Jag körde isoleringsstrumpa där det fanns risk för kondens. Resten av rören är nergrävda i isoleringen...

Ja det var ju smart men det tänkte inte förra ägarna till mitt hus på... :(

Ingen som vet?

Jag använde vanlig byggmatta, utom på avluften som är kall och kan få kondens, där har jag vanlig isolering som jag lagt byggplast utanpå och tejpat skarvarna. Det gick hyfsat pga att det är en kort och framförallt rak sträcka ut genom ytterväggen, ca 1 m.

Den vanliga byggmattan funkar, men den krymper till ca halva tjockleken när den är snurrad runt rören, dvs lägger du på en 50 mm tjock matta blir den endast ca 25 mm tjock på plats på röret. Så jag förstår absolut poängen med lamellmattan, och om man behöver 2 x 50 mm byggmatta för att uppnå 50 mm isoleringstjocklek så är det kanske ingen prisskillnad heller?

Om du inte tänker köra aktiv kyla så behövs ingen strumpa (fuktsäkring), annat då än avluften.
Vad gäller den alu-klädda mattan så kan jag inte tänka mig att den går att få fukttät som de påstår såvida det inte just endast är raka rör. Att dra på en sådan matta över krökar och grenar och få det tätt, det tror jag inte på. Såvida det inte finns specialbitar för det.

Oldboy skrev:
Jag använde vanlig byggmatta, utom på avluften som är kall och kan få kondens, där har jag vanlig isolering som jag lagt byggplast utanpå och tejpat skarvarna. Det gick hyfsat pga att det är en kort och framförallt rak sträcka ut genom ytterväggen, ca 1 m.

Den vanliga byggmattan funkar, men den krymper till ca halva tjockleken när den är snurrad runt rören, dvs lägger du på en 50 mm tjock matta blir den endast ca 25 mm tjock på plats på röret. Så jag förstår absolut poängen med lamellmattan, och om man behöver 2 x 50 mm byggmatta för att uppnå 50 mm isoleringstjocklek så är det kanske ingen prisskillnad heller?

Om du inte tänker köra aktiv kyla så behövs ingen strumpa (fuktsäkring), annat då än avluften.
Vad gäller den alu-klädda mattan så kan jag inte tänka mig att den går att få fukttät som de påstår såvida det inte just endast är raka rör. Att dra på en sådan matta över krökar och grenar och få det tätt, det tror jag inte på. Såvida det inte finns specialbitar för det.
Uteluften vid minusgrader, den blir väl lite kylig?

Jo, men jag har ett värmebatteri innan uteluften går in inomhus till värmepumpen. (Mitt hus är hopbyggt med stall och loge så det är under tak och skyddat från regn och blåst.) Jag vet inte exakt vilken temp luften har efter batteriet, men jag har aldrig märkt några problem med kondens på inloppet. Kanske för att pumpen står i ett ekonomiutrymme, inomhus och isolerat men ouppvärmt så temp på vintern är kanske någonstans runt +10 C. Dvs tempdiff mellan förvärmd uteluft och omgivande inneluft är inte så stor, och alltså inte heller kondensrisken.

Fast de förutsättningarna har kanske inte Ts så det är väl lite dumt att säga till honom att han ej behöver kondensisolering på sin UL.

Antar att du menar inluften (inte avluften)? Men du kan ha rätt i att det också behövs för inluften. Det beror på om pumpen/växlaren står i uppvärmt el ouppvärmt utrymme.
Ett förbiseende från min sida.

Jag menar uteluften/ friskluften in i aggregatet.

Kolla in soliduct.se dom säljer strumpor för olika rördimensioner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.