Ja jädrans.. Sicket jobb.. resultatet ser ju finnemang ut.
Ser osse fram imot bilder när det är målat o klart.. tror de blir riktigt snyggt då, men sicket jobb va. Ser ut o ha vatt rätt slitsamt ändå.

Benny_o_Lina skrev:
Ja jädrans.. Sicket jobb.. resultatet ser ju finnemang ut.
Ser osse fram imot bilder när det är målat o klart.. tror de blir riktigt snyggt då, men sicket jobb va. Ser ut o ha vatt rätt slitsamt ändå.
Visst har det varit lite jobb, det kan jag inte neka till.
Att lyfta första sidan tog lite tid innan jag funderat färdigt på hur det skulle göras, men andra sidan lyftes på en dag ungefär.
Skarvning av stolparna tog längre tid än jag trodde - blev ganska mycket spikande.
Har ju även lagt några timmar på att skotta ut de gamla underliggarna och annat skräp från marken samt att gräva diket under golvet..
Ytterligare tid har jag lagt på saker runtomkring som inte syns på bilderna. Man kan på någon bild ana en på byggd vedförvaring under tak - även dom stolparna har skarvats 40cm. I den påbyggda carporten finns ett virkesställ som även det har fått längre ben för att nå marken.

Eftersom jag pysslat på kvällarna efter jobbet och någon enstaka helgdag under hösten har det hela dragit ut på tiden men om man räknar effektiv tid så är det inte så fantasktiskt många timmar ändå.

Om jag räknar grovt:
* Lyft + nya underliggare + skarvning stolpar + nya grundstenar = 5dagar
* Brädfodring = 2 dagar
* Golvåsar + golv = 2 dagar
* Grävning = 1dag
* Övrigt runtomkring = 1dag
* Kostnad ca 1000kr

Verkar alltså som jag lagt drygt 2veckors jobb och ca1000 skattade slantar på detta.
Lägg till ytterligare en vecka för funderande och småkrafs som jag glömt + 1000kr ytterligare för spillvirke jag redan hade liggande.

Vad hade arbetsinsatsen och kostnaden blivit för att riva och bygga nytt?
Förrådet är alltså ca 6x5m i två plan (el indraget) med vidbyggd carport på 4x6m och vedförvaring 4x3m
Någon som har en grov uppskattning ?

• Gilla
EnåsTobias
  • Laddar…
Kul att se! Jag ska ta mig an en ladugård som inte är fullt i lika dåligt skick men på sina ställen behöver en hel del upprustning liknande det du har gjort. Nu har jag ju nästan en handbok, tackar så mycket.

Don't you just love the threads with pics in? :cool:

//Micke

En tanke bara,. du har inte funderat på hängrännor..? borde ju skvätta en hel del på fasaden när det regnar eller har du utstick så det inte inträffar?.. hängrennor och sedan leda bort vatten borde ju vara bra för huset..

Per-Erik skrev:
En tanke bara,. du har inte funderat på hängrännor..? borde ju skvätta en hel del på fasaden när det regnar eller har du utstick så det inte inträffar?..  hängrennor och sedan leda bort vatten borde ju vara bra för huset..
He-he, visst finns den tanken men det är är inte "bara" att fixa...

Ena långsidan ligger mot vägen, så där kommer det ALLTID att skvätta skitigt vatten från vägen :(  Takdroppet hamnar i gräs så det stänker inte direkt men visst blir väggen blöt vid regn. Ytterligare jobbigt blir det av att vägdiket ligger under huset och som det ser ut just nu slutar det vid husväggen. Diket ska förlängas men till det behövs en grävmaskin som kan flytta stenar..

Vägen går nära huset
dscn00083no.jpg

Diket är inte färdiggrävt
dscn00106xv.jpg

Den andra långsidan har en carport påbyggd där det krävs en del jobb för att en hängränna sak funka. Den stora vinsten med en hängränna på den sidan är inte att skydda väggen utan att slippa att regnvattnet pga markens lutning rinner genom carport och under uthuset. Skulle behöva både hängränna och dräneringsdike på ovansidan huset för att minska vattenproblemet.

