisk, men hakgångjärn för både vänster & höger?
Jag har köpt ett hakgångjärn ifrån Byggmax, de hävdar att den är både höger och vänster hängt.
Om man tittar på bifogade bilder så är jag väldigt skeptiskt att det stämmer...
Eller har jag helt fel? Jag vill ju inte sätta upp det snett för att det ska bli rakt.
/M
Ps. Alla i gångjärn i butiken var svagt lutande, så det hjälper inte att byta .dS
Om man tittar på bifogade bilder så är jag väldigt skeptiskt att det stämmer...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller har jag helt fel? Jag vill ju inte sätta upp det snett för att det ska bli rakt.
/M
Ps. Alla i gångjärn i butiken var svagt lutande, så det hjälper inte att byta .dS
Bilden visar ju att det går att hänga både höger och vänster, eller jag kanske missat något. Används båda gångjärnen till samma dörr kommer inte dörren att hänga då det finns två fästpunkter.
Det är två bilder på samma gångjärn, men jag kommer givetvis använda två stycken.
Ja, det går att hänga både höger och vänster, men det är ju toksnett. I den övre bilden diffar det 2-3 cm på 30 cm.
Om dörren ska bli rak måste jag ju skruva i det snett, antigen fästet eller staget och det kommer ju se jätte knasigt ut.
Ja, det går att hänga både höger och vänster, men det är ju toksnett. I den övre bilden diffar det 2-3 cm på 30 cm.
Om dörren ska bli rak måste jag ju skruva i det snett, antigen fästet eller staget och det kommer ju se jätte knasigt ut.
Sätt staget rakt....det är troligen inte bättre precision.....
Sätter du ett stag så hänger det, sätter du två kommer det övre att "hålla emot" hängingen. Den blir inte mer än 1-2mm om du gör rätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Är det tappen som är sne?
Ge den en smäll med hammaren
Protte
Ge den en smäll med hammaren
Protte
Sätter man ett hakgångjärn så spelar det ingen roll om man knäcker tappen eller monterar det snett från början, dessa skall monteras i par. TS får köpa ett paket till.
Edit: såg nu att TS har två par, så att mäta det ena ger inte så mycket.
Edit: såg nu att TS har två par, så att mäta det ena ger inte så mycket.
Redigerat:
Om du sätter ett på vardera sidan så kan du öppna dörren åt båda hållen.
Liknande trådar
-
Hur isolerar man runt om platta?
Isolering -
Frågetråd om målning o allt som hör till/ nybörjare
Färg, Måla & Tapetsera -
Patriks drömhus vid havet: Så byggde han A-framehus från grunden själv
Artikelkommentarer -
Omvandla gräsmatta till ängsmark
Trädgård allmänt -
Köpte en bil... ursäkta om detta är off topic..
Juridik