3 905 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Ok med lågbudget klinkerram?
Jag köpte inte klinkerramar samtidigt med golvbrunn eftersom jag var osäker på vilken storlek som skulle passa med den klinkers jag valde.
Jag tror att de som byggmax har passar http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...vlopp-inne/avlopp-vatutrymme/31286/klinkerram
Finns det anledning till att välja dyrare "märkesprylar" vad gäller klinkerram?
Jag tänker att dels är den angiven att vara rostfri, dels kan man väl byta en klinkeram ganska enkelt om den inte skulle hålla.
Eller är det dumt att köpa billig klinkerram? Resten av materialet till badrummet är ganska påkostat.
Jag tror att de som byggmax har passar http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...vlopp-inne/avlopp-vatutrymme/31286/klinkerram
Finns det anledning till att välja dyrare "märkesprylar" vad gäller klinkerram?
Jag tänker att dels är den angiven att vara rostfri, dels kan man väl byta en klinkeram ganska enkelt om den inte skulle hålla.
Eller är det dumt att köpa billig klinkerram? Resten av materialet till badrummet är ganska påkostat.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Beror väl lite på användningen. Jag har köpt en ram till dusch (när vi renoverade en lgh som student) som var så tunt gods i att locket böjde sig när man råkade trampa på det. Själva ramen däremot bärs ju upp av fix, så där var inga problem.
En annan gissning skulle kunna vara att materialvalet i enkla ramar kanske inte är hundra RF, men det är bara en gissning, inget jag upplevt.
Ta fram skjutmåttet och kolla godstjockleken samt googla kanske du får en hint om det är samma med olika prislapp eller väsentligt olika produkter.
En annan gissning skulle kunna vara att materialvalet i enkla ramar kanske inte är hundra RF, men det är bara en gissning, inget jag upplevt.
Ta fram skjutmåttet och kolla godstjockleken samt googla kanske du får en hint om det är samma med olika prislapp eller väsentligt olika produkter.
Nu säger kakelkillen (tar hjälp med att kakla) att det allra bästa är klinkerram i syrafast rostfritt. Han hade en i bilen från Purus som även var lite roligare design på och rejält mycket kraftigare än lågbudgetvarianterna. Nackdelen var förstås priset: 800 pix till kund...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Min plattsättare (som är rätt nära släkting till en av mina absolut bästa barndomsvänner, så jag har hyggligt förtroende för honom) sa att det var skillnad i kvalitet på materialet; typ "Jag sätter gärna in en billig åt dig, men det blir klart dyrare om du vill byta ut den om något år", så jag tog en lite dyrare, sån där lite lätt designad...
/U
/U
Jag själv är aningen tveksam över de allra billigaste varianterna för typ 80 spänn, man hittar på Jula, biltema ÖoB osv.
Just för att dom som regel verkar vara i väldigt tunt gods, dvs blir nog lätt krokigt och snett lock när man ställt sig på brunnen några ggr.
Jag valde dessa till badrummet och tvättstugan:
http://www.sigro.se/sv/verktyg-kake...ork-200x200-mm-rostfritt-stal,-utan-urtag.php
1,5 mm gods och rostfritt.
Jag tycker att dom helt klart känns ordentligt gedigna.
Men, jag har blivit varnad för att locket lätt glider åt sidan för det finns inget som fixerar det mer än en liten 1,5 mm bockad kant i ramen.
Och det kan kanske stämma, vi har brunnen under badkaret och märker därför givetvis inte av något sådant problem.
Jag själv är nog för snål att betala några 800:- för en klinkerram. Då blev det nog en 79:- från ÖoB istället , faktiskt ...'
Men jag tror att man kan hitta mycket som är helt OK i mellanpris, typ mellan 150 - 400 kr.
Just för att dom som regel verkar vara i väldigt tunt gods, dvs blir nog lätt krokigt och snett lock när man ställt sig på brunnen några ggr.
Jag valde dessa till badrummet och tvättstugan:
http://www.sigro.se/sv/verktyg-kake...ork-200x200-mm-rostfritt-stal,-utan-urtag.php
1,5 mm gods och rostfritt.
Jag tycker att dom helt klart känns ordentligt gedigna.
Men, jag har blivit varnad för att locket lätt glider åt sidan för det finns inget som fixerar det mer än en liten 1,5 mm bockad kant i ramen.
Och det kan kanske stämma, vi har brunnen under badkaret och märker därför givetvis inte av något sådant problem.
Jag själv är nog för snål att betala några 800:- för en klinkerram. Då blev det nog en 79:- från ÖoB istället , faktiskt ...'
Men jag tror att man kan hitta mycket som är helt OK i mellanpris, typ mellan 150 - 400 kr.
hur mycket dyrare? En för 800 + kronor. eller nåt kring 400:- ?ullberg skrev:Min plattsättare (som är rätt nära släkting till en av mina absolut bästa barndomsvänner, så jag har hyggligt förtroende för honom) sa att det var skillnad i kvalitet på materialet; typ "Jag sätter gärna in en billig åt dig, men det blir klart dyrare om du vill byta ut den om något år", så jag tog en lite dyrare, sån där lite lätt designad...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Det han menade med att det blev dyrare var väl främst tiden att knacka loss den billiga/mindre bra ramen utan att riskera tätskiktet. Den ram jag faktiskt valde tror jag kostade runt 400 kr (även om jag inte riktigt minns, men hade den kostat mycket mer hade jag nog backat ur av snålhet...). Han visade mig två alternativ och berättade vad de kostade, sa att jag gärna fick köpa om jag hittade bättre / billigare. Jag kollade runt lite snabbt och hittade inget bättre så jag bad honom ta sin egen.Mikael_L skrev:
/U
Håller med om att mellanprisklassen antagligen är ett vettigt alternativ!
Finns dock två faktorer som talar för de allra dyraste; dels finns det de som är syrafasta och dels kan de dyraste vara något snyggare i vissa fall.
Jag har bara tre saker kvar att köpa till badrummet nu: en klinkerram till duschen (för badkaret blir det Byggmax), en taklampa och en duschhörna. Jag har valt LIP, LK, Gustavsberg etc etc i övrigt och det har inte varit gratis så nu är jag så avtrubbad så att 800:- för en klinkerram inte gör något :x
Finns dock två faktorer som talar för de allra dyraste; dels finns det de som är syrafasta och dels kan de dyraste vara något snyggare i vissa fall.
Jag har bara tre saker kvar att köpa till badrummet nu: en klinkerram till duschen (för badkaret blir det Byggmax), en taklampa och en duschhörna. Jag har valt LIP, LK, Gustavsberg etc etc i övrigt och det har inte varit gratis så nu är jag så avtrubbad så att 800:- för en klinkerram inte gör något :x
PS. Jag satte tätskiktet i helgen, riktigt jobbigt var det! Idag kaklas badrummet, men där tar jag hjälp, har aldrig kaklat själv och det skulle bara ta en jäkla tid. Fördelen med att göra det själv hade dock varit att jag äntligen behövt införskaffa en laser