3 808 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Hur mycket betalt kan man begära?
Min son vill hyra ut sitt hus.
Hur mycket betalt kan man ta?
Följande förutsättningar.
1. Ystad ca 600 m till buss
2. Nyrenoverad. 1.5 plan. 100 + 65 kvm
3. 2 helkaklade badrum. Jacuzzi uppe och glas duschörna nere.
4. Skinmöbler
5. 2 plasma tv
6. Fiberoptisk internet 1Gb
7. Golvvärme.
8. Kök från kvik med exklusiva vitvaror. I laminat.
9. Alla golv i samma laminat utom badrum/klinkers
10.Alla möbler. Sängar med motor styrning.....
11. Mäklaren värderar huset till 2 800 000:-
Sonen vill hyra ut det i 6-10 månader.
Vilket pris kan vara ok?
Hur mycket betalt kan man ta?
Följande förutsättningar.
1. Ystad ca 600 m till buss
2. Nyrenoverad. 1.5 plan. 100 + 65 kvm
3. 2 helkaklade badrum. Jacuzzi uppe och glas duschörna nere.
4. Skinmöbler
5. 2 plasma tv
6. Fiberoptisk internet 1Gb
7. Golvvärme.
8. Kök från kvik med exklusiva vitvaror. I laminat.
9. Alla golv i samma laminat utom badrum/klinkers
10.Alla möbler. Sängar med motor styrning.....
11. Mäklaren värderar huset till 2 800 000:-
Sonen vill hyra ut det i 6-10 månader.
Vilket pris kan vara ok?
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
Tittar du på den nya lagstiftningen, så har du rätt att ta ut en skälig avkastning på kapitalet, vilket nu tydligen anses vara 3 - 4% plus faktiska drfts och slitage kostnader. Dvs. 8 - 9000 i månaden plus drift och slitage.
Sedan bör man räkna ett värde, med avkastning även för lösöret.
Det ger ett tak för max hyra som du lagligt kan ta ut. Sedan måste man väl försöka bedöma marknadsläget, om det går att få ut så mycket.
Sedan bör man räkna ett värde, med avkastning även för lösöret.
Det ger ett tak för max hyra som du lagligt kan ta ut. Sedan måste man väl försöka bedöma marknadsläget, om det går att få ut så mycket.
Viktigaste vid en sådan uthyrning känns inte som hur mycket hyran hamnar på utan att man får en hyresgäst som inte totalförstör huset . Då det endast är under en kortare tid skulle jag vara nöjd med att få in till mina kostnader för huset bara det är en seriös person som bor där.
Så kort tid, villa, Ystad.
Ja, jag hade nog kontaktat något företag eller uthyrningsfirma som hyr ut till företag.
Det finns oftast rutiner och försäkringar samt erfarenhet av juridiken kring uthyrning. Bl.a besittningsrätten måste beaktas
Ja, jag hade nog kontaktat något företag eller uthyrningsfirma som hyr ut till företag.
Det finns oftast rutiner och försäkringar samt erfarenhet av juridiken kring uthyrning. Bl.a besittningsrätten måste beaktas
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Härligt med en förnuftig röst då och då!roland53 skrev:
Vad spelar fibrer, samma laminat i golv och motorstyrda sängar för roll om man hyr några månader?
Låter mera som det är flera saker som kan gå sönder.
Hyr man t.ex. ut en villa till sex cementjobbare som bor där och klampar runt med arbetsskor inomhus, sitter med arbetskläder i soffan och dessutom gärna tar sig ett par stadiga var och varannan kväll så är de flesta hyror för låga. Kanske låter man dessutom de 8 polska och 4 litauiska arbetarna duscha där också, när de ändå är med och groggar lite.
Man skall vara mycket försiktig med att hyra ut hus till folk man inte litar 100% på.
Man skall vara mycket försiktig med att hyra ut hus till folk man inte litar 100% på.
Och i grund och botten finns ingen man litar 100% på. Så det gäller att ta bra betalt och se till att man har ett ordentligt försäkringsskydd och hela självrisken och kanske lite till som en deposition.Swetrot skrev:
Alldeles riktigt men som hyresvärd, om det gäller hus eller lägenhet, kan man aldrig gardera sig 100%-igt.Swetrot skrev:
Däremot kan jag tänka mig att risken är större vid korttidsuthyrning.
Varför? Jo, det är då av naturen någon som är på väg någon annanstans och kanske inte är så noga med uppförandet.
Sedan är det nog så att om man som i detta fallet tydligen gör en engångsuthyrning, inte har den kunskap och erfarenhet som hyresvärd som kanske krävs (säger jag utan att veta) om lagar, regler och möjligheter att kolla vem man hyr ut till och därigenom lättare blir blåst.
Var MYCKET försiktig, gör personkontroll.
Att hyra ett möblerat hus i 6-10 månader är väl en ganska liten målgrupp.
- Studenter (i Ystad?)
- Någon som flyttar hem från Australien och möblerna guppar runt i en Container
- Nya VDn på storföretaget som väntar på villan med havstomt
Jag tor nog man ska vara glad om man hittar någon som håller huset igång (inklusive trädgård!), täcker driftskostnaderna och bidrar till räntekostnaderna.
- Studenter (i Ystad?)
- Någon som flyttar hem från Australien och möblerna guppar runt i en Container
- Nya VDn på storföretaget som väntar på villan med havstomt
Jag tor nog man ska vara glad om man hittar någon som håller huset igång (inklusive trädgård!), täcker driftskostnaderna och bidrar till räntekostnaderna.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Eller som när mitt hus byggdes i södra Halland av en göteborgsbaserad firma:Nimajneb skrev:
Av 3 - 4 polska byggnadsarbetare, som hyrde hus i badorten Mellbystrand under lågsäsong en kvarts restid från byggarbetsplatsen under ett kvartal.
Man vet aldrig.
Jag tycker att Roland53s råd är mycket tänkvärda!
Men enligt en annan tråd på forumet tjänar dom ju bara 35kr/h så det lär behövas ett helt kompani Polacker för att täcka en varmhyra på kanske 13-14000kr i månaden.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är lite billigare under april, maj juni.Nimajneb skrev:
Då är det inte direkt högsäsong.
Inte ens vid Laholmsbukten
Och jag tror faktiskt att de fick bra betalt. Det var ett mycket duktigt gäng.
(Fast de hällde konstiga saker i avloppet)
Det kanske är företaget som betalar hyran.Nimajneb skrev:
Den bästa målgruppen borde vara en husbyggare som inte har någonstans att bo när huset byggs. Det här forumet borde vara den bästa annonsplatsen.
Liknande trådar
-
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Solceller - nyfiken på vad man får betalt i område 3?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Begäran att verifiera Messenger på Ipad via telefon?
Övrigt Off Topic -
Vad kan man begära att få åtgärdat?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Entreprenör maskar för att få mer betalt
Juridik