Den som byggt detta vill jag vrida öronen av >:(
Plåten sticker ut ca 1cm utanför vindskivan (heter den vindskiva) och för att flytta in den måste takstolarna kapas och för att kunna göra det måste den yttersta läktbrädan tas bort/flyttas  :-/ Ett attans jobb helt enkelt  :(
Man ser ju även på bilden att takstolarna blir blöta :'(

edit: plåten sticker inte alls ut något utanför vindskivan >:(

dscn00390cy.jpg

Dags att avsluta projektet nu när det är målat och dörrarna nya  :)
Känns ganska skönt faktiskt..

p1010003zg9.jpg

p1010004ql5.jpg

p1010006ov8.jpg

p1010007lg7.jpg

p1010018kj7.jpg

Får jag gissa att du är stolt varje gång du sneglar mot huset?

Anders_Roslagen skrev:
Får jag gissa att du är stolt varje gång du sneglar mot huset?
Stolt är väl kanske inte riktigt rätt ord. Skulle nog hellre säga nöjd. För 2 år sedan hade jag bestämt mig för att skiten skulle rivas. Ångrar inte att jag ändrade mig. Tycker resultatet blev mkt bättre än väntat - det såg ju ganska hopplöst ut från början

Mikael_L
Jag säger bara SUPERFINT

Imponerande. Jag skulle också tyvärr varit en sån där som sagt: "slå ner skiten och bygg nytt..."
Jag får kanske omvärdera mitt tankesätt nu... ;)

Tråkigt att slutbilderna är borta! Någon (kanske TS?) som har kvar dem?

Mycket trevligt att se att det läggs energi och kraft på ett uthus och dessutom kul att någon visar att det faktiskt till en mycket liten kostnad går att åtgärda och rädda ett hus som för många bara hade varit att riva. Snyggt jobbat!

Jag måste faktiskt erkänna att jag från början av tråden tyckte det såg rätt hopplöst ut, men de sista bilderna som nu visats visar på motsatsen! Tycker nu att det var helrätt och om jag hamnar i liknande situation kommer jag också fixa det! :)

Mikael_L
Jag har länge tyckt att det är tråkigt att det försvunnit så många bilder från denna fantastiska tråd.
Nu har jag lokaliserat några i googles bildcache, och lägger nu upp dom för trådens bevarande.
Dessa bilder är halvrisiga, då google både krymper och komprimerar hårt. Men det är kanske bättre än inget.
Jag ids inte göra några försök att sortera in dom till rätt inlägg på något vis, det får den intresserade själv försöka pussla ihop.
Jag har gett bilderna något annorlunda namn (lagt i ett .jpeg) för att undvika ev framtida problem att spåra fatt på rätt bilder.De fyra absolut sista bilderna som visar nästan färdigt projekt har jag inte lyckats finna. :(

• pict00135qc.jpeg.jpg
  • pict00296lr.jpeg.jpg
  • pict00288cu.jpeg.jpg
  • pict00278cz.jpeg.jpg
  • pict00269mc.jpeg.jpg
  • pict00220ts.jpeg.jpg
  • pict00207ph.jpeg.jpg
  • pict00166hh.jpeg.jpg
  • pict00150xo.jpeg.jpg
  • pict00149ri.jpeg.jpg
Redigerat:
  • Gilla
daviddavid och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
några till

• pict00303yb.jpeg.jpg
  • pict00319ym.jpeg.jpg
  • pict00324hm.jpeg.jpg
  • pict00331nd.jpeg.jpg
  • pict00342un.jpeg.jpg
  • Gilla
daviddavid och 6 till
  • Laddar…
Hatten av för TS!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.