Hej!

Jag har ett 3,5 år gammalt Whirlpool kylskåp som har börjat krångla lite. Det kyler som det ska, går tyst och fint i kompressorn, men den startar inte förrän det är ca 10 grader varmt i det. När det har startat kyler den som den ska som sagt ner till 4-5 grader utan problem (ner till nollpunkten har jag provat lite ofrivilligt). Termostaten tänkte jag och har haft en servicenisse ute och tittat på det, och han sa samma sak och har bytt termostaten. Tyvärr utan någon lycka, det fungerar precis likadant fortfarande. Det startar inte förrän det är ca 10 grader, och det hjälper inte att dra ut sladden och stoppa i den igen (norsk reset alltså... :rolleyes:).

Är där 2 termostater i det? Eller är det nåt skumt i nåt kretskort tex?

Är det ett billigt skåp så kan det vara så illa att det inte är bättre, termostaten ska styra när skåpet ska gå igång eller inte ( sen finns det mekaniska och elektroniska termostater) Får man fråga hur du mäter temperaturen ? och vart?

OM det är ett kylskåp med dolda kylelement så finns det en fläkt som skall cirkulera luften, om fläkten inte går så kanske sensorn till termostaten inte känner den faktiska temperaturen, tempen kanske är helt OK just där sensorn sitter.

Whirlpool är väl inte de billigaste varianterna kanske, även om de naturligtvis har både bättre och sämre modeller. Jag vet inte vad detta kostade, det stod i huset när jag flyttade dit.

Enligt servicekillen är det en vanlig bimetalltermostat, sitter uppe i framkanten med en lång tråd som träs in och troligen hamnar någonstans i bakstycket mitt i kylen. Komplett med termostaten sitter även vredet som jag ställer in önskad kyla på och ett litet kretskort, inga små switchar eller liknande på det dock i övrigt.

Jag mäter temperaturen med en digital termometer (typ inne/ute) med en sensor in genom dörren och ligger löst en bit in i skåpet. Den har legat där de sista åren på samma ställe (sen jag flyttade in) och har tidigare alltid pendlat mellan 6 och 7°, med samma termometer på samma ställe nu pendlar den mellan 4 och 10°. Har även provat att lägga sensorn i ett glas vatten, men ingen större skillnad mer än att den istället pendlar mellan 6 och 8 eller så, de största svängningarna döljs så att säga. Men något har uppenbart gått sönder i skåpet.

I
Är det rent bakom, på kondensorn? Det är inte så att det är klixon som bryter? Om du värmer sensorn med handen, startar kompressorn igen då?
Att den går lägre i temp kan tyda på dålig kontakt sensor/förångare, men det förklarar inte en ökad diff.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Mr B skrev:
Enligt servicekillen är det en vanlig bimetalltermostat, sitter uppe i framkanten med en lång tråd som träs in och troligen hamnar någonstans i bakstycket mitt i kylen.
Bytte han hela den anordningen? Dvs allt, även med den långa tråden (som väl är ett rör?) med känselkroppen som sitter där på baksidan?

För är det en bimetalltermostat så finns det inget annat som tolkar temperaturen, utan det är helt och hållet bimetallen som slår på och av kompressorn.
Och då kan jag bara se två fel, termostatens egen kvalitet, eller eg vilken hysteres den är designad för.
Eller att det är något fel på läget eller montaget av termostatens känselkropp, så den inte känner av temp korrekt, t.ex. påverkas för mycket av omgivningstemp, eller inte har bra termisk koppling till det den ska känna av.

ion: Rent och rent, det är ju bakom en kyl så visst är där lite damm, men inte extremt. Ser hyfsat ut. Att den går lägre i temp nu beror på att jag har ändrat vredet för att testa, det byttes ut samtidigt med termostaten (sitter ihop i en enhet), så jag har fått prova lite.

Mikael_L: Ja, hela anordningen byttes (och ja, det är ett tunt rör ser det ut som, 1,5m lång kanske). Fel på läge eller montage låter inte så troligt tycker jag, den nybytta kan säkert ha hamnat lite fel, men det förklarar inte att den gamla helt plötsligt slutade att fungera normalt från en dag till en annan. Även om min Sonos-högtalare står ovanpå kylen brukar den inte hoppa rundor i takt till musiken... :D

I
Termostaten är ett kapilärrör med en bälg i ändan. Den är fylld med gas, när den värms upp expanderar bälgen som pressar en bimetall och sluter därmed kretsen. Det är rimligt att tänka sig att man kan få avikelser beroende på hur mycket av kapilärröret som befinner sig utanför kylskåpet. Men jag har svårt att se det skulle medföra en ökad diff.

I
Om du har mer av kapilärröret utanför borde den starta tidigare då bryttrycket (tillslagstrycket), uppnås tidigare. Men frågan är när den stannar då, och om det påverkar diffen.
Som du säger så så är det inget fel som skulle kunna komma av sig själv om inte något har hänt. Bimetallen skulle ju med tiden kunna mattas så att termostaten får ändrat värde, men knappast över en natt.

Jag håller med om att det är lite skumt, visst kan termostaten gå sönder men då borde det räcka med en ny. Att man kan behöva justera vredet lite kan jag också köpa, det är inte så konstigt. Att det helt plötsligt beter sig som det gör och aldrig startar förrän det är ca 10° tycker jag är konstigt däremot.

Det slutar väl med att jag köper ett nytt skåp antagligen... Det blir billigare än att släppa lös en servicekille som hej vilt börjar byta delar.

Ett möjligt scenario.

Termostaten ska se till att förångaren är frostfri innan den startar. Är det lite gas byggs is och frost upp onormalt mycket och ligger då känselkroppen där så hinner skåptemperaturen bli för varm innan all frost runt termostaten smält.
Kallas av många kylskåpstillverkare för automatisk avfrostning.
Det bör då synas att frosten bygger upp ojämn på förångaren om denna är synlig.

Göran.W
Det du ska göra först av allt är att sätta en termometer i ett glas vatten och låta det stå över natten.
Sen läser du av det på morgonen och den temperaturen du läser av är medel temperaturen och den temperaturen maten håller.
Det är det som är intressant och inte när den startar eller stannar.

GöranW, det blir en mjölktemperatur! Vad tror du den tunna fiskfilén håller för temp då ?

Men hur fullt är skåpet? I ett tomt (lätt) skåp finns inte mycket som lagrar kylan och lufttempen kan variera mer.

Göran.W, så har jag provat att mäta, ibland visar den plus 4 grader, ibland plus 8. Eller 0,9 som "rekordet" har varit, fast då hade jag skruvat upp lite på vredet. Och det förklarar fortfarande inte att det tidigare har varit 6,5 grader plus/minus 1 grad ungefär, utan vattenglas. Något är fel.

Largab. Ganska fullt för tillfälligt, gott om äpple i nedre delen. Sjukt mycket äpple på träden i år...

Är kylskåp åsk-känsliga? Åskade faktiskt för några veckor sen när jag tänker efter, och min stationära dator har faktiskt slutat att fungera märkte jag igår, har den inte igång så ofta. Däremot är datorn inkopplad i ett skyddat uttag, och det är inget annat som har gått sönder tex adsl modem som brukar vara känsliga, så det låter lite konstigt, men det kanske kan vara så ändå?

Men du skriver att det där röret till termostaten försvinner bakåt in till bakstycket. Om inte känselkroppen som sitter i änden, sitter inne i själva skåpet så måste dte finnas en fläkt eller något som fixar så att luft med skåpets temperatur kommer till termostaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.