1 825 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Timerstyra frånluftsfläkten?
Hej,
Har en central frånluftsfläkt som drar ut luft från kök, badrummen och garaget. Den går att varvtalsstyra, men tycker att den verkar ventilera ut väl mycket luft även på lägsta hastigheten.
Ifall jag skulle timerstyra fläkten och helt enkelt stänga av den nattetid eller t ex 3 timmar av, 1 timme på och 3 timmar av under natten. Kan det orsaka några följdkonsekvenser?
Detta för att jag inte vill ventilera ut uppvärmd luft i onödan.
Själv funderar jag på ifall det finns risk att varm och fuktig luft från bodelen lättare letar sig upp på vinden när undertrycket försvinner då fläkten är avstängd.
Ett alternativ kanske kunde vara att närvarostyra den med en rörelsesensor?
Så att den t ex går 1 timme efter att den aktiverats och sen stänger av tills den aktiveras på nytt. Då hinner den ventilera ut fuktig luft från badrum efter t ex dusch.
Ev i kombination med fast drift under vissa timmar för att alltid ha en grundventialtion även när man inte är hemma.
Tacksam för ideér och input.
/Robban
Har en central frånluftsfläkt som drar ut luft från kök, badrummen och garaget. Den går att varvtalsstyra, men tycker att den verkar ventilera ut väl mycket luft även på lägsta hastigheten.
Ifall jag skulle timerstyra fläkten och helt enkelt stänga av den nattetid eller t ex 3 timmar av, 1 timme på och 3 timmar av under natten. Kan det orsaka några följdkonsekvenser?
Detta för att jag inte vill ventilera ut uppvärmd luft i onödan.
Själv funderar jag på ifall det finns risk att varm och fuktig luft från bodelen lättare letar sig upp på vinden när undertrycket försvinner då fläkten är avstängd.
Ett alternativ kanske kunde vara att närvarostyra den med en rörelsesensor?
Så att den t ex går 1 timme efter att den aktiverats och sen stänger av tills den aktiveras på nytt. Då hinner den ventilera ut fuktig luft från badrum efter t ex dusch.
Ev i kombination med fast drift under vissa timmar för att alltid ha en grundventialtion även när man inte är hemma.
Tacksam för ideér och input.
/Robban
Du kan alltid spara energi med att minska ventilationen men hur bra luft får du då inne?
Innan du börjar så bör du mäta hur stort utflöde av luft du har och du bör nog ligga på ett flöde på minst 40/liter sekund.
Vill du spara energi så är det frånluftvärmepump då du kan återvinna den värmen eller FTX som värmer upp ingående luft med utgående luft. Läs mera på http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/
Innan du börjar så bör du mäta hur stort utflöde av luft du har och du bör nog ligga på ett flöde på minst 40/liter sekund.
Vill du spara energi så är det frånluftvärmepump då du kan återvinna den värmen eller FTX som värmer upp ingående luft med utgående luft. Läs mera på http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/
Verkar vettigare att stänga ner den under tider när man inte är hemma tycker jag. Man behöver bra luft även när man sover, och just då är ju tillskottet från sekundära källor (öppna dörrar/fönster, köksfläkt) minimal och behovet som störst (hela familjen i huset). Det bästa vore väl att dra ner den på lågvarv så att du alltid har ett visst minimalt undertryck, men det blir ju en mer komplicerad styrning.
Det finns styrdon för varvtalsregelering (t ex från Östbergs) som består av en transformator och en flerlägesomkopplare. Med en sådan skulle du kunna låta en kontaktor styrd av ett tidur växla mellan två varvtalslägen.
Du kopplar helt enkelt bort flervägsomkopplaren och kopplar in kontaktorn enbart på de lägen du vill använda.
Du kopplar helt enkelt bort flervägsomkopplaren och kopplar in kontaktorn enbart på de lägen du vill använda.
Redigerat:
Är garaget som en del av huset (tex källargarage)? Eller är det ett vidbyggt garage (garagets ena yttervägg är del av husets ena yttervägg)?
Om garaget är en del av huset är det hyfsat ok att det ventileras ihop med huset.
Om garaget är vidbyggt så är det "förbjudet" med gemensam ventilation.
Om garaget är en del av huset är det hyfsat ok att det ventileras ihop med huset.
Om garaget är vidbyggt så är det "förbjudet" med gemensam ventilation.