8 879 läst · 30 svar
9k läst
30 svar
Dra el utan att koppla in?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allt är inte svart eller vitt.
Killen ska spika kabel till några uttag, en brytare och en lampa. Dessutom utvändigt och fullt synligt. Han ska inte dra el till en hel industri...
Hade du ringt mig och ville ha hjälp att koppla hade jag inte sett några problem med det alls.
Att verkligheten inte ser ut som byggahus forum slår mig många gånger.
Killen ska spika kabel till några uttag, en brytare och en lampa. Dessutom utvändigt och fullt synligt. Han ska inte dra el till en hel industri...
Hade du ringt mig och ville ha hjälp att koppla hade jag inte sett några problem med det alls.
Att verkligheten inte ser ut som byggahus forum slår mig många gånger.
Dock bör man väl i möjligaste mån låta "folk" veta vad som gäller om man ska följa reglerna. Jag skulle kunna ge oändligt många "tips" på hur man kan fuska och tänja på regler, men det tror jag inte skulle vara till gagn (göra säkrare) för hempularmarknaden.
Menar du att vi som har lite koll på vad som gäller skall avstå att svara bara för att BH skall se ut som i verkligheten, då kan ju inte ex. TSV berätta vad som gäller för då överensstämmer ju inte deras syn på hur trafiken på våra vägar ser ut skall dom också vara tysta.Müssli skrev:
Liten utvikning som ej kommer att fortsätta.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
En elinstallation som redan är tagen i bruk ska ju redan vara kontrollerad. Det är alltså inget som elinstallatören av den nya elinstallationen måste ta hänsyn till. Regler för utförande av elinstallationer finns i 6-7 §§ elinstallatörsförordningen (1990:806)Ingper skrev:Nja, det finns mig veterligen inga regler (förutom företagens/branschens interna möjligtvis) som förbjuder en behörig att godkänna och ta på sig ansvaret för t ex en befintlig kabeldragning gjord av någon någongång, som är hur besiktnings- och kontrollerbar som helst. Att det sedan - helt naturligt - kan finnas ett motstånd att göra det är en helt annan sak.
Sedan är det inte så enkelt i praktiken att elfirman eller den behörige tar över "ansvaret". Fastighetsägaren har nämligen fortfarande det yttersta ansvaret för elanläggningen på fastigheten, även om denne i praktiken inte får pilla på den och är helt utlämnad åt vad en (förhoppningsvis) kunnig elektriker säger/tycker/gör. Händer något är det fastighetsägaren som står där med skägget i brevlådan i alla fall. Denne kan sedan visserligen gå på elektrikerfirman, men de kan enkelt säga - "sååååå såg det inte ut när vi lämnade det. Här har varit "någon annan" och pillat". Sedan är det upp till fastighetsägaren att bevisa att så inte var fallet.
Det är en spännande konstruktion av befogenheter och ansvar. Men det är en annan diskussion....
Precis så har jag också uppfattat det.Fredrik Sjödin skrev:
Men med den lilla brasklappen då att om elinstallatören upptäcker rena felaktigheter i det befintliga som påverkar den utvidgning han gör så bör han nog antingen dra i bromsen eller se till att åtgärda felaktigheterna.
Men felaktigheter i det befintliga som inte mycket lätt borde upptäckts kan jag inte tänka mig faller på installatörens ansvar.
Däremot bör kontrollförfarandet för utvidgningen göras tillräckligt omfattande och säkert.
Så att om installatören t.ex. har använt en gul/grön från den befintliga anläggningen utan att kontrollera detta mera noga, så bör kontrollen av kontinuitet göras ordentligt så att installatören har försäkrat sig om att den gul/gröna i befintlig anläggning verkligen är PE samt inkopplad.
Sen tror jag vidare att det enda "ansvar" en elinstallatör tar på sig (och kan ta på sig) är att just endast det denne kopplar och utför är korrekt och enligt regler och standarder.
H*n tar aldrig något ansvar för vad någon annan utfört.
Och samma sekund som elektrikern lämnar huset övergår hela elanläggningens ansvar på husägaren, dvs efter kontroll före driftsättning och när driftsättningen sker så övergår ansvaret till fastighetsägaren.
Och blev allt korrekt utfört så är det inget mer med det.
Men är det felaktigt utfört och det sker en tragisk olycka så brukar en utredning göras, och går det att finna någon skyldig så kan det bli straffrättslig process. Denne kan vara en elektriker eller en hempulare, det handlar bara om man kan fastställa vem som gjort felet.
Men nu har vi däremot lämnat ellagstiftningen och hamnat i straffrätte, dvs vållande till annans död eller allmänfarlig vårdslöshet och sådana lagrum.
