Hejsan!
Vi bor i ett gammalt järnvägshus från 1878. Rejäl takhöjd och alla taken är i betong/puts eller vad man nu ska kalla det.
Taken har spruckit plus att färgen flagar. Där det fortfarande inte är originallister har vi satt nya tak men i allrummet är allt i original så även taklisterna som är gjutna och dom är jätte vackra därav vill vi inte börja riva och sätta helt nytt.

Fick höra av en bekant att det ska finnas en slags duk man kan limma över. Inte väv med struktur utan en slät som man sen målar precis som med takväv.

Någon som vet eller har tips på tillvägagångssätt?

• Gilla
Alexander Åsberg
  • Laddar…
Målarfilt (Microlit) är det du letar efter. Men det ska va lagat under för den döljer inget.

Aj då :thumbdown: jag som ville att det skulle vara sådär superenkelt hahaha! Själva betongen har inte spruckit utan de är enbart färgen. Om man skrapar och spacklar tror du man kan köra med målarfilten på de utan att det syns igenom?

Är det puts på träbjälklag eller betong? I vilket fall är svaret ja. Riv ner allt löst, spackla noggrant och limma filt. Så länge underlaget är jämnt och plant syns ingenting genom.

• Gilla
Erik740
  • Laddar…
Jag är absolut inte lika säker på att det bara är att spackla och limma upp väv/microlit. Så enkelt är det tyvärr inte.

Orsaken till att takfärgen spjälkar beror på att taket med största sannolikhet ursprungligen varit målat med limfärg och på senare/modern tid målats med latexfärg utan att man gjort taket helt rent från limfärg först (svårt).

Den svaga limfärgen orkar inte längre hålla fast tjocka lager hård färg utan börjar av åldersskäl att släppa.

Det kommer inte att bli bättre av att ni spacklar med latexbaserat spackel utan samma sak kommer att fortsätta ske och det kommer att släppa ytterliggare inkl den ny upplimmade microliten.

Tyvärr är det ett jättejobb för att få sådana tak fina igen och det innebär att ni måste skrapa ner all färg vilket brukar gå ganska bra med en tunn spackel som kommer in mellan färglagren. Sen måste ni tvätta ner limfärgsrester och grunda med en bra alkydoljefärg innan ni kan montera eventuell microlit. Har ni tur blir taket så pass bra att ni enbart behöver laga några sprickor och sen bara måla det utan microlit.

Microlit döljer inga dåligheter men hindrar sprickbildning.

Redigerat:
Tak med en bit färg till den lokala färghandlaren så analyserar han den åt dig. Mitt tak var inte målat med limfärg utan sprack upp ändå för att det som andra reveterade träbjälklag rört sig. Jag använde förvisso inte microlit utan ett liknande men cellulosabeserat alternativ. Nu är det bra.

fiskbuggaren skrev:
Tak med en bit färg till den lokala färghandlaren så analyserar han den åt dig. Mitt tak var inte målat med limfärg utan sprack upp ändå för att det som andra reveterade träbjälklag rört sig. Jag använde förvisso inte microlit utan ett liknande men cellulosabeserat alternativ. Nu är det bra.
TS tak från 1878 flagnar vilket är lite skillnad mot att det spricker. Sprickor i putsen kan det mycket väl bli pga att bjälklaget rör sig. Men att färgen flagnar/spjälkar beror på att den underliggande gamla färgen släpper från underlaget vilket sker när ett svagt bundet lager av tex lim eller kalkfärg släpper.

Man behöver inte gå in till färgaffären det räcker att man blöter i taket på orginalfärgen under en flaga och ser om det kritar dvs löses upp eller mörknar av vattnet.

Att analysera flagan är ju ganska meningslöst för den är troligen av modernare färgtyp. Möjligen om det skulle sitta lite av orginalfärgen kvar på baksidan men det ser du bättre i taket i så fall.

Redigerat:
oceanis skrev:
TS tak från 1878 flagnar vilket är lite skillnad mot att det spricker. Sprickor i putsen kan det mycket väl bli pga att bjälklaget rör sig. Men att färgen flagnar/spjälkar beror på att den underliggande gamla färgen släpper från underlaget vilket sker när ett svagt bundet lager av tex lim eller kalkfärg släpper.

Man behöver inte gå in till färgaffären det räcker att man blöter i taket på orginalfärgen under en flaga och ser om det kritar dvs löses upp eller mörknar av vattnet.

Att analysera flagan är ju ganska meningslöst för den är troligen av modernare färgtyp. Möjligen om det skulle sitta lite av orginalfärgen kvar på baksidan men det ser du bättre i taket i så fall.
Precis som du skriver så har det inte blivit sprickor utan det har flagnat :/ Dock är det ytterst lite i rummet som jag skriver om,det är värre i 2 av de andra rummen som också ska renoveras så småningom......där pratar vi om rejäla flagor ! Men det är absolut inte flera lager med färg. Och ja det är träbjälklag :) Skitsnyggt att ta fram för de gjorde vi i ena sovrummet ;)

Men jag kan samtidigt inte säga att det flagar,för inga bitar har släppt men man ser att det är på G om man säger så :)

Hade exakt samma problem, gammal limfärg som flagade och sprack längs vissa bjälkar.
Började ambitiöst med en spackel för att pilla loss översta (understa) lagret. Gav upp efter 50 m² och satte en frässkiva på vinkelslipen för resten. Har 3.20m i takhöjd, så arbetsställningen var ej optimal.
Efter det satte vi glasfiberväv och putsate hela taket med kalkputs igen. Om taken är orginal har du förmodligen ej en cementbaserad puts.
vårt tesultat blev bra=)
tak1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

innan
tak2.jpg

Glasfiberväven

MAgnus

Jag har fått lära mig av den lokala färghandlaren att man ska isolera den gamla limfärgen med utspädd linolja innan man stryker på den moderna "plastfärgen". Om inte så blir det ytspänningar och flagningar som beskrives ovan.
Detta förfarande har fungerat utmärkt i ett hus från 1910 som renoverades för en 5-6 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.