Hej,

Är det någon som har tips på hur jag kan få grepp om ett triggat scene id i PLEG? I nuläget så kan jag bara avläsa LastSceneID från device properties vilket ställer till det om jag har en trigger på ett id för aktivering. Avaktiverar jag på något annat sätt än att använda fibarodimmern så kommer det inte fungera nästa gång jag använder samma id. DVS, PLEG har redan ett TRUE condition.

Finns det något enkelt sätt att trigga på skickade scene id's skickade från en speciell enhet? Triggers i automation > scenes hade vart bra, men med fibarodimmern som källa kan jag bara se på/av.

Hoppas att ni har överseende med en rörig beskrivning, känner mig fortfarande väldigt grön i detta ämne.

/Martin
 
Känns som du vänt på logiken här på något sätt..
Du kan väl låta PLEG starta din scen istället? Gör du detta så kar du full koll på när scenen triggas.
 
ok, men hur kan jag då veta att jag har tryckt på en knapp 3 gånger? utan att tolka det sceneID som fibarodimmen skickar?
 
Förstod inte vad du menade. Jag kan nog inte hjälpa då jag tyvärr inte pysslat något men scener triggade från fibarodimmers.
 
mrquick skrev:
RFXtrx433 funkar jättebra tycker jag. Använder den själv för att stegvis kunna gå över, plus att jag tycker om mina Oregon temp/fuktgivare.

Har dock krånglat någon enstaka gång för mig. Läs denna tråd [länk] , den handlar lite grann om RFXtrx433+Vera. Sen antar jag att du redan läst på micasaverde som har ett delforum på detta [länk]
Gott! Då blir det en sådan, en Vera, två NorthQ och kanske nåt annat kul till att börja med. :)
 
Förmodligen en korkad fråga. Om man ex. har en infälld Fibaro dimmer och trycker på den fysiska brytaren/knappen för att tända/släcka (läs svärmor) så antar jag att Fibaron skickar ett meddelade till Vera så att Vera vet om lampan är på eller av?
 
Redigerat:
@freddan
Ja
 
Hej,

Och tack till trådskaparen och övriga som bidragit till denna tråd! Tack vare denna tråd fick jag upp ögonen för z-wave och husautomation. Igår var elektrikern över och drog ihop alla lösa trådar efter min kabeldragning och installerade puckar (mix av fibaro och Aeon). Förövrigt tog det en bra stund att förklara logiken bakom z-wave och hur puckarna skall kopplas men ganska kul att som amatör kunna lära en elektriker nåt:p.

Skapade ganska snabbt en scen som tänder fasadbelysningen vid solnedgång och stänger av den vid ett klockslag, funkade perfekt. Med stärkt självförtroende tog jag mig an Aeons Multisensor som man ju läst en del om och ganska snabbt sjönk självförtroendet och blodtrycket steg.
Fick efter en del trilskande alla sensorer att synas i Veralite och ställde ner wakeupp till typ 700. Nåja bär ut den och sätter den på plats vid entren typ 20-25 m från controllern. Efter typ en timme har den fortfarande inte rapporterat någon förändring i vare sig temperatur eller ljusnivå.

Vid wakeupp ska den väl rapportera till contollern sensorernas värde? Eller måste man hämta dom pånått sätt? Börjar misstänka att räckvidden inte räcker till så jag hämtar in den och kör en wakeupp med knappen och NU ändras värdena. Det finns en fibaro puck vid entredörren ca 3 m från sensorns position så den borde väl kunna agera som mellanhand för att få fram signalen. Jag sätter tillbaka Sensorn efter att ha ställt ner wakeuppen till 300 och kör sedan en repair och lämnar Vera en timme eller så. När jag kommer tillbaks har varken sensorn eller puckarna några neighbours. Försöker igen med samma resultat.

Blev lite rörigt det här nu men är det någon som kan ge lite tips hur jag ska komma vidare? Har tänkt använda sensorn till att tända belysning vid entre och i framtiden kunna styra motorvärmare med hjälp av temp. sensorn typ.
 
hek skrev:
@freddan
Ja
Gott! :)

Ni som kör med Fibaro-dimrar, köper ni till den extra kabeln för att förbereda för LED? Funkar det att koppla in kabeln utan att köra LED så att allt är klart den dagen man ev. byter ljuskälla?
 
hek skrev:
Förstod inte vad du menade. Jag kan nog inte hjälpa då jag tyvärr inte pysslat något men scener triggade från fibarodimmers.
@hek, du kan ju allt (y)
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Angående Aeon 4-in-1 då: Den fungerar i praktiken inte alls om den går på batteri. Det är bara å glömma. Å sedan behöver den senaste FW för att i över huvudet taget ge ifrån sig något vettigt. Så det första man måste göra är att mata den via USB laddar konstant. Sedan har jag svårt att få den att rapportera i rättan tid eller med regelbunden intervall - det känns lite som slumpen ibland...

Frågan NEXA vs Vera Lite (Z-Wave): Enkelt svar, Z-Wave hela vägen. Jag har ägt ett NEXA / Tellstick Duo system (lätt över 10 lampor, och en hög med rörelsesensorer med mera - rätt stort system). Jag finner NEXA/Tellstick - framförallt Tellstick - som oerhört instabilt. Jag kunde inte lita på att lampor gick på som planerat och så vidare. Visst sensorerna lirade - men i praktiken inget annat kändes det som. Just det att det inte är en två vägs kommunikation är den största nackdelen, och det faktum att Tellstick inte har samma räckvid då enheter inte kan tala med varandra utan man alltid skjuter allt blint....

Frågan Vera lite vs Vera 3: Jag vet inte när jag växer ur min Vera lite - men jag bedömmer att min bostad har inte ens nyttjat halva kapaciteten i min Vera Lite - så jag vet inte vad jag skall med Vera 3 till.

Frågan Vera lite vs Fibaro HC2: Vera'ns mera öppna lösning med plugins är i mitt tycke överlägsen - merkostnaden i HC2 är helt enkelt inte värt det. Jag köper hellre fibaro puckar för mellanskillnaden helt enkelt. Och om man tittar på sensorer, så är läget identliskt mellan HC2 och Vera - ljus och rörelse sensorer fungerar exakt lika dåligt helt enkelt. För det är z-wave's största nackdel, finns inga vettiga och absolut 100% pålitliga ljus och rörelse sensorer...

Jag ångrar inte steget till Vera från Tellstick - jag har mycket mera avancerade scener med mycket mera integrerad autmatisering där jag styr allt från stereo och klockradio till simpla lampor och känner av om jag (dvs min mobiltelefon) är hemma. I Vera är allt detta relativt lätt, med PLEG iallafall, i Tellstick omöjligt helt enkelt.
 
@kjaafs
Välkommen till byggahus och tråden.

20-25 meter är väldigt långt. Det kommer den inte klara att skicka direkt utan måste passera andra noder. Batteridrivna enheter kan "hoppa in" var som helst i nätverket.
Ibland kan det ta lite tid innan batterdrivna enheter är med och lirar ordentligt. Antingen väntar du till imorgon (då har Veran hunnit göra en heal). Är det fortfarande problem (eller om du har bråttom) kan det vara läge att skicka om konfigurationen och samtidigt väcka enheten som du gjorde tidigare. Tyvärr får man ibland också exkludera/inkludera enheten igen om det strular .

Men funkar allt när nu är nära controllern är det nog avståndet som är problemet.
 
hek, tack!

Jo de bara att hoppas att jag får den att funka på nått sätt. Hann inte kolla imorse vad som har hänt över natten men jag är skeptisk till att någon förändring har skett. Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare då jag inte tycker om att famla omkring i blindo. Känns som att hur mycket tid som helst kan rinna iväg och det har jag inte råd med under pågående husrenovering. Om jag nu inte får den att funka i Veran kan jag direkt associera den att styra två puckar så att ljuset tänds när rörelsedetektorn triggar och luxen är under en viss nivå? Är det förresten någon som vet vad lagom gränsvärde borde vara på ljussensorn? Fick ju aldrig nått värde igår kväll.:banghead:
 
Jag struntade i ljussensor och går på solens upp/nedgång istället.
 
superpin skrev:
Jag struntade i ljussensor och går på solens upp/nedgång istället.
Jo men då måste jag ju få sensorn att kommunicera med Veran. Problemet var ju att Aeon 4-1 är en bra bit bort från Veran och inte verkar få kontakt. Alltså kommer inte heller rörelsedetektorn att kunna trigga igång en scen. Sensorn behöver vara där den är för att vara till någon nytta och Veran vill jag ha i apparatracket med hemmaswitchen m.m. Jag ska bege mig hem nu och ge den en chans till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.