1 297 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Vilket värmesystem är bäst för vårt hus?
Vårt hus är ca. 150 kvm stort och värms idag upp av direktverkande el. Vi har funderat på att borra bergvärme men detta är en stor kostnad ca.175.000. Jag tänkte kolla om det finns andra alternativ för att få ner vår uppvärmningskostnad. Jag är öppen för alla tips!
Vi har bott i huset i precis ett år och den totala årsförbrukningen ligger på ca. 25.000 Kwh, men då kan jag meddela att vi snålat som tusan och eldat massor i öppna spisen. Vi har en luftvärmepump. I offerten ingår: borrning, värmepump, rördragning, radiatorer, ja allt som vi behöver enligt firman.
Redigerat:
Det låter som att du ska se över isoleringen först om det går...
Vi har 175m2 och 21 gr inne, gör åt 15000kWh inkl hushållsel + 5m3 ved. Har två luftvärmepumar (nya) och keddy-insats.
Var i Sverige?
Ålder på huset?
Insats i öppna spisen?
Vi har 175m2 och 21 gr inne, gör åt 15000kWh inkl hushållsel + 5m3 ved. Har två luftvärmepumar (nya) och keddy-insats.
Var i Sverige?
Ålder på huset?
Insats i öppna spisen?
Redigerat:
Bor i Luleå och huset är byggt 1976. Har aldrig över 20 grader i huset. Sedan styrs elementen av ett system som heter Komfort-el, nåt som Luleå Energi installerade i början av 90-talet. Alla rum i huset är indelade i zoner. Insats i öppen spisen har jag faktiskt ingen aning om.
Öppen spis är värdelöst ut energisynpunkt, den skickar ut typ 90% av värmen i skorstenen och slukar en massa luft så att det dras in ny kall luft i huset. En öppen spis duger egentligen bara till myseldning. Om du sätter in en insats/kassett i spisen kan du få upp verkningsgraden till omkring 80%. Spiskassett handlar om en investering i storleksordningen 20000.
Troligen kan ni få till en hyfsat energieffektivitet med spiskassett + luft/luftvärmepump. Då handlar det om ca 35' i investering.
Om huset har ett attraktivt läge idag så kan man räkna med att bergvärmeinstallationen ökar husets värde en hel del. Ring och fråga en mäklare.
Troligen kan ni få till en hyfsat energieffektivitet med spiskassett + luft/luftvärmepump. Då handlar det om ca 35' i investering.
Om huset har ett attraktivt läge idag så kan man räkna med att bergvärmeinstallationen ökar husets värde en hel del. Ring och fråga en mäklare.
Du åker väl på vattenburet om du väljer
Ved, pellets, jordvärme, bergvärme samt luft/vatten och frånluft
Kvar har ni bl.a.luft luft, låter dock inte som ni har någon öppen planlösning.
Låter i mina öron vettigt att installera vattenburet och ved/pellets alt bergvärme beroende på förutsättningar, tid, ork, ekonomi etc
Hurusom är det mycket pengar och värt många funderingar
Ved, pellets, jordvärme, bergvärme samt luft/vatten och frånluft
Kvar har ni bl.a.luft luft, låter dock inte som ni har någon öppen planlösning.
Låter i mina öron vettigt att installera vattenburet och ved/pellets alt bergvärme beroende på förutsättningar, tid, ork, ekonomi etc
Hurusom är det mycket pengar och värt många funderingar