Hej.
Jag äger en fastighet på en udde med 3 sidor angränsande till strand (insjö)
Strandtomt, tror jag, men jag blir förvirrad när jag letar svar hos länsstyrelsen, kan vara sjötomt. Vad är skillnaden?

Jag råkar ha bästa badklippan vid sjön och det anser även flertalet av den badande allmänheten som då tar sig friheten att ockupera stranden/skräpa ner/elda och på väg dit upprätta spontana stigar genom min fastighet.
Huset ligger 40m från min badklippa med svagt lutande terräng utan siktbegränsning.
Har jag rätt att hävda klippan som privat och därmed avvisa /hindra folk att ta sig dit.

Som jag tolkar lst begreppsförklaring gäller inte allemansrätten inom det område jag anser vara min hemfridszon.
Jag har försökt sätta mig in i begreppen "tomtplats" och "hemfridszon" men det är på intet sätt glasklart.

Citerat från länsstyrelsens begreppsförklaring:

"Hemfridszon
Området runt en byggnad eller anläggning där ägaren upplever att hon bör få vara i fred, (Min kommentar: Klart att jag vill vara ifred, men min upplevelse är väl i högsta grad subjektiv?) eller där besökaren upplever att hon tränger sig på. Hemfridszonen är ofta lika med tomtplatsen, och ska i vart fall inte vara större."

"Tomtplats
Tomtplats är den zon kring byggnader eller anordningar där allemansrätten är utsläckt. Där har ägaren en hemfridszon (privat zon)."

”Strandskyddsområde
Skyddade land- och vattenområden vid hav, insjöar och vattendrag intill 100 meter från strandlinjen vid normalt vattenstånd och i förekommande fall utvidgade områden upp till 300 meter. Strandskyddet syftar till att trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och ska bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten”

Strandskydd syftar till:
Inte hindra eller avhålla andra
Som privatperson får du inte vidta åtgärder som hindrar eller avhåller allmänheten från att vistas vid stranden. (Min kommentar: detta är ju redan gjort enl definition av ”hemfridszon” ovan, allemannsrätten är utsläckt)
Du får inte utvidga din privata zon. Att bygga eller att göra anordningar som utökar tomtplatsen är inte tillåtet inom strandskyddsområde. Det gäller även om det är du som äger marken. Du får inte heller försämra för växter och djur. Det finns vissa åtgärder som du får göra utan dispens, till exempel renovera hus.
Hälsningar Mackan

Här finns lite rättsfall. Skriften hänvisar dock till den gamla miljöbalken. Den nya finns här.

Som framgår av rättsfallen är det antagligen möjligt, att hävda hemfridszon 40 meter från bostadshuset. Det beror helt på hur det sur ut på platsen.

Om det är 40m mellan huset och badplatsen så tror jag att det är tveksamt om du skulle kunna hävda hemfridzon. Har fr mig att det står 10 - 20 m i många sammanhang, men att det kan gälla större områden i enstaka fall.

En del beror på om du har gräsmatta/planteringar en bit bort från huset, sedan gammalt. Du får inte utöka din hemfridszon mot vattnet, genom att ex. anlägga gräsmatta, men fanns den redan innan strandksyddslagen infördes för 40 eller 50 år sedan så är den OK.

magnificus skrev:
Jag äger en fastighet på en udde med 3 sidor angränsande till strand (insjö) Strandtomt, tror jag, men jag blir förvirrad när jag letar svar hos länsstyrelsen, kan vara sjötomt. Vad är skillnaden?
Begreppet "sjötomt" är ingen juridisk term. Men man brukar detta mena sådan fastighet som inte avgränsas från vattnet av någon ägogräns. Som "strandtomt" räknas alltså den tomt som gränsar mot (obebyggd) strandmark.

Vissa sjötomter har fastighetsgräns som sammanfaller med vattenlinjen. Till andra hör vattenyta, som blivit avgränsad genom fastighetsreglering. I havet och våra större sjöar definieras sjögränser av Lagen om gräns mot allmänt vattenområde (1950:595).

