brf säger skarpt nej till att vi drar om vattenrör vilket vi såklart då inte gör. sen skriver man: "vi ser helst att såkallad U-balk används vid nedtagning av vägg". väggen är icke bärande.

vad ska man tänka ang detta?

inget krav men d vore bra..?

kan vi bli ersättningsskyldiga om taket skulle mot all förmodan skulle sjunka?

:confused:

bump! finns d någon som vet??!!

dessutom skriver brf såhär: brf godkänner ansökan med förbehållet att brf står fri från ansvar för eventuellt uppkomna skador vid ombyggnationen.

Varför skulle man sätta upp en balk om väggen inte är bärande? Begär förklaring av styrelsen!

Är väggen inte bärande förstår jag inte kravet på balk.
Friskrivningen innebär att du blir ersättningsskyldig vid skada på byggnaden.
Sen är frågan om de kan friskriva sig...

Genom en u-balk så tar dom inga risker.

ok tack! alltså d finns inget krav på u-balk bara en önskan. hur ska man tolka detta? finns d nån risk med att ta bort en icke bärande vägg?

brf har alltså godkänt att vi tar bort väggen men "ser helst att vi använder u-balk"

Sen skriver dom, att blir den ändå några skador så ska dom ersättas av er. Därför dom önskar att balken ska användas?

Det är ju ett rätt dåligt svar från föreningen. De borde ge mer information om varför de rekommenderar en balk.

I huset där jag bor finns det väggar som inte är direkt bärande, men om man tar bort dem börjar golvet i lägenheten ovanför gunga. Kan det vara en sådan vägg som ni är på gång att ta bort?

ZipLock skrev:
Det är ju ett rätt dåligt svar från föreningen. De borde ge mer information om varför de rekommenderar en balk.

I huset där jag bor finns det väggar som inte är direkt bärande, men om man tar bort dem börjar golvet i lägenheten ovanför gunga. Kan det vara en sådan vägg som ni är på gång att ta bort?
Det låter precis som om det är en bärande vägg. Tar man bort den försvagas konstruktionen och man riskerar att det rasar.

U-balk? är dom helt av banan?....antingen använder man I eller H balkar alt limträ....har brf någon konstruktör som har räknat på detta?
Kräv en ritning av brf så att man kan avgöra om väggen är bärande eller inte....

Brf:en är fastighetsägare och ordförande är juridiskt ansvarig, om de anger att ni får ta ner vägg, vägg är ej bärande, då tolkar jag det som att brf:en ansvarar för ev fel som beror på felaktigt info. Vidare krävs en bygganmälan och KA för åtgärden om väggen är bärande.

U-balk är tokerier, fråga hur de har tänkt sig konstruktionen och vilken dim balken skall ha.

O
Jag är inte så säker på att föreningen har något ansvar för vad den boende gör. Om det skulle visa sig att föreningen kan stå ansvarig för att ett ombygge brakar så skulle inte jag godkänna några ombyggnationer.
Det är viktigt att inse styrelsen består av lekmän.

C
Odjuret skrev:
Om det skulle visa sig att föreningen kan stå ansvarig för att ett ombygge brakar så skulle inte jag godkänna några ombyggnationer.
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte då föreningen inte får neka på vilka grunder som helst.
Bostadsrättslagen 7 kap. 7§:
"Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen."

kan det menas att "u-balken" ska användas för att dölja vattenrören?
alltså "u-balk" = 3st brädor format som ett U och klär in vattenrören som går längs taket.

Bror74 skrev:
bump! finns d någon som vet??!!

dessutom skriver brf såhär: brf godkänner ansökan med förbehållet att brf står fri från ansvar för eventuellt uppkomna skador vid ombyggnationen.
Förbehållet tror jag att du bara skall se som ett förtydligande. Du som bostadsrättshavare ansvarar för ev. skador du orsakar på fastigheten oavsett.

Men OM skadan uppstår pga. att föreningen ger dig felaktig information om att väggen inte är bärande, så kanske föreningen skulle kunnat hållas ansvarig för det. Men iom. skrivningen så har de i princip friskrivit säg från ev. ansvar för den givna informationen. Vilket jag tycker är rimligt.

Som sagt, det finns konstruktioner där även en icke bärande vägg har en viss roll som bärande iallafall. Finns det tveksamheter så bör du prata med en byggnadsingenjör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.