8 752 läst · 18 svar
9k läst
18 svar
Isolering/u-värde stuga för åretruntboende (LITEN stuga)
Sida 1 av 2
Blir inte riktigt klok på hur mycket isolering som krävs för en liten stuga. De uppgifter jag hittar är på hus över 100kvm. Stugan jag planerar är ca. 20-30 kvm, åretrundboende men vedeldad. En liten stuga kräver ju inte så mycket watt för att värmas upp och därmed inte så mycket isolering men å andra sidan kyls den ut snabbt och kräver därmed mycket isolering. Tänker kammin som primär uppvärmning och förhoppningsvis någon form av sekundärvärme på ett par watt. Det leder också till att när jag är borta i ett par dagar kommer huset bli kraftigt utkylt...
Ps. Jag vet att det här nog er ett ganska alternativt sätt att leva men jag är dels bara i ett planeringsstadie och är dels lite udda själv
Ps. Jag vet att det här nog er ett ganska alternativt sätt att leva men jag är dels bara i ett planeringsstadie och är dels lite udda själv
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Jag lever på just det viset. Jag bor i en stuga på 24 kvm som är jätteväl isolerad (gjorde allt arbete själv). Tyckte inte det tog så himla mycket isolering. Har värmepump som uppvärmning, men hade klarat mig med en element. Tycker en kamin hade varit för smutsig och ohälsoman för en sån litet inomhusmiljö.Fixerad skrev:Blir inte riktigt klok på hur mycket isolering som krävs för en liten stuga. De uppgifter jag hittar är på hus över 100kvm. Stugan jag planerar är ca. 20-30 kvm, åretrundboende men vedeldad. En liten stuga kräver ju inte så mycket watt för att värmas upp och därmed inte så mycket isolering men å andra sidan kyls den ut snabbt och kräver därmed mycket isolering. Tänker kammin som primär uppvärmning och förhoppningsvis någon form av sekundärvärme på ett par watt. Det leder också till att när jag är borta i ett par dagar kommer huset bli kraftigt utkylt...
Ps. Jag vet att det här nog er ett ganska alternativt sätt att leva men jag är dels bara i ett planeringsstadie och är dels lite udda själv
Stänger av värmepumpen på nätterna, och har på den några timmar under dagen, och det räcker. Det kyllar inte ner speciellt fort.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Byggde om hela själv. Det stod en gammal lada på tomten så blev det en begränsning på tjockleken på isolering för gammal stommens skull. 120mm glassull i väggarna och 170 i taket (snedtak) samt 40mm cellplast i taket.
Åldersbeständig plast på alla väggarna och innetak. "Varm" krypgrund med 50mm cellplast och åldersbeständig plast.
Köpte in el och rörmokeri. Byggde om tak, och panel på väggarna. Skall se om jag kan leta upp några bilder.
Åldersbeständig plast på alla väggarna och innetak. "Varm" krypgrund med 50mm cellplast och åldersbeständig plast.
Köpte in el och rörmokeri. Byggde om tak, och panel på väggarna. Skall se om jag kan leta upp några bilder.
Så som du beskriver byggnaden kommer du inte att få bygglov.
Om du ändå får ett bygglov kommer det inte ställas krav på isoleringen.
Men med så liten byggnad har du kanske råd att isolera till passivhusstandard i alla fall?
Om du ändå får ett bygglov kommer det inte ställas krav på isoleringen.
Men med så liten byggnad har du kanske råd att isolera till passivhusstandard i alla fall?
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Vet inte om du pratar med mig, men jag har redan fått bygglov, stugan är färdigbyggt. Varför skulle man inte få bygglov? Men som du säger, det var inga speciella krav.
Sorry, det var till TS.
Jag har svårt att se att man skall klara tillgänglighetskraven på 30 kvm, och garanterad inte på 20.
Kaminer är inte godkända som huvudsaklig värmekälla.
Alltså kommer ett bygglov enbart att ges för fritidshus och då är det inga energikrav alls.
Jag har svårt att se att man skall klara tillgänglighetskraven på 30 kvm, och garanterad inte på 20.
Kaminer är inte godkända som huvudsaklig värmekälla.
Alltså kommer ett bygglov enbart att ges för fritidshus och då är det inga energikrav alls.
Bygglov är för fantasilösa människor, här ska byggas "fritidshus". Jag issolerar gärna till passivhusstandard men hur många cm är det? Självklart handlar det också om fönster, dörrar, köldbryggor inne i väggen etc. men med veranda (luftsluss, dubbelt isolering) icke öppningsbara fönster (iaf på vintern - innanfönster?) Lättbalkar (regel+osb) etc.
Vill du ha låga energiförluster så måste du även titta på dörrar och fönster.
Både ha relativt liten fönsteryta samt bra u-värde i fönster och dörrar.
Börjar man isolera riktigt ordentligt kommer oproportionerligt mycket av värmeförlusterna annars gå ut genom fönster.
Men vill du ha riktigt ordentligt isolerat så sikta på minst 300mm isolering i väggar, och något mer i tak, t.ex. 350mm.
Och så kan du lägga på 10%, 20% eller 100% på detta, om du vill ha ännu värre.
Och så fönster med u-värde på max 1.1, gärna 0.7, eller 0.8, men då drar priset iväg.
Kanske mer normala 1.2-fönster och sen sätta en extra ruta innanför under vintern?
Och som sagt inte onödigt mycket fönsterarea.
Kan du ordna med konstruktion utan köldbryggor i väggarna så är mycket vunnet.
En så där liten stuga borde gå att resa med 45x70 eller 45x95 mm reglar i stommen och sen borde man kunna regla upp en nästan fristående innervägg innanför av 45x70mm reglar. Och med allt utrymme där emellan fyllt med isolering så blir det riktigt bra.
Om ett hus klarar sig utan uppvärmning (äkta passivt) beror ju helt på hur mycket spillvärme som skapas inne i huset samt isoleringen.
Är ingen apparat alls på och ingen person inne i huset så kommer huset bli kallt helt oavsett hur det är isolerat, naturligtvis.
Det vi menar med passivhus är att värme från datorer och TV-apparater m.m, matlagning samt värmen från de boende ska räcka till. Dvs, värmeläckaget < producerad "spillvärme".
Både ha relativt liten fönsteryta samt bra u-värde i fönster och dörrar.
Börjar man isolera riktigt ordentligt kommer oproportionerligt mycket av värmeförlusterna annars gå ut genom fönster.
Men vill du ha riktigt ordentligt isolerat så sikta på minst 300mm isolering i väggar, och något mer i tak, t.ex. 350mm.
Och så kan du lägga på 10%, 20% eller 100% på detta, om du vill ha ännu värre.
Och så fönster med u-värde på max 1.1, gärna 0.7, eller 0.8, men då drar priset iväg.
Kanske mer normala 1.2-fönster och sen sätta en extra ruta innanför under vintern?
Och som sagt inte onödigt mycket fönsterarea.
Kan du ordna med konstruktion utan köldbryggor i väggarna så är mycket vunnet.
En så där liten stuga borde gå att resa med 45x70 eller 45x95 mm reglar i stommen och sen borde man kunna regla upp en nästan fristående innervägg innanför av 45x70mm reglar. Och med allt utrymme där emellan fyllt med isolering så blir det riktigt bra.
Om ett hus klarar sig utan uppvärmning (äkta passivt) beror ju helt på hur mycket spillvärme som skapas inne i huset samt isoleringen.
Är ingen apparat alls på och ingen person inne i huset så kommer huset bli kallt helt oavsett hur det är isolerat, naturligtvis.
Det vi menar med passivhus är att värme från datorer och TV-apparater m.m, matlagning samt värmen från de boende ska räcka till. Dvs, värmeläckaget < producerad "spillvärme".
Tusen tack för all hjälp!
Tänker mig ganska billiga fönster men små 50x50 i köket och någon liten glugg i eventuell inomhustoa. På vintern innanfönster och kondenssugande vadd. Dörrarna som sagt dubla för extra isolering. Tänkte mig plintbyggd, ett par dm upp från marken med vindskydd runt om så det inte drar allt för mycket undertill. Sedan ett par stadiga reglar (vet2 inte i huvudet vad de kan ha för mått, tänker mig sådana vi använde på jobbet när vi byggde en övervåning till golvet/taket... Och 350mm isolering därunder. Asfaltpapp som skydd mellan plint och trä, övrigt fuktskydd neråt?
Tänker mig ganska billiga fönster men små 50x50 i köket och någon liten glugg i eventuell inomhustoa. På vintern innanfönster och kondenssugande vadd. Dörrarna som sagt dubla för extra isolering. Tänkte mig plintbyggd, ett par dm upp från marken med vindskydd runt om så det inte drar allt för mycket undertill. Sedan ett par stadiga reglar (vet2 inte i huvudet vad de kan ha för mått, tänker mig sådana vi använde på jobbet när vi byggde en övervåning till golvet/taket... Och 350mm isolering därunder. Asfaltpapp som skydd mellan plint och trä, övrigt fuktskydd neråt?
Tänk på att grannar, kantarellplockare och den vanliga söndagspromeneraren också är ganska fantasilösa...Fixerad skrev:
Jag håller med Mikael_L i det mesta, men 350 mm isolering i taket är heller i underkant än överkant av vad som används i dag.
Ja det är så det brukar byggas (isoleras), men det är ju inte det bästa, bara för att det brukar göras så.haavard skrev:
Tänk om du har en viss tillgänglig mängd isolering, säg 100 m3, och ska isolera väggar och tak i ett helt med detta.
Du kan dels välja något extrem-alternativ, typ allt i väggarna - inget i taket, allt i taket - inget i väggarna.
Dessa två alternativ förstår ju precis vem som helst att det är vansinnigt.
Men vilken fördelning är bäst då?
90cm i tak, 10 cm i väggar? ... nja ...
Lika tjockt i tak som vägg? - det tror jag blir jättebra.
Och kanske ännu lite bättre med ca 10% mer i tak än i vägg, då inne-temperaturen kanske är ca 10% högre vid taket än någonstans långt ner på väggen.
Värmen vill helst upp genom taket, därefter väggarna och till sist golvet.
I dag byggs de flesta hus med 40-50 cm isolering i tak och 23-25 cm i väggarna. (Jag kan tänka mig att det också är för att det är enklare att lägga på lite extra i taket än i väggarna.)
I dag byggs de flesta hus med 40-50 cm isolering i tak och 23-25 cm i väggarna. (Jag kan tänka mig att det också är för att det är enklare att lägga på lite extra i taket än i väggarna.)
Det kan jag också tänka mig.haavard skrev:
Och det tror jag är enda orsaken till att det ser ut som det gör.
Annars får du gärna förklara för mig varför värmetransporten har en riktning (lodrätt uppåt) i mineralullen.
Det svarade du själv indirekt på i ditt förra inlägg. ("inne-temperaturen kanske är ca 10% högre vid taket än någonstans långt ner på väggen")
Varm luft utvidgar sig, får lägre densitet än kall luft och stiger.
Varm luft utvidgar sig, får lägre densitet än kall luft och stiger.