Det är en kalk blandning som expanderar sakta så att man kan spräcka berg, man kallar det snigeldynamit eftersom det inte är en explosion, det går sakta.

Ja, snigeldynamit har jag kört mycket men inte egenkokad.

Nu har jag testat lite. helt klart så hade kolhydrat (strösocker) en avgörande betydelse för att fördröja reaktionen. Jag såg ingen skillnad om jag hade 10, 5 eller 0% cement i kalken det blev samma häftiga reaktion, men med sockerlösningen så fick jag blandningen flytande. Fick öka andelen vatten ett par%, provat med 5% socker i vattnet, Ska göra lite mera tester innan jag provar sprängkraften.

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Många tester har det blivit, skulle det inte vara för att jag behöver runt 100kg snigeldynamit så skulle jag köpa färdigblandad, det har jag provat med goda resultat. Nu är det bara att vänta och se om egenblandningen fungerar.

Vad är det du ska spräcka? Hur stor volym? Antal hål? Vilken håldiameter kör du med?

Du har inte övervägt att spräcka med simplex-metoden?

Det låter som det kommer bli en himla massa sten att ta hand om. Kruxet med snigeldynamit då är att man inte alltid får loss stenarna även om de är spräckta, som att försöka dela på ett 3D-pussel där alla bitar passar perfekt och allt som oftast låser varandra.

Men du kanske har en rejäl grävmaskin med tjälkrok att löse den biten med :)

Finns en kille i Tyresö som importerade från Kina dom jag köpte från när vi spräckte för altanen. Runt 35:- kg har jag för mig att jag betalade. Annonseras även samma på blocket. Crack... Något hette det

M
sir_daniel skrev:
Runt 35:- kg har jag för mig att jag betalade. Annonseras även samma på blocket. Crack... Något hette det
Grymt billigt crack! :wow:

sorry, var bara tvingen....

sir_daniel skrev:
Finns en kille i Tyresö som importerade från Kina dom jag köpte från när vi spräckte för altanen. Runt 35:- kg har jag för mig att jag betalade. Annonseras även samma på blocket. Crack... Något hette det
Det tycks inte annonseras något sådant just nu på blocket.

ViG skrev:
Huh? Snigeldynamit? Kan nån förklara vad det är , och vad det används till?
Det är inte så hemskt som det låter;) Det är en kalk blandning som expanderar sakta så att man kan spräcka berg, man kallar det snigeldynamit eftersom det inte är en explosion, det går sakta.

BerraBo skrev:
Finns om du söker på smygdynamit i Södermanland
[länk]
Tyvärr hade han slut, skulle få mera i apr-14.

thomasx skrev:
Vad är det du ska spräcka? Hur stor volym? Antal hål? Vilken håldiameter kör du med?

Du har inte övervägt att spräcka med simplex-metoden?

Det låter som det kommer bli en himla massa sten att ta hand om. Kruxet med snigeldynamit då är att man inte alltid får loss stenarna även om de är spräckta, som att försöka dela på ett 3D-pussel där alla bitar passar perfekt och allt som oftast låser varandra.

Men du kanske har en rejäl grävmaskin med tjälkrok att löse den biten med :)
Jag ska spräcka berg, har borrat 75 hål med ca 30cm mellanrum och borrat mellan 40-80cm djupt, använt ca 25 hål med köpt snigeldynamit och det har fungerat bra, men fick för mig att testa att blanda egen då jag läste att den bara innehåller kalk och cement. Men det stämmer ju inte riktigt. Jag har nu provat att blanda i lite kohydrater för att processen inte ska gå för fort, och det har fungerat men jag får inte massan tillräckligt lättflytande, så jag har problem med att fylla hålen, för jag har redan provat att använda upp till 28% vatten, men det räcker inte. Medans köpt snigeldynamit blir smidig vid ca24% vatten inblandning. Man försämrar sprängkraften med förmycket vatten. Ang din fråga: Jag har inte övervägt att spräcka med simplex-metoden, du kan gärna förklara.

Jag har borrat med 38mm Borr

gfjallid skrev:
Många tester har det blivit, skulle det inte vara för att jag behöver runt 100kg snigeldynamit så skulle jag köpa färdigblandad, det har jag provat med goda resultat. Nu är det bara att vänta och se om egenblandningen fungerar.
Det har inte gått så bra som jag hade hoppats, visst spricker berget, men bara provat på ett par hål, så det återstår ca 50st ;) vill inte fylla alla innan jag sett att blandningen fungerar. Det återstående problemet är att få blandningen så pass lättflytande att det går att snabbt fylla hålen. Är det någon som har något tips? Mer vatten kan jag inte blanda i.

Finns nått dom brukar skvätta i betongbilen om man vill ha betongen mer flytande brukar kallas flyt men heter säkert nått annat. Kanske diskmedel funkar ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.