Budski skrev:
Vill hålla liv in denna tråd. Vad ska man ha i glaset nu när höststormarna närmar sig? Har någon testat Ardbeg balsda? ? Min favoritt för tillfället är Ardbeg corryvreckan.
Menar du Ardbeg Blasda? Jag tycker den är blek, och då talar jag inte bara om färgen. Om du som jag är Corryvreckan-älskare så kommer du nog också tycka att den är en besvikelse.
Jag kan även varna för Ardbeg Alligator, som mest smakar sot och helt saknar Corrys komplexitet.
Ardbeg Supernova är som Corryvreckans storebror och mycket god (men jag föredrar ändå Corry).
Jag smakade nyligen Ardbeg Galileo och gillade den även om det inte är en typisk, rökig Ardbeg. Mycket sötma och mycket fyllig och mycket smak.
 
joflopp skrev:
Provade för ett tag sedan kombinationen Lagavulin 16 och Roqefort, så fantastiskt gott! Fick vid samma tillfälle chans att jämföra Talisker 10 mot senaste Talisker Destillers Edition och den senare var riktigt bra.

Fick tipset om syltad ingefära som tilltugg till Oban. Själv är jag inte så förtjust i ingefära men enligt andra som provade så var det tydligen en höjdare.

Nästa whisky som står på tur att köpas in är Laphroaig 18 som jag hört mycket gott om men inte fått chans att testa ännu.
Har varit med sedan tråden startades och nu fick jag en ny och rolig vinkling, vad som kan vara gott som tilltugg.
Mycket trevligt, sådana tips tar man gärna emot.
 
AndersS skrev:
Har varit med sedan tråden startades och nu fick jag en ny och rolig vinkling, vad som kan vara gott som tilltugg.
Mycket trevligt, sådana tips tar man gärna emot.
Kex med mögelost till rökig whisky!
 
Nja, jag skulle nog inte drista mig till att generallisera att all rökig whisky passar till mögelostar. Dessutom finns det ju en enormt massa olika mögelostar. :)

Caol Ila 12 får väl sägas vara rökig, men den passade inte alls lika bra till Roqefort som exempelvis Lagavulin 16. Dessvärre får jag en känsla av gammal cigarettfimp varje gång jag smakar Caol Ila. :(

Talisker 10 passar dock utmärkt till rökt fisk. Bjöd på denna vid en fisk- och skaldjursbuffé med lite olika rökta makrillar och det gick hem, även om det var en del skeptiska miner innan det smakats.

Mörk choklad ska ju överlag passa bra till whisky. Fick vid en provning mörk choklad med russin till Oban och det var inte dumt. Laphroaig 10 tycker jag har lite söta och vaniljiga eftersmaker som borde passa bra med mörk choklad.

Håller på att bygga ut whiskysortimentet så jag får väl ta på mig att laborera med olika tilltugg under hösten/vintern. :)
 
Mycket intressant detta med vad som smakar bra till vad.
Förra helgen så var vi några goda vänner som plockade med sig ett par favoritflaskor var och provade.
Det var märkligt hur vissa smakade utmärkt med den syltade ingefäran och andra inte.
Så här trevligt hade vi det:
bild.JPG

Det säger lite om urvalet att Laphroaig 18 year inte höll på att komma med pga glasbrist :)...
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Aah, Glencairn-glas (eller hur det stavas). Whiskyn smakar bättre ur bra glas =)
 
Hej hopp! Hösten är här och som ett brev på posten kommer whiskysuget så fort man tänder första brasan i kakelugnen :)

Ska snart inhandla en ny finwhisky till mig själv. Har ingen större erfarenhet men gillar skarpt Talliskers 10:a och Bowmore. Mindre förtjust i nån variant jag köpte på taxfree (ska kolla namnet snart) eftersom den var blaskig och smaklös. Tycker även bra om Glenmorangie La Santa. Mycket smak vore kul.

Några stalltips? Helst under 600 spänn på Bolaget.
 
Bowmore Enigma är oerhört god!

Annars Auchentoshan Springwood.

Två rätt olika karaktärer :)
 
Vad ska man muta sin granne som man lånat maskin av under sommaren? Osäker om han är nån Whiskyfantast men en flaska uppskattar väl alla? Inga fantasipriser :)
 
Hur skulle du beskriva dem smakmässigt?
Mitt svar var alltså till simpa81.

Jag har förresten fått pippi på jordnötter till whiskyn. Mmmmmm. :)
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Hej hopp! Hösten är här och som ett brev på posten kommer whiskysuget så fort man tänder första brasan i kakelugnen :)

Ska snart inhandla en ny finwhisky till mig själv. Har ingen större erfarenhet men gillar skarpt Talliskers 10:a och Bowmore. Mindre förtjust i nån variant jag köpte på taxfree (ska kolla namnet snart) eftersom den var blaskig och smaklös. Tycker även bra om Glenmorangie La Santa. Mycket smak vore kul.

Några stalltips? Helst under 600 spänn på Bolaget.
Gillar du rökiga sorter ska du spana in utbudet från Islay.
Ardbeg, Bowmore, Laphroaig, Caol Ila mfl.

Står oftast en Ardbeg 10y och Laphroaig Quarter Cask i skåpet.
Jag är helt rökt ;) på dom.
 
_kiM__ skrev:
Vad ska man muta sin granne som man lånat maskin av under sommaren? Osäker om han är nån Whiskyfantast men en flaska uppskattar väl alla? Inga fantasipriser :)
Jag hade köpt en 10-årig Tallisker. Prisvärd och de flesta jag bjudit på den brukar gilla den även om man inte är nån stordrickare.
 
_kiM__ skrev:
Vad ska man muta sin granne som man lånat maskin av under sommaren? Osäker om han är nån Whiskyfantast men en flaska uppskattar väl alla? Inga fantasipriser :)
En Mackmyra kanske? Eller något rökigare, se förslag i inlägget ovan. :)
 
@bifuel

Bowmore Enigma är lite rökig.

Auchentoshan Springwood är ej rökig. Lite oljig så att säga, ganska spritig. Kräver (som de flesta sorter) någon droppe vatten för att komma ner i spritstyrka och framhäva tonerna.
 
simpa81 skrev:
@bifuel

Bowmore Enigma är lite rökig.

Auchentoshan Springwood är ej rökig. Lite oljig så att säga, ganska spritig. Kräver (som de flesta sorter) någon droppe vatten för att komma ner i spritstyrka och framhäva tonerna.
Ha ha, så sjukt. Kollade nu och taxfreeflaskan som jag hade var just en Auchentoshan Springwood :)
Nu när jag smakade den tyckte jag bättre om den och gillade inte alls min Bowmore 12:a. Smaken växlar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.