Vi har precis köpt ett nytt hus relativt billigt som en släkting som är nån form av byggnadsinspektör gick genom. Min pappa är målare och kan mycket om hus så även han kollade det noga. Vi använde alltså aldrig någon riktig besiktning vilket jag nu ångrar och vill inte ha några påhopp eller pekpinnar angående det.
Huset är från -70 med källare. Det är öppet ner till källaren från ovanvåningen. På golvet där nere ligger en tjock heltäckningsmatta o på väggarna finns nån form av trästruktur-tapet. Tapeten är i nederkant ljusare (pga fukt?). Jag tycker det luktar från källaren. Inte mögel egentligen men nånting luktar.
Förra ägaren har använt källaren som boyta.
Kan lukten bero på de organiska tapeterna samt heltäckningsmattorna? Öppnar man förråd o så där nere så luktar det bara instängt där.

Glömde skriva att förra ägaren har spolat dräneringen en gång i månaden alltid under sommarhalvåret så den verkar funka som den ska. Han visade hur vi ska göra.
Jag vet inte om jag blivit lite besatt av den här lukten eller om det är ett verkligt problem

Det en besiktningsman hade sagt är att det är en riskkonstruktion med inredd källare, och det vet ni väl redan, så där kanske ni sparade 10000:-

Jag skulle vara mer orolig för mattan än för väggpanelen. Finns det möjlighet och lyfta lite i något hörn och se vad den ligger på? Har ni tänkt behålla källaren som den är?

Vi har lyft lite på mattan o den verkar ligga rakt på betonggolvet löst. Vi har tänkt ta ut mattorna o ta bort tapeterna men hade inte tänkt att det va prio 1 på det från början. Men nu kanske det får bli det iallafall. Men borde de inte va svårare för mögel o växa med iom att det är bra ventilerat för att det är öppet upp till ovanvåningen ?
I tvättstugan ligger en gammal plastmatta som släppt i kanter o så.

Nja, mellan betongen och mattan är det ju inte ventilerat, så där kan nog fukten hänga sig kvar
länge, framförallt i tvättstugan där det är plastmatta.

Lyft undan mattan så ni får plats att tejpa fast en plastpåse på betonggolvet. Dagen efter kan ni se om det bildats kondens under plastpåsen.

Det finns många heltäckningsmattor som fungerar alldeles utmärkt att löslägga på källargolv. Tvätta en handduk i oparfymerat tvättmedel, torka och lägg sedan på eller under heltäckningsmattan ett par dagar. Ta sedan upp den, stoppa i en plastpåse och ta med till jobbet. Efter en dag på jobbet, öppna påsen och lukta. Luktar det mögel?

Att väggen är ljusare nedtill låter lite märkligt då jag spontant känner att den borde vara mörkare om den är fuktutsatt. Ser du några spår som visar tapetsläpp eller liknande?

Limmet som är under plastmattan i tvättstugan kan däremot avge ganska obehagliga lukter när limmet förtvålas p.g.a tillskjutande fukt. Mattan släpper och lukten frigörs. Där kan det vara aktuellt att göra en liten insats då limmet inte brukar vara särskilt nyttigt.

EndZone skrev:
Det finns många heltäckningsmattor som fungerar alldeles utmärkt att löslägga på källargolv. Tvätta en handduk i oparfymerat tvättmedel, torka och lägg sedan på eller under heltäckningsmattan ett par dagar. Ta sedan upp den, stoppa i en plastpåse och ta med till jobbet. Efter en dag på jobbet, öppna påsen och lukta. Luktar det mögel?

Att väggen är ljusare nedtill låter lite märkligt då jag spontant känner att den borde vara mörkare om den är fuktutsatt. Ser du några spår som visar tapetsläpp eller liknande?

Limmet som är under plastmattan i tvättstugan kan däremot avge ganska obehagliga lukter när limmet förtvålas p.g.a tillskjutande fukt. Mattan släpper och lukten frigörs. Där kan det vara aktuellt att göra en liten insats då limmet inte brukar vara särskilt nyttigt.
Tack båda för tipsen! Ska testa!
Om jag klistrar en plastpåse, kan ja då göra det med frystejp?
Tapeten är liksom klistrad så att en liten del av den sitter fast på golvet o där jag lyft har inte tapeten släppt. Känns kanske också som att den borde gjort det om där va en massa fukt?
i tvättstugan har mattan släppt ganska rejält faktiskt. Kan det va den det luktar från?
samt att mattorna skulle behöva slängas ut? De måste ju va riktigt äckliga om de legat sen 70-talet!!?

Spola i dränering så ofta tycker jag låter konstigt? Då blöter man ju upp runt grunden?

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ja spola dräneringen en gång i månaden låter väldigt märkligt. Tror som dig MTech att det sannolikt riskerar att blöta upp grunden mer än att det skulle göra någon form av nytta. Varför behöver man spola en gång i månaden?