"Strandskydd" däremot är en juridisk term för ett området 100 eller 300 meter från strandlinjen. Strandskyddet omfattar också vattnet utanför strandlinjen intill samma avstånd som inåt land. Det betyder alltså att strandskyddet upphör 100 eller 300 meter ut i sjön ( ... vilket man kanske inte behöver fundera på särskilt ofta :) ).

Inget av dessa begrepp klargör entydigt och klart begreppet "hemfridszon". Inte ens i Brottsbalkens skrivningar om hemfridsbrott finns något facit. Det är just därför det är så svårt att ge konkreta råd i en vagt och allmänt beskriven situation.

Om du polisanmäler barnfamiljerna på badklippan en solig söndag i juli skulle jag tro att polisen rycker ut endast för att se till att inte du förstör deras utflykt. Du skriver själv att din badklippa av sedvanan utgör traktens bästa badställe.

Däremot om någon lägger sig att sola och grilla på något ställe intill ert hus (där allmänheten inte brukat hålla till) skulle jag i min vilda fantasi gissa att du kan ingripa. Du kan sansat och lugnt be besökarna att avlägsna sig, och vid ohörsamhet får du troligen stöd från polis och åklagare.

Ett möjligt sätt att "lösa" situationen kan ju var att placera ut stolar och bord och annat som gör att det ser ut som om platsen används av fastighetesägaren. Mig veterligen är det itne alls lämpligt att ockupera brygga eller annat som redan används av fastighetsägare, dvs "tränga sig på". Har för mig jag läst nåt om detta i länsstyrelsens skrifter.

Skräpa ner är under inga omständigheter tillåtet, går utmärkt att polisanmäla sånt...

Alternativet kan ju vara att diskutera med badgästerna om det inte går att anlägga något annat bättre ställe en bit bort? Jag vet här i småland en knös som köpte en sommarstuga och som muddrade ut en hel vik för att anlägga diverse saker, strand, brygga etc.

Du skriver ju dessutom att de går förbi er fastighet, kränger de då hemfridszonen? Att komma sjövägen eller strandvägen är helt okej, men inte om de måste passera nära erat hus. Det kan ju vara ytterligare en anledning att försöka hitta en lösning på problemet en bit bort...?

Sverige är otroligt på så vis att vi har hur många sjöar som helst och en enormt lång kustremsa, och så tjafsar folk om ytor som är ca 10 meter långa. Rimligtvis borde det finnas tillräckligt med "strand" både för sjöfåglar, badgäster och fastighetsägare som vill vara ifred... bara min åsikt.

Kanske en bild över området kan bringa saken i nytt sken?

/S

steve5432 skrev:
Skräpa ner är under inga omständigheter tillåtet, går utmärkt att polisanmäla sånt./S
Svårigheten är att nedskräpningen i praktiken blir ett faktum först när skräpet ligger kvar och de rättmätiga ägarna sitter i sina bilar på väg hem. Utom räckhåll.

I övrigt har du förståndiga råd till trådskaparen. Man får jobba med mer morot än piska för att med mild hand styra "traditionen" åt rätt håll.

Man får väl sätta upp kameror om de bara filmar sin egen tomt. Sätt upp en kameraskylt och en skylt under att "Nedskräpare polisanmäls".

Behöver nog ingen kamera ens.

steve5432 skrev:
Ett möjligt sätt att "lösa" situationen kan ju var att placera ut stolar och bord och annat som gör att det ser ut som om platsen används av fastighetesägaren. /S
Att utöka hemfridszonen på detta sätt är uttryckligen förbjudet.

steve5432 skrev:
Alternativet kan ju vara att diskutera med badgästerna om det inte går att anlägga något annat bättre ställe en bit bort? Jag vet här i småland en knös som köpte en sommarstuga och som muddrade ut en hel vik för att anlägga diverse saker, strand, brygga etc.
/S
Åtgärder av denna typ strider mot strandskyddet och kräver dispens.

Hur man än vänder på det får man ta en dust med Länsstyrelsen. Troligen förlorar man dessutom om det är en plats som använts av allmänheten under lång tid.

Just detta har det diskuterats mycket i Blekinge och kontroller görs där husägare har hindrat allmänhets tillgång till strand,finns ett ställe i Sölvesborg där en stugägare fick för sig att dom ägde stranden men länsstyrelsen var av annan åsikt. va ca 25 m från huset..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.