10 063 läst · 62 svar
10k läst
62 svar
Utfört arbete, känns sådär. Eller?
Vems dammsugare ska man använda? Att åka runt med en dammsugare i servicebilen tillsammans med kabelringar, trådlådor, flexslang, maskiner, verktyg, bock, klammer, fästmateriel och diverse uttag, strömbrytare och annat förbrukningsmateriel går bara inte. Då skulle det behövas en vw crafter eller liknande. Biljäveln är överfull som det är redan. Ingen vill betala restid för att man saknar något som "ska" finnas i bilen.Steamboy skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Jag har alltid dammsugare i bilen.Emil_K skrev:Vems dammsugare ska man använda? Att åka runt med en dammsugare i servicebilen tillsammans med kabelringar, trådlådor, flexslang, maskiner, verktyg, bock, klammer, fästmateriel och diverse uttag, strömbrytare och annat förbrukningsmateriel går bara inte. Då skulle det behövas en vw crafter eller liknande. Biljäveln är överfull som det är redan. Ingen vill betala restid för att man saknar något som "ska" finnas i bilen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Då kan du säga till tillverkaren mm för det är trotts de som sätter ihop produkterna så att man måste ha verktyg för att kunna demontera de för att kunna montera de. Sen tittar du på en helt NY ELJO brytare så ser du hur repig den är i plasten.Steamboy skrev:
Jag menar inte att man ska gå och göra repor eller hål bara för att man känner för det men att det kan bli någon liten repa på något som inte stör funktionen så vad gör det?
Är man missnöjd ring till kontoret! Vi är också människor vi kan göra fel eller göra avdrag om kunden inte är nöjd.
Nu är det du som är barnslig. Jag får eller inte får jag måste enligt mitt avtal ha skor på mig inomhus hos kunden! Det är min skyddsutrustning. Tar jag av mig den får jag skylla mig själv. Dock är det inget som säger att jag kan använda skoskydd över skorna. Enligt avtal har vi endast grovstädning dvs, ett lätt tag med dammsugaren / borste sen får kunden torka om de vill. Oftast gör de gärna det själv för då får de så som de vill ha det och slipper betala en dyr elektriker för att städa. Vi tar givetvis med oss skit men 1cm fk avskal kommer det alltid ligga kvar. Kunden får flytta möbler hur de vill. flyttar vi ställer vi tillbaka någotsånär.Steamboy skrev:Nu är du bra barnslig. Det är ingen som förväntar sig att du skall gå med dammvippan. Däremot förväntar sig alla att du lämnar en arbetsplats i det skick den var i innan du kom dit. Det vill säga; Skall du dra el i någons vardagsrum, borra i väggen eller liknande, så tar du av dig skorna i entrén och du har med dig dammsugaren så att du kan städa efter dig. Självklart bör du kommunicera med kunden så att möbler och annat som är i vägen har flyttats undan. Men om du inte gör det så får du skylla dig själv och båda flytta undan och återställa ordningen själv. Lite hyfs och sunt förnuft borde även hantverkare besitta.
Är det hyfs och förnuft som vi borde ha så verkar du stå över alla andra.
Nu är det fan sandlåda fasoner här ni håller på och snackar om.
Tycker inte det är ok att sätta upp en skadad brytare. Är den skadad eller blir skadad får man helt enkelt byta ut den. Be dem byta till en exxact med designram istället. Betydligt snyggare och inte många kr dyrare dyrare.
Intressant det med skor. Tar alltid av mig skorna. Men det är faktiskt en poäng med säkerheten. Får fundera på detta!
Intressant det med skor. Tar alltid av mig skorna. Men det är faktiskt en poäng med säkerheten. Får fundera på detta!
Jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter av att ha praktiserat som serviceelektriker i en stor elfirma för många herrans år sen. Vi uppförde oss inte alls på det sätt du beskriver och vi hade inga av de problem som anser dig ha:-=fullmoon=- skrev:
- Vi hade dammsugare i servicebilen. Inte en stor tuff industridammsugare utan en liten smidig sak. Vi hade i och för sig olika bilar för olika typer av jobb. De som arbetade på byggen behövde en uppsättning prylar, de som servade industrin en annan och de som höll på med linjearbete en tredje.