Ja tror jag att det funkar då.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det var en mycket bra sammanfattning. Det är ett vanligt missförstånd att för mycket tolkas in i elinstallatörens ansvar. Elinstallatören ska kontrollera sitt eget eller sina yrkesmäns utförda arbetet så att de överensstämmer med föreskrifterna. Vare sig mer eller mindre. I elinstallatörens ansvar gentemot ellagstiftningen ingår inget arbetsledningsansvar, inget principalansvar (alltså skadeståndsansvar), inget arbetsmiljöansvar och inget straffrättsligt ansvar annat än mot 6-7 §§ förordningen.Mikael_L skrev:Precis så har jag också uppfattat det.
Men med den lilla brasklappen då att om elinstallatören upptäcker rena felaktigheter i det befintliga som påverkar den utvidgning han gör så bör han nog antingen dra i bromsen eller se till att åtgärda felaktigheterna.
Men felaktigheter i det befintliga som inte mycket lätt borde upptäckts kan jag inte tänka mig faller på installatörens ansvar.
Däremot bör kontrollförfarandet för utvidgningen göras tillräckligt omfattande och säkert.
Så att om installatören t.ex. har använt en gul/grön från den befintliga anläggningen utan att kontrollera detta mera noga, så bör kontrollen av kontinuitet göras ordentligt så att installatören har försäkrat sig om att den gul/gröna i befintlig anläggning verkligen är PE samt inkopplad.
Sen tror jag vidare att det enda "ansvar" en elinstallatör tar på sig (och kan ta på sig) är att just endast det denne kopplar och utför är korrekt och enligt regler och standarder.
H*n tar aldrig något ansvar för vad någon annan utfört.
Och samma sekund som elektrikern lämnar huset övergår hela elanläggningens ansvar på husägaren, dvs efter kontroll före driftsättning och när driftsättningen sker så övergår ansvaret till fastighetsägaren.
Och blev allt korrekt utfört så är det inget mer med det.
Men är det felaktigt utfört och det sker en tragisk olycka så brukar en utredning göras, och går det att finna någon skyldig så kan det bli straffrättslig process. Denne kan vara en elektriker eller en hempulare, det handlar bara om man kan fastställa vem som gjort felet.
Men nu har vi däremot lämnat ellagstiftningen och hamnat i straffrätte, dvs vållande till annans död eller allmänfarlig vårdslöshet och sådana lagrum.
Ja tror jag att det funkar då.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 447 inlägg
I den bästa av världar är det väl så att en elinstallatör ska kunna lita på en befintlig och driftsatt anläggning, utan att för den skulle sticka huvudet i sanden och blunda för uppenbara brister som Mikael säger.
I tråden har vi dock fallet med inkoppling av en icke driftsatt anläggning, utförd av en obehörig. Här hotar ESV med åtal mot 6 § - behörighetskravet: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Forlaggning-av-jordkabel
Jag hade gärna sett att man lade större vikt vid 7 § - kontrollen, för det är först då som det faktiskt blir ett allvarligt brott mot andemeningen i lagen - personsäkerheten. Vem riskerar i praktiken att åtalas mot §6 men samtidigt inte §7??
Så, elinstallatörer vägrar med rätta att koppla in sånt här om de inte har möjlighet att göra den kontroll som 7 § kräver. Tror inte många egentligen bryr sig så mycket om 6 §...
Om vi sedan tittar på driftsatta anläggningar utförda av obehöriga. Har en elinstallatör någon skyldighet här annat än att vägra utföra de utökningar eller vad som nu är aktuellt? Bör/ska han anmäla?
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Elinstallation-av-ej-behorig/
I tråden har vi dock fallet med inkoppling av en icke driftsatt anläggning, utförd av en obehörig. Här hotar ESV med åtal mot 6 § - behörighetskravet: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Forlaggning-av-jordkabel
Jag hade gärna sett att man lade större vikt vid 7 § - kontrollen, för det är först då som det faktiskt blir ett allvarligt brott mot andemeningen i lagen - personsäkerheten. Vem riskerar i praktiken att åtalas mot §6 men samtidigt inte §7??
Så, elinstallatörer vägrar med rätta att koppla in sånt här om de inte har möjlighet att göra den kontroll som 7 § kräver. Tror inte många egentligen bryr sig så mycket om 6 §...
Om vi sedan tittar på driftsatta anläggningar utförda av obehöriga. Har en elinstallatör någon skyldighet här annat än att vägra utföra de utökningar eller vad som nu är aktuellt? Bör/ska han anmäla?
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Elinstallation-av-ej-behorig/
Jag klistrar in &6 och 7 för enkelhetens skull. Vill man läsa hela föreskriften så är det bara att googla fram: "elinstallatörsförordningen (1990:806)"
Elinstallationsarbetets utförande
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
Elinstallationsarbetets utförande
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
OM vi nu håller oss till själva installationen, dvs inte installationsarbetet, så tolkar jag 7 § som så att Elinstallatören kan koppla in en befintlig anläggning om den först "har kontrollerats i betryggande omfattning".
Därmed givetvis inte sagt att Elinstallatören är skyldig att göra detta, eller att installationsarbetet som förgick Elinstallatörens inkoppling därmed blir lagligt. Däremot skulle jag vilja hävda att man efter inkopplingen har en laglig installation.
Därmed givetvis inte sagt att Elinstallatören är skyldig att göra detta, eller att installationsarbetet som förgick Elinstallatörens inkoppling därmed blir lagligt. Däremot skulle jag vilja hävda att man efter inkopplingen har en laglig installation.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Utan att gå in i lagar och föreskrifter så tycker jag det hela bottnar i hårklyverier. Kanske har TS som hobby att klamra kabel och sätta dosor/strömställare/uttag. Han använder material godkänt för 230/400V men testkör det bara med sitt bilbatteri hemma.
När elektrikern sedan kommer för att på TS begäran installera lite uttag och strömställare i boden ser han att det redan sitter en installation med godkänt material och vid kontroll OK kopplingar. Frågan är då; måste elektrikern lossa varje klammer för att sedan spika in den igen, lossa varje skruv för dosor/strömställare och vägguttag för att sedan skruva in den igen för att anläggningen ska anses som laglig?
När elektrikern sedan kommer för att på TS begäran installera lite uttag och strömställare i boden ser han att det redan sitter en installation med godkänt material och vid kontroll OK kopplingar. Frågan är då; måste elektrikern lossa varje klammer för att sedan spika in den igen, lossa varje skruv för dosor/strömställare och vägguttag för att sedan skruva in den igen för att anläggningen ska anses som laglig?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Jo, men det kan man väl iofs hävda, eftersom en installation inte bli "olaglig" bara för att den uppförts på olagligt sätt. MEN, vi skall påpeka att detta inte prövats av domstol. Dvs att fallet där en olovligt, men korrekt utförd elinstallation har lett till något problem av den arten att en domstol behövt uttala sig om den. (Vi känner inte till några försäkringsärenden heller). Så det går inte att med någon direkt säkerhet uttala sig om vad som egentligen gäller.mycke_nu skrev:
Därmed inte sagt att just denna aspekten är något att ligga sömnlös över. Skall man ligga sömnlös så skall det vara för att man inte är rimligt säker på att anläggningen är säker, det är huvudprioriteten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Vi postade om varandra, men för att vara extra tydlig. En anläggning är "olaglig" om den är utförd på fel sätt/med fel material/inte korrekt dimensionerad etc. Dvs avviker från norm och standard. HUR den tillkom har ingenting med anläggningens eventuella laglighet att göra. Är den korrekt utförd så är den korrekt utförd. Spelar ingen roll om grannens katt spikade upp den när den faktiskt är där.Styrman_jansson skrev:
Fast som du nu definierar en "laglig installation" så blir det ju omöjligt.mycke_nu skrev:OM vi nu håller oss till själva installationen, dvs inte installationsarbetet, så tolkar jag 7 § som så att Elinstallatören kan koppla in en befintlig anläggning om den först "har kontrollerats i betryggande omfattning".
Vi kan ju inte dra installationen inför rätta. Ska kablarna, dosorna eller klamren inställa sig till rätten, eller alla?
Vilka ska få fängelse/böter.
Installationen är "korrekt" eller "ej korrekt", det finns inget juridiskt vapen mot själva installationen som sådan. Utan bara mot utföraren.
(edit: eller ägaren aka fastighetsägaren.)
Och det mest märkliga blir ju då att en behörig elektriker som kopplar felaktigt kan ej fällas, då han inte bryter mot §6 eller §7 (men lite beroende på felets art då), men en hempulare som gjort en 100% exemplarisk installation kan (ska?) däremot fällas med §6 som lagrum.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Jo det kan hen. Men med stöd av andra lagar, exv. "framkallande av fara" etc. Lagstiftaren har uppenbarligen tänkt att det räcker. (Som med så mycket annat installation/konstruktionsarbete som kan resultera i ett farligt slutreslutat. Elområdet är inte ensamt här.) Elsäkerhetsverket kan dessutom dra in behörigheten (vilket de säger är skälet till att de vill att alla skall vara behöriga, nu kan de inte dra in behörigheten för alla de installatörer som inte har någon...)Mikael_L skrev: