24 533 läst · 48 svar
25k läst
48 svar
Yttertaket buktar inåt
Så har har det säkert häng i många,det är bara ingen som sett det,det finns knappast inget tak i den åldern o nyare oxå utan där bli sådana svackor mellan takstolarna,ser ut som bärlekt och eller tankbotten har gett sig,efter så många år
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Har ditt tak plåt ,papp eller betongpannor ?daugaard skrev:skulle spännvidden vara ett problem?
vet inte men jag byggde precis ett garage med vanliga fackverkstakstolar med spännvidd över 7,2m och går väll o spika ihop som klarar säkert 20m också. kan ju även bero på annat än takstolarna.
är nog bäst att anlita tex en snickare som får komma o kolla vad det beror på!
Går säkert att bygga takstolar som är 20m spännvidd på ,men då används limträ som blir grovt som attans typ 1m höjd.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nja, tycker inte att det stämmer riktigt.Fruppe skrev:
I så fall skulle yttertaket gå i vågor med 1,2 meters avstånd mellan vågtopparna, och dalar där emellan.
Jag tycker snarare att det ser ut att hänga mitt på, ungefär där det saknas en bärande vägg mellan vardagsrum och entréhall/kapprum.
Intressant det här! Finns det några bygg-forensiker vi kan kalla in
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Nja skulle bli förvånad om takstolarna är byggda som ett fackverk vid den tiden alltså inget som hjälper till att staga upp takstolarna,dock kan man antaga att det finns Hanaspänne,som i viss mån håller isär domKnockOnWood skrev:Nja, tycker inte att det stämmer riktigt.
I så fall skulle yttertaket gå i vågor med 1,2 meters avstånd mellan vågtopparna, och dalar där emellan.
Jag tycker snarare att det ser ut att hänga mitt på, ungefär där det saknas en bärande vägg mellan vardagsrum och entréhall/kapprum.
Intressant det här! Finns det några bygg-forensiker vi kan kalla in
Det skulle vara intressant om TS kollade på vinden vart det hänger,lite svårt att avgöra på foton,kanske andra vinklar
på foto vore bra
Kan också vara så enkelt som att läkten som takpannorna vilar på är spikad fel! Någon som byggt på egen hand.
Kan vara lite tixigt att få "plant" eller i "våg" då det inte fungerar så bra med vattenpass när det lutar.
Blir mer som en synvilla, och är då inte så dåligt som det ser ut!
Kan vara lite tixigt att få "plant" eller i "våg" då det inte fungerar så bra med vattenpass när det lutar.
Blir mer som en synvilla, och är då inte så dåligt som det ser ut!
Vad jag förstår så följer takbotten o läkt takstolarnajoakim_p skrev:
Utveckla detta för jag bygger på egen så jag förstår inte hur du manar:screwy: