19 478 läst · 34 svar
19k läst
34 svar
Problem med IVT bergvärme kondensvatten
Kan nu berätta hur det gick.
På måndan hade jag tänkt att inhandla säkerhetsvetil för att prova att byta. Hade sån tur att det kom en rörmokare till jobbet för att byta blandare på våra handfat. Pratade med han och visa bilderna och sa direkt att det är säkerhetsventilen, han hade sån i bilen som jag fick köpa av han.
Bytte den och nu har den pyttsat ut ca 1-2dl på en vecka
På måndan hade jag tänkt att inhandla säkerhetsvetil för att prova att byta. Hade sån tur att det kom en rörmokare till jobbet för att byta blandare på våra handfat. Pratade med han och visa bilderna och sa direkt att det är säkerhetsventilen, han hade sån i bilen som jag fick köpa av han.
Bytte den och nu har den pyttsat ut ca 1-2dl på en vecka
tiden så är den antingen defekt eller underdimensionerad.
Om du inte har kunskapen så ta dit en rörläggare som tittar på anläggningen (fast det kanske svider lite i plånboken).
Det är samma förhållande med vattensystemet som med elsystemet, använd certifierat yrkesfolk med ansvarsförsäkring.
Om en amatör gör fel och det orsakar en vattenskada kan du få besvär med försäkringsbolaget.
Om du inte har kunskapen så ta dit en rörläggare som tittar på anläggningen (fast det kanske svider lite i plånboken).
Det är samma förhållande med vattensystemet som med elsystemet, använd certifierat yrkesfolk med ansvarsförsäkring.
Om en amatör gör fel och det orsakar en vattenskada kan du få besvär med försäkringsbolaget.
Säkerhetsventilen ska öppna vid höga tryck oftast över 9 bar och det blir höga tryck när man duschat och det fylls på kallt vatten i beredaren som värms och tar mera volym så det är helt normalt i en fungerande anläggning med backventil som troligen Roland53 saknar eftersom han inte får nått vatten från säk ventilen.
Intressant, då vill jag påstå att jag (utan att ha kollat) inte har backventil i någon av mina 5 fastigheter. Som är byggda under olika tidsperioder från 1952-2009.smurfen72 skrev:
Är detta ett krav? Och i så fall, var hittar man sådana anvisningar?
Om det inte är ett krav, varför installeras en backventil om det medför att säkerhetsventilen står o småläcker hela tiden?
Den installeras så att inte varmt vatten ska kunna tryckas bakåt till kall vattnet. Säkerhetsventilen småläcker inte hela tiden den öppnar när vattnet expanderar när det värms sen kommer den vara tät igen. Har du haft slinga i dina anläggningar är det inte säkert det kommer så mycket vatten ur säk ventilen för då har man så liten mängd vatten som expanderar. Man brukar alltid dra röret från säk ventilen till avlopp. Låter konstigt om du inte haft nån på 5 hus ?
Säkerhetsventilen ska också skydda mot övertryck vid brand/överhettning så inte kärlen exploderar och ger ifrån sig ånga...
1l vatten blir ca 1600l ånga som orsakar stora skador på byggnader men även risk för personer.
1l vatten blir ca 1600l ånga som orsakar stora skador på byggnader men även risk för personer.
Låt mig klargöra, naturligtvis har jag säkerhetsventil och ja, det är draget ett avloppsrör till avlopp.smurfen72 skrev:Den installeras så att inte varmt vatten ska kunna tryckas bakåt till kall vattnet. Säkerhetsventilen småläcker inte hela tiden den öppnar när vattnet expanderar när det värms sen kommer den vara tät igen. Har du haft slinga i dina anläggningar är det inte säkert det kommer så mycket vatten ur säk ventilen för då har man så liten mängd vatten som expanderar. Man brukar alltid dra röret från säk ventilen till avlopp. Låter konstigt om du inte haft nån på 5 hus ?
MEN jag har inte, vill jag påstå, backventiler monterade och jag har inte problem med att v v "läcker" dvs går bakvägen till kv-sidan.
