Har ett hus byggt 68-69. Vi har inte haft problem med fukt eller vatten i källaren, men har varit väldigt kallt, så vi tänkte gräva upp och isolera med isodrän, när vi grävde upp så var dränering av tegelrör som såg väldigt fina ut, inget igensatt, och marken var av sand. Min fråga är:
Måste vi byta ut dessa tegelrör till dränering när vi inte har något problem??

En del säger att dem är de bästa om de inte är igensatta, och när man prata med andra så ska dem inte vara kvar. Väldigt vilsen och svårt och hitta bra info om detta.

Enligt villa ägarnas rådgivning så fick vi bara till svar att göra det fackmanna mässigt.. Är inte tegelrören gjorda fackmässigt??

Tacksam för hjälp...
från en vilsen husägare.. =)

Flyttad från forumsregler.

/Moderator

Jag (som lekman) tror att moderna dräneringsrör är bättre. Och jag tror att tegelrören inte anses vara fackmannamässiga idag. Dräneringsrör eller slang är relativt billigt i förhållande till kostnaden för en omdränering. Så det finns inga skäl att behålla tegelrörer, såvida de inte faktiskt skulle vara bättre än moderna rör. Och det betvivlar jag.

En risk med att behålla rören är att arbetet då kan anses som icke fackmannamässigt när du senare säljer huset, med risk för krav för dolda fel.

kalt i källaren kan man åtgärda med fler radiatorer mer värme och torrare luft ifall luftfukten är högre än 60%. Fuktig luft maximerar känslan av kyla. Att höja temperaturen och avfukta ger en stor förbättring av källarmiljö och kostar mindre än isolering utifrån och troligtvis onödig omdränering.
Enligt min mening är det bortkastade pengar när man lagar något som inte är sönder. Det var dock lugnande att få se status på nuvarande dränering och jag skulle fylla i hålet och värma källaren bättre och avfukta i stället. Man kan köpa mycket värme för de ca 100 000kr som "operationen" kommer att kosta.
Mer isolering under marken ger inte lika stor besparing som isolering ovan mark ( väggar, tak) så det kan vara mer lönsamt att isolera mera ovan mark och värma mera under mark om ni har sån alternativ.
Det finns redan många hus som omdränerades helt i onödan :).
gaia

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
Självfallet ska ni lägga ner en modern dränering om ni nu redan grävt upp. Problemet med tegelrör är att det är en konst att lägga dem rätt. Minsta sättning i marken leder ofelbart till att de sätts igen, de ska också läggas med ett visst mellanrum för att vattnet ska hitta in i dem. Men inte för stort för då sätts de igen. Det fanns små plastdistanser som man satte i rören för detta, innan dess så fick man hoppas på det bästa.

Moderna dräneringsrör/slang kostar runt 25/metern och klarar sättningar i marken samt går mycket fort att lägga ner.

Edit: Jag har svårt att tro att tegelrör räknas som fackmannamässigt idag.

Redigerat:
Jag kan hålla med om att många dränerar om i onödan. Det tråkiga är om man har inredd källare utan problem och då vill nog många ta det säkra före det osäkra och se till att man inte får problem.
Man får se det som en försäkringspeng.
Många gör fina källare med spa och alla sjöns annat men sen har man bristfälligt fuktskydd och det blir problem efter några år.
Någon sa till mig att man ska ha bra mössa och bra skor sen kan man börja renovera inne och det stämmer nog ganska bra.
Fredrik

Anledningen varför vi grävde upp var för att vi ska renovera källaren inne, så bästa är ju börja utifrån så man inte behöver göra om de nya renoveringen inne sen igen.

Vi kolla med försäkringsbolaget som säger att man ska gå efter branscgreglerna. Men står inget om tegelrör. VI får fundera lite till. För helt fel kan det inte vara med tegelrör eftersom vi inte haft några problem med fukt eller vatten på de två åren vi bott här.

Gräver ni ändå upp skulle jag byta de utan att tveka, dränerade själv i somras och det tar inte lång tid att lägga nya dräneringsrör och det kostade inte mycket alls.

Tänkte aldrig tanken att behålla mina gamla tegelrör, h6r kul är det att få göra om allt om 5-6 år om ett rör går sönder eller så..

Största anledningen till att ni inte haft några problem tippar jag beror på att det är sand runt kåken som i sig har bra dränerande egenskaper.

Tegelrör är ineffektiv dränering med dagens mått mätt, de har en kapacitet om 0,25 liter per sekund och längdmeter, och sätts lätt igen av finmaterial. 110 mm-slang/rör har en kapacitet på 3,9 liter per sekund och längdmeter och läggs med med ett infiltrationsskydd i form av en geoteknisk duk som hindrar igenslammning.

Om din nya dränering skall vara fackmannamässigt utförd skall den följa BBR. Vill du fördjupa dig så skall du läsa Svensk Byggtjänsts handbok "Fukthandbok – praktik och teori" och då särskilt avsnitt 39:4.

Kommer du fram till att tegelrör är godkända får du gärna uppdatera tråden.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Finns mycket text att läsa återkommer med svar och tack för lite tips och ideer..

Mexitegel: hittar ingenstans att tegelrör INTE är godkända.. Och de har hållt i ca 40 år och ser inte slitna eller förstörda ut så något bra måste det vara med dem. =)

Det är möjligt, personligen skulle jag inte ens komma på tanken. De som låg runt vårt hus såg också jättefina ut men var tyvärr igensatta på sina ställen. Men jag lägger denna diskussionen här. Det är ert hus och era fuktproblem.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Nu har jag fått mer klarhet i allt detta. Tegelrören är godkända som dräneringsrör, men problemet förr var att dem la dem för högt upp. De la dem ihöjd med sulan. Idag enligt branschens regler ska rören ligga 10-20 cm ner under sulan. Spelar ingen roll om det är plast eller tegel. I dagens dräneringen använder de plast för det är lättare material att jobba med.

LindaN83 skrev:
Finns mycket text att läsa återkommer med svar och tack för lite tips och ideer..

Mexitegel: hittar ingenstans att tegelrör INTE är godkända.. Och de har hållt i ca 40 år och ser inte slitna eller förstörda ut så något bra måste det vara med dem. =)
Bara det att de legat där i 40 år är väl skäl nog att byta ut dem. Mina rör såg också fina ut nä jag grävde upp men när man började lyfta lite i dem såg man att en del var igensatta och andra spruckit helt eller delvis. Det är ju grävningen som är det stora jobbet och att göra denna utan att byta rören måste nog anses gränsa till dumdristighet ;)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
LindaN83 ni ska väl isolera källaren för att det ska bli varmt och ett utrymme som ni tänkt använda som boyta? ni har inte haft problem ännu med fukt men om 3 år kanske tegelrören ger med sig, de är ändå 40 år gamla.

Lyssna på alla här nu, när ni ändå gräver upp byt ut tegelrören till nytt! Köper du rören från Byggmax så kostar det dig kanske 1500:- och så lite arbete på det och du kan säkert veta att det håller din livstid ut när ni har så bra dränerade mark.

Som ni kom fram till själva så ligger antagligen tegelrören för grunt och om ni ska isolera ytterväggen så kommer man nog ofelbart att röra marken såpass att något tegelrör flyttar lite på sig och blir igensatt efter ett tag alternativt att något rör går sönder när ni gräver. Vill ni inte ta bort tegelrören så behöver ni ju inte men jag sällar mig till skaran och säger lägg ny dränering när ni ändå gräver (finns ju inget som hindrar att tegelrören ligger kvar och kompletterar den nya dräneringen som ligger utanför och djupare).
Vidare skulle jag nog rekommendera platonmatta och cellplast istället för isodrän men det får ni gräva vidare i, det var ju inte det frågan gällde.

Edit: En fördel med tegelrör är ju att de är av ett sugande material, kanske var det därför man tyckte att de inte behövde läggas djupare än sulan och då gick det bra med sand runt som hjälpte till att 'dra' upp vattnet. Dagens plaströr tar bara hand om fritt vatten, därav gruset och djupare förläggning.
Obs. Det här sista är bara spekulationer från min sida, har inte letat information om det alls. Bara tänkt själv :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.