- Vi tog av oss skorna när vi skulle dra el i folks vardagsrum och liknande. De som bodde där överlevde ju bevisligen utan skor och det gjorde vi också. Mina verktyg var inte så stora och tunga att mina fötter löpte någon överhängande risk för skador. Avbitare, skaltång, skruvmejslar, mätinstrument, dragfjäder, kniv, ficklampa och en skruvdragare. Riktigt farliga prylar! Kände vi trots allt att vi behövde skor inomhus hade vi engångsgaloscher vi drog utanpå. Arbetade vi i ett garage, tvättstuga eller en källare hade vi givetvis skor.
- De avtal om städning du refererar till handlar om byggarbetsplatser och har träffats mellan fack och arbetsgivarorganisationer. När du arbetar mot en privatperson som serviceelektriker är inte förutsättningar detsamma. FK-stumpar, eltejp eller kardeler som sprätt iväg över hela rummet var definitivt inget vi lämnade efter oss. På samma sätt gäller olika förutsättningar för t.ex. industrielektriker respektive linjearbetare, eller om du arbetar på ett lager, kontor eller offentligt byggnad. På sjukhus var det t.ex. väldigt strikt med städning i vissa delar.
- Vi debiterade hela påbörjade halvtimmar. De 5-10 minuter det tar att städa efter sig ryms lätt inom den spilltid som då skapas. Att kunden skulle behöva betala extra för städning är därmed ingenting som inträffade i verkligheten.
- Vi behövde inga verktyg för att bända upp Eljo Trend. Vi använde våra händer. Det tar 20-30 sekunder att byta en ram och om vi mot förmodan repade dem så kraftigt som på bilden så bytte vi självklart mot en ny. Eftersom brytarna dessutom kommer kompletta så får man snabbt massor med enfacksramar över. Vi hade en låda i bilen och bytet kostade oss alltså ingenting ren materiellt.
När de behövdes tyngre grejor som att fräsa spår i väggarna, byta servisledningar och dra rör så kallade vi alltid in byggelektrikerna istället och de grisade nog ner betydligt mer än vad vi gjorde. Men vid sådana ingrepp är förutsättningar helt annorlunda.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Antar att det var menat till mig?Emil_K skrev:
I så fall har jag bla; 18-20 systainers, kap och gersåg, klyvsåg, ställning till båda, kompressor, slangar, spikpistoler och ovan nämnda dammsugare och en massa annat skit. I en renault trafic.
Känner du att du skulle få plats med en dammsugare till och ändå ha plats över för materiel? Skulle tro att din och min bil är ungefär lika fullpackade men jag saknar dammsugare. Som snickare känns dammsugare mer befogat än som elektriker. Det ingår ju liksom i jobbet som snickare att skapa sågspån och gipsdamm till mycket högre grad än vad en elektriker gör.hantverkare1 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Bilen är full, är som ett pussel varje dag allt ska in i bilen efter dagens slut.Emil_K skrev:Känner du att du skulle få plats med en dammsugare till och ändå ha plats över för materiel? Skulle tro att din och min bil är ungefär lika fullpackade men jag saknar dammsugare. Som snickare känns dammsugare mer befogat än som elektriker. Det ingår ju liksom i jobbet som snickare att skapa sågspån och gipsdamm till mycket högre grad än vad en elektriker gör.
I övrigt håller jag med dig.
Var ingen kritik, uppfattade bara inlägget som om det vore otänkbart med en hantverkare med egen dammsugare.
Blir lite överraskad över inställningen som vissa har här. Som entreprenör borde man inse att lämna snyggt och prydligt efter sig och vara noga med finishen är otroligt väl investerade minuter när man gör jobb hos privatpersoner i städade rum och vill ha en nöjd kund. Givetvis lånar man inte kundens privata grejor för att fixa denna del av jobbet.
Varför inte ta bilen in till vardagsrummet direkt då? Det går nog ännu snabbare.
Skämt åsido. Jag låter kunden bestämma, säger hen "nej, nej, du behöver inte ta av skorna här" när jag börjar snöra upp så låter jag skorna vara på, annars får de åka av.
Skämt åsido. Jag låter kunden bestämma, säger hen "nej, nej, du behöver inte ta av skorna här" när jag börjar snöra upp så låter jag skorna vara på, annars får de åka av.
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg