6 460 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
LK universal rir till radiator, radbockstöd funktion?
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Jag hade pratat med försäkringsbolaget. Jag har erfarit att försäkringbolag är varierande när jag frågat. Något sade blott att det ska uppfylla branschens normer och en annat att intyg måste visas upp.leftrustle skrev:Som jag trodde alltså. Funkar säkert bra, begränsad mängd vatten och det kommer flyta ut på betonggolv enbart. Dock jobbigt att behöva riva upp golv om något händer.
En till allmän fråga, företaget i fråga visar det sig nu är inte anslutet till Säkert vatten. Vad gör jag då? Ska de skriva intyg om att de utfört arbetet enligt branschregler eller räcker faktura som "bevis"?
Jag använde rörböjningsstöd (plåt) och lät skyddsröret sticka upp genom golvet - helt fel, eller?
Den där läckage indikatorn på radbockstödet. Hur mycket nytta har man av den? För den kommer väl täckas av rörskydd som man skyddar pex röret med. Om det läcker, ser man inte vattnet?
Den där läckage indikatorn på radbockstödet. Hur mycket nytta har man av den? För den kommer väl täckas av rörskydd som man skyddar pex röret med. Om det läcker, ser man inte vattnet?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 450 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 450 inlägg
Nej, inte helt fel att montera med bockfixturer utanpå skyddsrör och dra upp slangen helt, fördelen med radbockstöden är ju att man får en någelunda skyddad anslutning från golv till slang. Knäpper man sen på skyddsröret på slangen så är det ju komplett. Ev läckande vatten rinner då ut synligt i skarven radbockstöd/skyddsrör och varnar.Mich skrev:
Jo det får man! Säkervatten! Inte säker värme!injonil skrev:
Fogar skall alltid undvikas att göra dolt, men på värmesystem får du enligt alla branschregler och krav skarva hur du vill, bara det är utfört med rätt detaljer till dina material!
Sedan så rekommenderas du att göra som du skrivit, för tt begränsa vattenskador.
men i ett värmesystem finns oftast en begränsad mäng vatten som skall vara konstant.
På vattenledningar har du oändligt med utströmmande vatten vilket orsakar hemska skador, därav heter det
Säker vatten!
Så länge du har utfört det på rätt sätt så får du ersättning, har du använt fel detaljer så räknas det inte som fackmannamässigt och då blir det problemMagnus Ladulås skrev:
Det kan inte skriva ett säkervattenintyg, det kan bara anslutna företag göra... Dock kan det utföra det enligt säkervatten ändå, och då är installationen fackmannamässig och inga problem vid eventuell skada iallafall..leftrustle skrev:Som jag trodde alltså. Funkar säkert bra, begränsad mängd vatten och det kommer flyta ut på betonggolv enbart. Dock jobbigt att behöva riva upp golv om något händer.
En till allmän fråga, företaget i fråga visar det sig nu är inte anslutet till Säkert vatten. Vad gör jag då? Ska de skriva intyg om att de utfört arbetet enligt branschregler eller räcker faktura som "bevis"?
Det är mestadels stora företag som är anslutna och certifierade av säkervatten och det är för att det är väldigt dyrt för små företag med utbildning och avgifter..
men bara för att din montör inte är säkervattenansluten behöver han nte vara en fuskare..
Liknande trådar
-
LK Universalrör PE-X 16x2,0 RIR
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Kapa och plugga LK PAL universal
Vatten & Avlopp -
Vilka fördelare och kopplingar till Uponor Combi Pipe RIR
Värme allmänt -
LK PE-X universalrör med tomrör (16 samt 20mm)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Frågor angående fräskutter typ TB90 Universalkutter
Verktyg, Maskiner & Fordon