Hej, ska som sagt göra om groventren till en större än den är idag.

Nu är den på totalt 15kvm men uppdelat på bastu, dusch och entredelen. Jag vill ta bort bastun och de väggar som den medför så att det blir ett enda rum på 15kvm med bibehållen dusch.

Har fjärrvärme i huset och i det aktuella rummet finns två st radiatorer. Men för golvvärmen, vad är mer lämpligt om man räknar på funktion och pris på både installation och drift?

Har pratat med en rörmokare som sa att man pluggar en radiator och lägger in en shunt vid den andra radiatorn för styrning av det vattenburna alternativet. Fördelar på detta?

El är väl funktion i dess enklaste form men kanske lite dyrare i drift gissar jag.. eller?

Vad tror ni om detta?

Mieron skrev:
Hej, ska som sagt göra om groventren till en större än den är idag.

Nu är den på totalt 15kvm men uppdelat på bastu, dusch och entredelen. Jag vill ta bort bastun och de väggar som den medför så att det blir ett enda rum på 15kvm med bibehållen dusch.

Har fjärrvärme i huset och i det aktuella rummet finns två st radiatorer. Men för golvvärmen, vad är mer lämpligt om man räknar på funktion och pris på både installation och drift?

Har pratat med en rörmokare som sa att man pluggar en radiator och lägger in en shunt vid den andra radiatorn för styrning av det vattenburna alternativet. Fördelar på detta?

El är väl funktion i dess enklaste form men kanske lite dyrare i drift gissar jag.. eller?

Vad tror ni om detta?
Med den storleken skulle jag utan tvekan köra på vattenburen golvvärme.
investeringskostnaden är högre men hållbarheten är längre, och ekonomin betydligt mycket bättre. nackdelen är ju att det kan bli svala golv på sommarhalvåret. Men det går att komplettera den vattenburna med en elpatron om du vill ha värme på sommaren..

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Tack för svar!

Med lite eftertanke så blir den yta som ska värmas ca 11kvm då resten blir dusch och garderober.

Men vad kan en sådan installation tänkas kosta? Shunt + slang + spårad spånskiva osv.. ?
Någon som har en prisidé mellan tummen och pekfingret? Materialet alltså..

Det beror på vad du ska ha för märke på grejerna, gå in på www.lksystems.se
där hittar du lathundar och färdiga paket med konsumentpriser.. Sen letar du samma grejer hos en nätgrossist och då blir det billigare

Men jag skulle tippa på närmare 10-12 tusen beroende på val av styrning..

Har Du vattenburet system så ska Du absolut ansluta golvvärmen till det.
Tänk dock på att isolera neråt på rätt sätt, annars kan du få problem.
Har Du källare under, eller är det platta direkt på mark?

Det finns bra nätbutiker som säljer totallösningar och ger Dig gratis hjälp med ritningar och isoleringslösningar, dvs om Du vill göra jobbet själv.

Skåne-Johan skrev:
Har Du vattenburet system så ska Du absolut ansluta golvvärmen till det.
Tänk dock på att isolera neråt på rätt sätt, annars kan du få problem.
Har Du källare under, eller är det platta direkt på mark?

Det finns bra nätbutiker som säljer totallösningar och ger Dig gratis hjälp med ritningar och isoleringslösningar, dvs om Du vill göra jobbet själv.
Vilka nätbutiker gör det?

Nu vill jag ju inte bli bannad för att göra reklam här i forumet, men det finns t.ex. en som heter Golvvärme-Direkt.

Skåne-Johan skrev:
Nu vill jag ju inte bli bannad för att göra reklam här i forumet, men det finns t.ex. en som heter Golvvärme-Direkt.
Den skulle jag aldrig använda..nu förstår jag vars alla polack installationer kommer ifrån...
... Finns inga typgodkännanden dåliga garantivillkor och extremt dålig information om produkterna, sen är det ju inte speciellt mycket billigare än rehau som har det kanske bästa grejerna på marknaden.eller LK för den delen... Sen står det inget om vilka ansvarsgarantier de lämnar med belopp.. Tex Rehau har 10 eller 15 miljoner i sina garantier om något händer...
Nä där går fet bort

Redigerat:
Jag äter upp min hatt om LK glatt bladar upp om det skulle "hända nått"...

Jag valde Tetragonias grejer, fina och billigare än grossarna köper in LK för...

Har erfarenhet av både LK och uponor och dom är inte ett spår bättre än Tetragonia.

Ja det får du ju tycka och installera, det är ju pågrund av sånna märken som röris får arbete och mat på bordet...
Nä men helt allvarligt, tycker du skall besöka tex Rehau.se och kolla hur en seriös aktör som arbetar med kvalitet och ansvar mot miljö och 1:a2,3:man,dokumenterar sina grejer och sedan jämför du med polackgrejerna som importörerna marknadsför som lika bra som det stora märkena, utan riktiga instruktioner och dokument..
Jag skulle inte vilja sitta med tetragonia grejer på 15 våningen och få en vattenskada pga fabfel. Då kan du räkna med att du ångrar att du inte köpte kvalitet..

Sen försöker det ju naturligtvis smita om det kan, men är anläggningen korrekt utförd enligt montage anvisningar och dokumenterad som den ska, då kostar det inte en krona..
och det var 5 miljoner per skadetillfälle inte 10-15, och taket nås vid 50 miljoner..

peternicklas
Skicka en ritning till t.ex. LK inkl. de förutsättningar som du har så skickar de dig en komplett spec med de saker som behövs. De räknar även ut flödet och förbrukning. Finns sedan många nätbutiker att handla ifrån.

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
Jadu Tommor, undra vad du håller på med egentligen... Eller är det så att du bara är en genomnaiv rörkrökare som fått gå på gratismiddag med bjudsprit med nån lönnfet säljare från nån av de "seriösa" tillverkarna?

Tänk att lägga ut texten på detta vis utan att nån aning om vad man snackar om...

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
jensaro skrev:
Jadu Tommor, undra vad du håller på med egentligen... Eller är det så att du bara är en genomnaiv rörkrökare som fått gå på gratismiddag med bjudsprit med nån lönnfet säljare från nån av de "seriösa" tillverkarna?

Tänk att lägga ut texten på detta vis utan att nån aning om vad man snackar om...
haha nä det har jag nog inte.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.