Jag motsäger inte att en öppen spis är slöseri med fin ved.
men att den är närmast oduglig för uppvärmning verkar konstigt.
Man kan till och med läsa ibland att en brasa i den öppna spisen bidrar negativt till värmen,
eftersom det går åt så mycket uppvärmd luft...

Men fram till 1700-talets mitt var det endast öppna eldar i enkla spisar som stod för värmen i svenska hem, både till uppvärmning och matlagning.

Och man överlevde, och hade gjort så i tusentals år.

Så, så värdelös är inte den öppna spisen!

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jo, fast då skickade man ju ut den kalla luften.. ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bilder:

bcS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5Uy7BS.jpg
Skapa konto

Beror väl på vilken värme man vill uppnå. Jag tror inte 1700-talets befolkning var bortskämd med 20 - 25 graders innetemperatur på vintrarna. På Kronoborg slott berättades det att de eldades för fullt i öppna spisen. Slottsherren satt insvept i filtar framför brasan i den öppna spisen och soppan frös ändå i hans händer!

Bättre att låta spisen stå oanvänd och spara ihop till en modern öppen spis, med glasluckor och möjlighet att ge värme i huset.

Du ser ju ut att ha bästa förutsättningarna för att montera en kamin.. :D

thomas33 skrev:
Beror väl på vilken värme man vill uppnå. Jag tror inte 1700-talets befolkning var bortskämd med 20 - 25 graders innetemperatur på vintrarna. På Kronoborg slott berättades det att de eldades för fullt i öppna spisen. Slottsherren satt insvept i filtar framför brasan i den öppna spisen och soppan frös ändå i hans händer!

Bättre att låta spisen stå oanvänd och spara ihop till en modern öppen spis, med glasluckor och möjlighet att ge värme i huset.
Klart att du har rätt i den sista meningen.

Men det var rätt åt slottsherren.
Kanske därför de slog i en skvätt sherry eller cognac i soppan.
För att den inte skulle frysa :)

För övrigt minns jag min barndom.
Min salig far jobbade för ASEA.
ASEA hade en "sportstuga" i Floda, vid en sjö nordost om Göteborg.
Vi var två ASEA-familjer som tillbringade februarilovet där ett år.

När vi kom dit var det elda som gällde.
En enorm öppen spis, där vi eldade så det dånade.
Det var inte nutidens bensinstationsved, utan rejäl pannved som lassades in.
Nog blev det varm alltid efter en natts eldande. Fastän det var smällkallt ute.

nejo skrev:
Jo skulle vilja ha en täljstenskamin,såg nån från Contura men den kostade runt 14000, hade en sån funkat hos mig eller är det något mer som krävs?
Något man måste beakta är kaminens vikt.
Den där kaminen ser ut att vara väldigt lätt.
Om man börjar lassa på täljsten blir det ju genast tyngre.
Hur är golv och bjälklag konstruerade?
Kan vara värt att undersöka innan du beställer värstingpjäsen :)

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Något man måste beakta är kaminens vikt.
Den där kaminen ser ut att vara väldigt lätt.
Om man börjar lassa på täljsten blir det ju genast tyngre.
Hur är golv och bjälklag konstruerade?
Kan vara värt att undersöka innan du beställer värstingpjäsen :)
Tack för varningen.

Har inga planer i dagsläget att köpa en kamin, har inte råd. Jag tror att det är betongplattan som ligger under de klinkersplattorna på bilden

nejo skrev:
Tack för varningen.

Har inga planer i dagsläget att köpa en kamin, har inte råd. Jag tror att det är betongplattan som ligger under de klinkersplattorna på bilden
I så fall kan du nog vara rätt lugn.

Jag har själv en täljstenspjäs om 545 kg.
P1020023.jpg
Skapa konto

När vi bestämde oss för att gå upp till denna storlek så förstärkte vi en kvadratmeter av plattan där kaminen nu står.

• M2.png
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
En sådan öppen spis har jag erfarenhet av. Det är en av de minst värdelösa öppna spisar jag har använt. Därmed inte sagt att den är bra till uppvärmning.

Det är inte bara så att en öppen spis går att värma huset med. Den var på sin tid ett stort tekniskt framsteg. En öppen spis är mycket effektivare än att ha den öppna elden mitt i huset och ett hål i taket som man hade tidigare. Man kommer dock inte ifrån att även om den var högst modern i Sverige på medeltiden så har det hänt en del med uppvärmningstekniken sedan dess.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Riv bort den bef....gör en bra anslutning i skorstenen....köp sedan en beg gjutjärnskamin på blocket tillsvidare....när det finns pengar köper du en ny kamin som passar både utseende och plånbok....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.