Jag funderar på detta med förbrukningsmätning. Jag har inte slagit på ENERGY delen i min Vera Lite. Hur fungerar den ? Knöligt eller ? Eller skall man lösa det på annat sätt ? Alltså det jag vill mäta, om det nu går, är hur mycket mina Fibaro puckar's last "drar" - dvs finns den funktionen på Fibaro puckarna så man momentant kan mäta förbrukningen ? Och fungerar det i så fall med Vera Lite's "ENERGY" delar ? Eh ? ja ungefär...?
 
Glömde köpa hemmabilagan igår och idag verkar den inte gå att få tag på. Någon som har lust att göra en digital version av artikeln från Hek's hus?
 
Har fått fart på min första NorthQ och installerat "NorthQ Watt Calculator" via App Store enligt Heks DataMine HowTo-post.

Jag har angivit NorthQ-devicens ID under variablen "NorthQDevice" men ingenting händer. Står endast "Watts" i rutan och värde saknas. Själva loggan för "NorthQ Watt Calculator" är trasig, vet inte om det kan vara nåt tok i koden?
NorthQ Calc.jpg
Sekundär fråga. Är det generellt så i DataMine att man installerar ett USB-minne för att logga till? Det går inte att logga direkt till en nätverksdisk?
 
@Bamsefar
Använda dataMine. Ergy kommer krascha din vera. Du fyller i hur mycket dina puckar drar under Settings->Enegy used på enheten.

@jolerius
Tror den kommer ut digitalt form efter nån vecka eller så på http://hemma.aftonbladet.se

@Rille
Vore absolut kul att höra erfarenheter från någon som kört Zipabox.

@Freddan
Min bild är också bruten. Fortfarande inget watt-tal? Den behöver två avläsningar innan den kan beräkna watt-talet... Man kan logga till NAS:et. Du hittar mina och Chris instruktioner här:
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,14910.msg117335.html#msg117335
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
hek skrev:
@Freddan
Min bild är också bruten. Fortfarande inget watt-tal? Den behöver två avläsningar innan den kan beräkna watt-talet... Man kan logga till NAS:et. Du hittar mina och Chris instruktioner här:
[länk]
Verkar som jag har kommunikationsproblem med min NorthQ. Jag hade enheten inne när jag la till den och ställde sedan ut den i elskåpet (sitter i garaget 5-10 m från Vera). Pulser kom in fint och det gick även att göra manuell poll.

Idag verkar det vara omöjligt att få kontakt. Funkar om jag tar ut NorthQ och ställe mig utanför fönstret till det rum Vera finns i. Trodde att räckvidden var bättre. Eller borde jag ha plockat med Veran ut till skåpet och lagt till den där?
 
  • Gilla
seakayaker
  • Laddar…
Även jag har nu fått min Vera.
Några frågor såhär inledningsvis:

-Är det nån skillnad på storlek på USB sticka för loggning?
-Kan reläpuckarna användas som monostabila?
(Jag tänkte kontrollera mina garageportar och motorerna kräver bara en impuls för att öppna/stänga).
 
vespaman skrev:
Jag kör inte någon kontroll av mediautrustning mha Vera under filmtittande, har inte något stort behov av det. Har provat iRule, som jag gillar, men det slutar alltid med att jag kör med Harmony One för kontroll, eftersom det är lättare att känna knappar än att pilla på en plattskärm (och det är irriterande för alla i rummet när man behöver tända upp en plattskärm för att justera någonting).
Eftersom jag har en Dune, så har jag lurat på att tända takbelysningen när man pausar och stoppar, med hek:s plugin.
Något att mecka med under biohösten. :)
För er som använder Harmony-fjärrkontroller och även har en HTPC kommer här ett tips. Eftersom jag tycker att en hemmabio bäst styrs med en riktig fjärrkontroll med knappar ville jag hitta ett sätt att skicka kommandon till Veran från min Harmony Ultimate.

Det visade sig vara rätt lätt att göra genom att installera "AutoHotKey" och "wget", den förstnämnda lyssnar på IR-koder från fjärren och aktiverar wget som skickar http-kommandon till Veran.

Fungerar helt perfekt för att t ex tända vid paus, köra scener vid start/stopp av systemet, &c.

Bra instruktioner här.
 
Redigerat:
Freddan101 skrev:
Verkar som jag har kommunikationsproblem med min NorthQ. Jag hade enheten inne när jag la till den och ställde sedan ut den i elskåpet (sitter i garaget 5-10 m från Vera). Pulser kom in fint och det gick även att göra manuell poll.

Idag verkar det vara omöjligt att få kontakt. Funkar om jag tar ut NorthQ och ställe mig utanför fönstret till det rum Vera finns i. Trodde att räckvidden var bättre. Eller borde jag ha plockat med Veran ut till skåpet och lagt till den där?
Det kan ju vara lite knepigt med kommunikation genom väggar och (kanske) en plåtburk (elskåpet). Släng in en zwave-enhet så nära elskåpet du kan inomhus, så den kan reläa data. Enklast är att sätta en plugin i ett vägguttag.

Speciellt i början är ju mesh-nätverket rätt begränsat, och zwave är ju egentligen inte bättre än någonting annat punkt till punkt, utan först när det börjar bli lite enheter och dom hjälps åt att kommunicera blir det bra.
 
vespaman skrev:
Det kan ju vara lite knepigt med kommunikation genom väggar och (kanske) en plåtburk (elskåpet). Släng in en zwave-enhet så nära elskåpet du kan inomhus, så den kan reläa data. Enklast är att sätta en plugin i ett vägguttag.

Speciellt i början är ju mesh-nätverket rätt begränsat, och zwave är ju egentligen inte bättre än någonting annat punkt till punkt, utan först när det börjar bli lite enheter och dom hjälps åt att kommunicera blir det bra.
Ajajaj, då blir jag nog "tvungen" att skaffa en Fibaro brytare till motorvärmaren... ;)
 
Har övervakningskameror monterade utomhus och länkade till HC2. HC2 kan skicka bilder från valda kameror på kommando, t.ex. när en dörr öppnas (Fibaro dörrsensor). Det jag försöker att få till är att bilder skall skickas när någon rör sig framför respektive kamera, men som de flesta redan vet fungerar video motion detection inget vidare. Det blir massor av falsklarm från t.ex. svepande ljus på marken från bilar etc.

En idé jag har är att koppla en rörelsesensor för utomhusbruk till en Fibaro universalsensor för att trigga en signal till HC2. Kamerorna drivs med POE och tanken var att kunna driva även rörelsesensorn och en Fibaro universalsensor via POE via kameran. (För att slippa mer kabeldragning).

Men jag hittar ingen lämplig rörelsedetektor. Förslag?

//Dauzz
 
Hej!

Jag är nybörjare inom z-wave men har följt denna tråd och läst massor på internet senaste året.
Jag bestämde mig för zipaboxen då jag bl.a. gillade möjligheterna till fler protokoll än z-wave.

Jag har c:a 20 devices bestående av,
Zipabox
security module
3st Fibaro door/window sensor
3st Fibaro wall plugg
2st Düwi wall plug IP44
3st Fibaro Dimmer
2st Everspring siren
2st Smoke sensor
4st Aeon
Fibaro universal sensor (inte inkopplad ännu)

Jag är väldigt nöjd med zipaboxen även om den fortfarande har mindre buggar, den är inte släppt som version 1.0 ännu men kan man bortse från det så är det en bra box. Men som sagt jag har inget att jämföra med.
mitt största problem just nu är batterierna i några av fibaro door sensorerna och multisensorerna som redan har nått oroväckande låga nivåer.
Jag bor i ett gammalt mexitegel hus med blå betong i väggarna och betong bjälklag vilket ger ganska dålig täckning vilket kanske bidrar...

Jag kommer i höst köpa på mig några fler Fibaro Door sensorer, ett par Fibaro Relay switchar samt ev. en Zipato 433 modul.
Var med i e-on's energi expriment och deras utrustning bygger på 433 standarden så jag tänkte få in elförbrukningen den vägen.
zipatos 433 modul är biligare än aeon labs el mätare och kanske kan det vara intressant med några billigare 433 enheter i framtiden.
Andra lösningar som jag är intresserad av är secuyou's balkongdörr/fönster lås.
Jag har även Yales Doorman lås som jag hoppas Yale släpper en z-wave modul till så småning om.

Som sagt du får gärna ställa frågor så kan jag berätta mer om zipaboxen eller mina erfarenheter hur små dom nu än är ännu:D

Frasse
 
  • Gilla
Davve75 och 1 till
  • Laddar…
@Frasse
Gärna lite skärmdumpar och vad du tycker funkat bra och vad som inte är så lyckat med produkten.
 
Imorgon smäller det!

=====================

Fibaro US (@FibaroUS) tweeted at 0:11 AM on Wed, Sep 25, 2013:
#Fibaro fans it has been a very hectic several weeks but we are ready for #Cedia13. Several new devices unveiled tomorrow at Media Day!
(https://twitter.com/FibaroUS/status/382628276688023552)
 
  • Gilla
Dauzz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.