Att förtvålat lim avger lukt, där råder ingen tvekan. Ofta ohälsosam sådan dessutom. Att heltäckningsmattorna skulle avge lukt kan ju vara ett faktum om det trots allt är mögel det handlar om, men det borde du känt redan från början (alltså specifikt mögellukt) eller så testar du det snabbt med ovan nämnda tips om en nytvättad handduk. Sedan visst, en heltäckningsmatta med 40 år på nacken är väl kanske inte det fräschaste. Själv har jag en nålfiltsmatta, dessutom limmad på källargolvet i ett rum. 30 år gammal. Ofräsch matta med tanke på fläckar, men annars inga som helst problem. Planen är dock att ta bort den, slipa bort all lim och sedan antingen löslägga en heltäckningsmatta eller lägga klinker.

God ventilation i källare är dessutom ett måste. I vårt hus har vi FTX vilket förstås gör det hela lite lättare.

En dränering spolar man inte hur som helst. Det enda som kommer att hända är att man blöter upp grunden.
Ska man spola en dränering så går man ner med en kamera först för att hitta stoppet och sen spolar man lokalt för att bli av med stoppet.
Rören är ju perforerade. När man väl får ut något vatten i änden på röret så står hela grunden i vatten...
Fredrik

Jag har faktiskt ingen aning om varför han hållt på o spola dräneringen men han sa nåt om att det va järnrikt vatten där vi bor o att det lätt sätter sig fast om man inte spolar. Men ja har ju aldrig hört om nån annan som hållt på o spola sin dränering. Kan de va att han vill ha kontroll på att dräneringen fungerar som den ska ofta?

Jag vet ju hur mögel luktar men det luktar inte specifikt mögel bara nåt liknande. Luktar inte jord eller jordkällare heller. Det är helt enkelt inte luktfritt o nån form av källarlukt är det. Vi har igång några element där nere så där inte ska bli för kallt o det har förra ägarna alltid haft. Gubben sa att de alltid haft minst 18 grader där nere.
När man kommer in i huset känner man inte den här lukten med en gång trots att trappen ner till källaren är vid ingången (o trappen ner är alltså öppen). Men man kan känna lukt lite då o då från källaren. När man går ner där känner man lukten med en gång.

Men om det hade varit mycket fuktproblem från grunden, hade inte det märkts mer på tapeten då som ju är av organiskt material? Speciellt eftersom den verkligen är klistrad ner på golvet. Men frågan är ju varför den är ljusare precis i nederkant ?

Det där med lukter är svårt som tusan. När vi flyttade in var jag övertygad om att vi hade en skum lukt i källaren. En lukt som stundvis smög sig uppför trappan till övre plan. Det luktade inte mögel, men något konstigt var det. Jag trodde ju direkt att vi hade mögel i några uppreglade väggar, men det fick jag på annat sätt senare kollat och där fanns inget. Nästa tanke var att det luktade från plastmattan i tvättstugan, men å andra sidan fanns inte minsta tecken på att den släppt någonstans. Så en dag då jag av en slump stängde dörren till tvättstugan, insåg jag efter några timmar att det inte luktade i källaren längre. Öppnade dörren till tvättstugan och jodå - där fanns den. Lukten. Nytt test gjordes då jag nu stängde dörren till pannrummet som har dörren in mot tvättstugan. Och där, där fanns lukten. Något i pannrummet gör att det luktar lite konstigt. Pannrummet inhyste förr en vedpanna men nu står där en bergvärmepump. Golv, väggar och tak helt i betong. Finns inte en grej som kan mögla där. Nu är jag helt lugn då jag vet vart lukten kommer ifrån, men det tog tid att lokalisera den och jädrar vad orolig jag var innan jag fann orsaken.

Med detta vill jag inte på något vis säga att det är samma sak hos dig, men just lukter är svåra och kan komma ifrån ställen du inte har minsta tanke på.

Dräneringsspolningen däremot, den låter helknasig. :)

Jag ska göra som du! Imorgon ska ja stänga dörren till tvättstugan där den dåliga plastmattan finns o se vad som händer!
I övrigt låter det likt det du beskrev om lukten!
jag får för mig att det luktar lite mindre nu sen vi flyttade in o vi har inte spolat dräneringen eller vattnat några blommor i rabatterna intill huset. Vi flyttade in för 2 månader sen.

Tänker att vi kanske vant oss vid lukten o att det är därför vi inte känner den lika tydligt längre. Men har man varit hemifrån så känner man i te heller lukten med en gång vilket man gjorde när vi flyttade in. Skumt.

Ja testa några enkla saker innan du börjar göra för mycket åverkan på själva huset. Dräneringsspolning kan du skippa och rabatter nära husväggen ska bort förstås. Men stäng dörrar, vänta en dag och gå sedan ner och känn efter. Jag var extremt luktkänslig när vi flyttade in. Reagerade t om på en jättekonstig lukt samma dag som vi flyttade in, tills min kära mor talade om för mig att det luktade rengöringsmedel från städfirman som varit där... :)

Jag var, ska man säga, ganska nojig som nybliven husägare. Med tiden har jag lärt mig att agera något lugnare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.