77 058 läst · 47 svar
77k läst
47 svar
Luftspalt ett måste?
Medlem
· Värmland
· 18 inlägg
thomasx skrev:Troligen dels för att min kära make för några år sedan roade sig med att spraya polyuretanskum i alla springor han fick syn på, även på ställen där det syns mycket (jag är estet) dels på ställen där det absolut inte får vara vattentät. (Vissa karlar borde få körförbud på polyuretanskumspray!)
Dels troligen för att det har samma giftigt gula färg som svavelföroreningar som fanns på ett militärt övningsområde nära där jag växte upp och från helt liten fick lära mig är mycket läskigt och farligt och inte får beröras.
Som du kan läsa använder jag inga vetenskapliga argument och har också bara erkänd att jag är psykiskt allergiskt mot materialet inte att det rent sakligt skulle vara värre än andra plastmaterial för några såna kunskaper har jag inte (skulle helt inte vilja ha något plastmaterial alls i min närhet utan hade jag byggd alldeles själv hade det varit trä, lerklining och sågspån eller kanske ekofiber)
Medlem
· Värmland
· 18 inlägg
Förmodligen för att det är "bättre" fuktutsläpp under takpannor. Men jag är ingen ekofiberexpert. Här finns deras olika varianter på konstruktion i snedtak http://www.ekofiber.se/index.php/konstruktioner/snedtakhaavard skrev:
Annars kan man med fördel sätta ångspärr på takstolarna, som man sedan punkterar för att komma in med slangen. Sen tejpar man ihop hålen.mycke_nu skrev:
I mitt tycke en bättre lösning, då man ser tydligt att isoleringen packar sig rätt.
Och om du har panel så bör du väl ha ångspärr bakom???
Medlem
· Värmland
· 18 inlägg
En trevlig sak med ekofiber är ju just att man ibland kan slippa ångspärr och bara ta panel. Det är meningen det SKA vandra fukt genom. En förutsättning är dock att fukten kan ta sig vidare ut också. I mitt förra hus funkade det med ekofiber utan fuktspärr. Där var taket tegeltak med undertak av spån. Tillräckligt otätt för att fukten ska vandra åt rätt håll så länge huset är varmt vintertid._bystrom_ skrev:
Det är så jag har planer om att göra. (Förutom att jag skall ha ångbromsduk istället för plast.)_bystrom_ skrev:
Nästa fråga blir då hur glest jag kan ha mellan glesen?
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Det är ju en möjlig (och smart!) lösning, men jag ska även glesa med 45x75 horisontellt för att kunna montera panelen stående och öka tjockleken på isoleringen._bystrom_ skrev:
Normalt sett sätter man då ångspärren innanför glesen (dvs 75 mm in i mitt fall) för att kunna göra elinstallationen utan att punktera plasten. Det går då inte att ha lös isolering i glesen, men givetvis kan man ha vanlig isolering där.