skalman013 skrev:
Hej

En kanske enkel fråga men lyckas inte hitta svaret någonstans.

Sitter och funderar på att köpa in mig på ett fibarosystem. En fråga kvarstår dock. Om jag monterar in en fibaro dimmerpuck bakom en existerande dimmerbrytare på vägeen, kommer jag att kunna dimma belysningen både tranditionellt sett (med knappen på väggen) men även genom Fibaro appen (vill använda home center 2)?

Kommer aldrig lyckas lyckas övertyga frun om att man bara kan dimma genom appen....

Tack på förhand!
Det kommer inte gå att dimmra med en vanlig dimmer ihop med en fibaro puck, utan du måste sätta
dit en vanlig brytare med fjäder. å dimmra genom att hålla in knappen tills rätt läge uppnås..
 
OK, men behöver jag köpa "dimmer-boxen" som behövs för att göra fjäder knappen ovan till en dimmer i normala fall eller fyller Fibaro-pucken denna funktion? Alltså, jag skulle endast behöva köpa en strömbrytare med fjäderknapp plus en fibaro-dimmer och jag skulle få ut funktionen dimmer genom "tryck på knappen på väggen" samt genom fibaro appen? Har jag förstått det rätt?
 
Du har så rätt..

Dimmer Puck, Samt en strömbrytare som är fjädrande, Går att komplettera många av brytarna på marknaden
med fjäder i efterhand... Fjädern kostar runda slängar 10:- Även hört att folk plockar ur å kapar fjädrar från
en gammal penna. Å med detta kan dy styra både med brytaren å via appen
 
ImageUploadedByTapatalk 21379762948.927904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköpt! Nu ska jag njuta av lite hemautomatiseringslektyr. :)
 
IT-tekniker har jag aldrig sagt att jag är... Lösningsarkitekt eller IT-konsult skall det vara! :)

Kan bara nämna vi lånade fotografens sprillans nya BMW för att ta lite action-bilder. Dock var det automatlåda och när jag (som är lite ovan) bara skulle koppla lite vid en korsning (==broms). Fotografen låg vid detta tillfälle uppkrupen i framsätet mot framrutan.
Bilen tvärnitade och framrutan krossades när kamerablixten slog i. PANG!

Det kostar på när man skall ha med nördar i stuntsituationer.
 
  • Gilla
Bamsefar och 2 till
  • Laddar…
Farligt det här med automatisering... ;)
 
Det var en fin artikel i aftonbladet. Du har verkligen blivit en ambassadör för hemautomation. Roligt att AF till och med länkade till denna tråd!

Hundskall från huset när någon ringer på när ni är borta var en bra finess. Återstår bara att identifiera sponsorer från Z-wave m.fl så att ni inte skrämmer iväg dessa - ett mjau istället kanske :)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
hek skrev:
Då var min första vera plugin klar. Intresset är kanske inte översvallande här dock (om ni inte råkar ha en Fritz!Box).

[länk]
ingen som har något sånt här till Technicolor Gateway TG799vn v2
 
@todde
Du får undersöka om det överhuvudtaget går att komma åt saker i lådan (finns API). Då har du kanske en möjlighet att skapa en ip-telefoni plugin.

@Bo
Jo... ansiktsigenkänning vid ytterdörren hade varit schysst. Då kanske man kan låta det vara helt tyst när Fiskbilen kommer och ringer på och skall sälja sin "färskfrusna fisk". Ja... är det inte ganska självklart att den var färsk när dom frös den? Eller låter alla andra försäljare fisken ligga och gosa till sig några dagar innan den fryses?!
 
Nu har jag också läst artikeln. Förvånansvärt bra faktiskt och en fin sammanfattning av innehållet i den här tråden. Efter att ha följt tråden från start så vet jag ju att det mesta i artikeln finns beskrivet i detalj hur du gjort också. (Det och mycket mer förstås).

Nu blev jag inspirerad att ta tag i mitt slumrande z-waveprojekt projekt igen. :)
 
Nu är Veran igång och har börjat mecka så smått. Tog en titt bland apparna och insåg att det finns hur många som helst. :)

Är det några "must have" som varje Z-waveare bör ha i sin samling?
 
Även dax för mig och ta steget in i denna teknik. Har länge kört tellstick net och känner att utveckling har stannat av.

Behöver två system ett för lägenheten och ett för stugan så det kostar en slant med två HC2 eller är det helt okey med Veran? Kör för övrigt Bisonic larm så Veran borde ha en fördel idag.

Använder det idag mest för temeratur avläsning, kan man logga temperaturen över tiden i ett diagram?

Finns det någon stickpropp som man kan ha utomhus eller kan man montera in det i stickproppen och få den IP säkrad?
 
Hej allihop,
Även jag har med stor behållning läst denna tråd (för att därefter investera i en Vera)tack HEK och ni andra för att ni delar med er:)


Är det någon som sett någon "Vera lösning" på prognosstyrning av värmen?
Man kanske inte sparar så många kronor i ett litet trähus, men all minskad uppvärmningskostnad är ju välkommen.
http://www.smhi.se/Professionella-t...ergiforbrukningen-med-prognosstyrning-1.20338
 
Redigerat:
@Freddan
PLEG, VeraAlert(om man kör android telefon) och DataMine är dom mest användbara generella pluginerna tycker jag.

Sedan kör jag ju också Powermax, Fritz!Box, SystemMonitor, Virtual Switch(dag/kväll), Ping(kolla om skrivare/tv är igång), NorthQ Watt och Dune men många av dessa löser ju specifika behov hemma hos mig.

@Helge
En plugin som hämtar in temperatur prognos från SMHI är väl en bra idé. Krävs nog lite injustering per värmeanläggning innan man får det att funka skulle jag tro.
Det normala är väl dock att man har en utetemperaturgivare. Det tar ju ett tag innan kylan tränger igenom skalet på huset och då höjer man värmen för att kompensera för kylan innan den nått inomhus.
 
hek skrev:
@Freddan
PLEG, VeraAlert(om man kör android telefon) och DataMine är dom mest användbara generella pluginerna tycker jag.

Sedan kör jag ju också Powermax, Fritz!Box, SystemMonitor, Virtual Switch(dag/kväll), Ping(kolla om skrivare/tv är igång), NorthQ Watt och Dune men många av dessa löser ju specifika behov hemma hos mig.
Tack för tipsen! Hittade Push Notification som är samma som VeraAlert fast till iOS. Hoppas att det jobbas på Powermax-pluggen så att den funkar till de nya larmmodellerna.

Vad gäller väder-plug, testade Wunderground. Är det den bästa, även för oss i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.