3 541 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
biltemas rör isolering
ska köpa biltemas rör isolering.
Efter vad jag har förstått så är de inte helt fel, åtminstone om man inte har för hög framlednings temp.
vad jag funderar lite över är sammanfogningen i skarvarna ...
på biltemas sida har de en tape som jag antar skall försluta på längden ,
men jag funderar på skarven mellan två enheter
funderar själv om man inte skulle kunna använda silver tape där ?
Efter vad jag har förstått så är de inte helt fel, åtminstone om man inte har för hög framlednings temp.
vad jag funderar lite över är sammanfogningen i skarvarna ...
på biltemas sida har de en tape som jag antar skall försluta på längden ,
men jag funderar på skarven mellan två enheter
funderar själv om man inte skulle kunna använda silver tape där ?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Är det någon på forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter av Biltemas 13mm isolering?
Jag (kanske yrkesskadad) skulle vilja påstå att det är lite av bortkastade slantar. På alla mina varma ledningar hemma har jag 40mm rörskål, typ Isover, med plastplåt. När jag laddar mina ack-tankar som hårdast (runt kokpunkten - öppet kärl) är inte ens utsidan ljummen. Prova det med 13mm biltema isolering! Med detta menar jag att om man ska isolera, varför inte investera en slant i det då?
Biltemas 13mm skum kanske är bättre än inget. Det skulle dock vara väldigt intressant att se något isolerings-värde på dessa!
Men en parallell (med risk för OT) är att i nybyggda bostadshus idag har 40mm isolering börjat bli utfasat till förmån för 60mm rörskål typ isover!!!
Och skulle man tex köpa tjänsten: byte av värmeväxlare. Med allt vad det innebär, så ingår teknisk isolering (a´la 40mm isover) även i villor! = Standard
Jag (kanske yrkesskadad) skulle vilja påstå att det är lite av bortkastade slantar. På alla mina varma ledningar hemma har jag 40mm rörskål, typ Isover, med plastplåt. När jag laddar mina ack-tankar som hårdast (runt kokpunkten - öppet kärl) är inte ens utsidan ljummen. Prova det med 13mm biltema isolering! Med detta menar jag att om man ska isolera, varför inte investera en slant i det då?
Biltemas 13mm skum kanske är bättre än inget. Det skulle dock vara väldigt intressant att se något isolerings-värde på dessa!
Men en parallell (med risk för OT) är att i nybyggda bostadshus idag har 40mm isolering börjat bli utfasat till förmån för 60mm rörskål typ isover!!!
Och skulle man tex köpa tjänsten: byte av värmeväxlare. Med allt vad det innebär, så ingår teknisk isolering (a´la 40mm isover) även i villor! = Standard
jag skulle nog hålla med dig i din tveksamhet, när du har så pass höga temperaturer.
själv så kommer jag troligen inte skicka varmare vatten är 30 grader om ens det genom rören,
utom någon enstaka gång och då kan det inte bli fel eller...
Men det skulle vara intressant som du säger att se data
själv så kommer jag troligen inte skicka varmare vatten är 30 grader om ens det genom rören,
utom någon enstaka gång och då kan det inte bli fel eller...
Men det skulle vara intressant som du säger att se data
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Men du har väl varmare vatten än 30ºC i ditt varmvatten (förhoppningsvis) och i ditt värmesystem på vintern har du väl mer är ynka 30º, det räcker ju knappt för golvvärme på en kall dag!