3 069 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Byggkreditiv ränta?
Sida 1 av 2
Vi har fått 3.5% på byggkreditivet inför lånelöftet ... men har tänkt pruta ned till förhoppningsvis 3% ! (Handelsbanken)
Vad har alla andra fått från sina banker?
Tänkte vi kunde göra detta till en tråd där folk kan dela med sig av aktuella kreditvräntor, och övriga avgifter.
Vi har fått på Handelbanken:
4,75%
3000 kr uppläggningskostnad.
Inget mer tillkommer.
Jag tycker detta låter mycket!
Tänkte vi kunde göra detta till en tråd där folk kan dela med sig av aktuella kreditvräntor, och övriga avgifter.
Vi har fått på Handelbanken:
4,75%
3000 kr uppläggningskostnad.
Inget mer tillkommer.
Jag tycker detta låter mycket!
Kolla runt hos andra banker! Du bör kunna förhandla dig fram till någon bit under 3% utan uppläggningskostnader om du flyttar din/era lön/löner till långivande bank.
Får en bank verkligen ta ut en högre ränta retroaktivt om man placerar de slutliga lånen hos annan bank? Det låter rimligare att banken ger bättre slutlig låneränta när kreditivet lyfts.
Får en bank verkligen ta ut en högre ränta retroaktivt om man placerar de slutliga lånen hos annan bank? Det låter rimligare att banken ger bättre slutlig låneränta när kreditivet lyfts.
2,90 % kreditivränta hos Handelsbanken. 1300 i administrativ avgift, då ingår värdering och :efterlevandeskydd. Känns ok, även om jag förstått att somliga lyckats få en ännu bättre ränta.
Strixx skrev:
4,75 Detta är på tok för dyrt. Ni SKALL inte acceptera detta!!!
mvh /matte
Håller med Skyfox!
Det måste vara Stockholmsräntor. Där Skyfox och jag kommer från har jag fått erbjudande om 2,75 % i byggkreditiv, inga avgifter och 0.5 procentenheters rabatt på både rörlig och bunden ränta när lånen ska placeras.
Det kanske är skillnad mellan olika städer.
/Tony
Det måste vara Stockholmsräntor. Där Skyfox och jag kommer från har jag fått erbjudande om 2,75 % i byggkreditiv, inga avgifter och 0.5 procentenheters rabatt på både rörlig och bunden ränta när lånen ska placeras.
Det kanske är skillnad mellan olika städer.
/Tony
3,65 % hos Sparbanken Finn. Inga avgifter alls för betalning av fakturor eller liknande.
+ varsitt Mastercard (kredit 2 x 25 000 kopplat till faktura att köpa garderober och annat för.
Det tyckte vi var bra, men det var kanske naivt.
Är det någon i Skåne som kommit ner under 3% så berätta gärna vilken bank det gäller!
+ varsitt Mastercard (kredit 2 x 25 000 kopplat till faktura att köpa garderober och annat för.
Det tyckte vi var bra, men det var kanske naivt.
Är det någon i Skåne som kommit ner under 3% så berätta gärna vilken bank det gäller!
Vi har precis fått erbjudande om 2,85 % men även en kreditavgift på 0,25% av det beviljade beloppet.
I övrigt inga avgifter.
Det jag funderar på är hur stor vikt ni fäster vid de olika räntorna/avgifterna? Räknar ni ut en totalkostnad på utnyttjat kreditiv?
Exempel: Byggnadskreditivet öppet 6 månader, Uttaget belopp ca 3 fullbelånade månader (sammanräknat).
Således blir 0,25% ränta på beviljat belopp 0,5% om det vore på uttaget belopp.
Räntan blir då 3,35% på uttaget belopp.
Accepterar ni andra ränta på beviljat belopp? ???
I övrigt inga avgifter.
Det jag funderar på är hur stor vikt ni fäster vid de olika räntorna/avgifterna? Räknar ni ut en totalkostnad på utnyttjat kreditiv?
Exempel: Byggnadskreditivet öppet 6 månader, Uttaget belopp ca 3 fullbelånade månader (sammanräknat).
Således blir 0,25% ränta på beviljat belopp 0,5% om det vore på uttaget belopp.
Räntan blir då 3,35% på uttaget belopp.
Accepterar ni andra ränta på beviljat belopp? ???