Detta kan man lätt kolla om man känner på inkommande kv-ledning till v v-beredaren som i såfall skulle vara varm en lång sträcka innan v v-beredaren.
Säkerhetsventilen är till för onormala tryckstötar el. som du säger "överkokning" med högt tryck som följd och då talar vi om väsentligt högre tryck än normala driftstryck som en uppvärmning från elpatron eller VP utgör.
Redigerat:
Vart tar ditt vv vägen när det expanderar tror du ? En vanlig säkerhetsventil brukar öppna vid 9 bar men det finns ventiler med högre tryck som brukar användas om man har högt tryck på inkommande vatten. En vv beredare på tex 180 liter som är stängd åt båda hållen behöver inte värmas många grader förens trycket stiger. Det är ju på grund av att vatten expanderar man behöver ett exp kärl i värmesystemet annars skulle säkventilen öppna när framledningen stiger och systemet vara halvtomt när det kallnar.
Nu är det ju så att när man INTE har en BACKVENTIL på inloppssidan så fungerar ju hela vattensystemet som expansionstank. Gör gärna en beräkning på hur mycket 180 lit ökar i volym när det värms upp från säg inkommande 10 grader till v v ca 60 grader.smurfen72 skrev:Vart tar ditt vv vägen när det expanderar tror du ? En vanlig säkerhetsventil brukar öppna vid 9 bar men det finns ventiler med högre tryck som brukar användas om man har högt tryck på inkommande vatten. En vv beredare på tex 180 liter som är stängd åt båda hållen behöver inte värmas många grader förens trycket stiger. Det är ju på grund av att vatten expanderar man behöver ett exp kärl i värmesystemet annars skulle säkventilen öppna när framledningen stiger och systemet vara halvtomt när det kallnar.
Marginel volym vill jag påstå, i förhållande till volymen på inkommande vattensystem.
Pratar vi värmesystem så är volymen förhållandevis liten och trycket (vid slutet system) behöver inte vara särskilt högt. 1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare.
Alltså menar du att ditt vatten trycks bakåt i kv ledningen som jag skrev tidigare eller ? Kan tyvärr inte beräkna hur mycket vattnet expanderar men det finns kanske nån annan som kan. Man brukar ha ca 5 % av vatten volymen som exp kärl vid öppet exp kärl och då jobbar värme systemet mellan 20-90 grader så runt 2% gissar jag på att vattnet expanderar.
Ja, exakt men eftersom det handlar om en liten volym så är det ytterst lite som varmvattenet "går" tillbaks ie försumbart.smurfen72 skrev:
Jag är intresserad av att få svar på min fråga sedan tidigare.
Finns det några bestämmelser att backventil skall installeras i systemet??
Effekten eller nackdelarna av en sådan är ju olika betr. expansionseffekten om den installeras på inkommande kallvatten eller utgående varmvatten.
Någon som vet vilka bestämmelser som gäller?
Hittade lite uppgifter och räknade men kan säkert ha räknat fel men 1,65% ökar vattnet i volym mellan 10 -60 grader vilket ger ca 3 liter vatten ut i golvbrunn eller bakåt via kv ledningen beroende på hur systemet ser ut.
Det är ju väldigt få regler som måste följas men man brukar vilja separera varmt vatten från kallt vatten så det sitter backventiler i tex vv beredare duschblandare köksblandare har man eget vatten tror jag knappast det är tvingande men har man kommunalt vatten kan vissa ha det som krav antagligen för att minska risken för legionella. Men det är knappast nån som kollar lika lite som att nån kollar om det sitter blandningsventil på beredaren även om det rekommenderas.roland53 skrev:Ja, exakt men eftersom det handlar om en liten volym så är det ytterst lite som varmvattenet "går" tillbaks ie försumbart.
Jag är intresserad av att få svar på min fråga sedan tidigare.
Finns det några bestämmelser att backventil skall installeras i systemet??
Effekten eller nackdelarna av en sådan är ju olika betr. expansionseffekten om den installeras på inkommande kallvatten eller utgående varmvatten.
Någon som vet vilka bestämmelser som gäller?