19 876 läst · 22 svar
20k läst
22 svar
Plugga elementrör själv - vågar man?
Du kan citera hur mycket du vill, det är inte gällande i TS fall hur mycket du än läser. Det heter säkervatten, säkervärme, och säker avlopp är saker som är under utredning. Under den tiden så är det du citerar inte en regel, det är en rekommendation.injonil skrev:
och btw, att duscha i vardagsrummet är inte tillåtet om du inte har golvbrunn och tätskikt. Har du det är det lika ok som att duscha i badrummet för då är ditt vardagsrum ett våtutrymme.
Det är därför du inte skulle få ersättning inte för att du duschade i vardagsrummet inte för att det var korkat.
Redigerat:
Mjaha, men om f-bolagen kräver att VVS-arbeten ska vara fackmannamässigt utförda och gör tolkningen att detta är liktydigt med Säker Vatten's rekommendationer vad gäller fogar för värmeledningar, då är väl dessa skrifter ganska relevanta, eller hur?!
Det är därför säkervatten är skit än så länge. Bara ett sätt att arbeta för att minimera skador.
det som står om värme i säkervatten är riktlinjer för hur man "Bör" göra För att minimera skador vid nybyggen..
vatteninstallationer skall utföras i enlighet med säkervatten.
Värme regleras inte av det ännu, så att utföra något fackmannamässigt är att göra det på ett korrekt sätt som håller i längden.
Sen en är det inte nästan någon av de mindre rörföretagen som är certifierade av säkervatten. Och jag tror du måste vara certifierad för att få skriva avvikelser. Dock kan vem som helst skriva och spara dem till försäljning, men jag tror inte de är värt mycket om det inte kommer från en certifierad installatör om det ska hanteras rättsligt.
det som står om värme i säkervatten är riktlinjer för hur man "Bör" göra För att minimera skador vid nybyggen..
vatteninstallationer skall utföras i enlighet med säkervatten.
Värme regleras inte av det ännu, så att utföra något fackmannamässigt är att göra det på ett korrekt sätt som håller i längden.
Sen en är det inte nästan någon av de mindre rörföretagen som är certifierade av säkervatten. Och jag tror du måste vara certifierad för att få skriva avvikelser. Dock kan vem som helst skriva och spara dem till försäljning, men jag tror inte de är värt mycket om det inte kommer från en certifierad installatör om det ska hanteras rättsligt.
Redigerat:
Hade en vvs kille som fixade massor med prylar, bland annat pluggade han ett uppstick från ett element. Uppsticket tog honom 2 min att plugga, i detta fallet gängade järnrör. Vet inte om TS rör är gängade, men om så vore fallet skulle jag inte tveka en sekund att göra det själv. Kör så det ryker!
Nja, försäkringen gäller lika lite om det är felaktigt utfört med avvikelse och certifikat som utan..smurfen72 skrev:
Men avvikelsen är ju en bra dokumentation vid eventuell försäljning, så du inte kan bli skyldig till dolt fel.. Det är väl den största moroten för att se till att få intyg och avvikelser. Annars är det bullshit just av den anledningen att det är för mycket saker som ska övervägas hela tiden...
Men det är ett jäkligt bra sätt att sålla oseriösa aktörer från marknaden. Skulle aldrig be någon renovera vattenledningar om det inte lämnar intyg på att det är utfört enligt gällande branschregler..
Liknande trådar
-
Gipspluggar - hur kan man få bort hela pluggen ur väggen (gipsplattan)
Byggmaterial & Byggteknik -
Plugga cu-rör Klämringskoppling, har ja köpt rätt?
Vatten & Avlopp -
Plugga PRK T-koppling (32 mm), vilken plugg?
Vatten & Avlopp -
Är det säkert att plugga elementrör under golv?
Vatten & Avlopp -
Plugga elementrör i källaren - enkel fråga
Vatten & Avlopp