Vi har efter 29,5 år i huset, som byggdes 1914-1918 , äntligen tagit mod till oss och sågat upp ett hål i det sänkta innertaket!

Taket sänktes sannolikt 1950/51 i samband med att man rev ut en gammal kakelugn och moderniserade huset enligt gängse normer för den tiden (masonite på spegeldörrar, inga gamla kakelugnar mm).

Eftersom vi har fått tillgång till foton tagna 1939 av rummet, visste vi att det fanns takbjälkar och mellan dessa, målningar... Men först nu, efter att ha beslutat att åter sätta in en kakelugn, var det liksom läge att göra hål i taket!

Alltnog: visst finns det ett mönster målat i taket! Och takbjälkar.
Vet någon hur man bäst tar hand om dessa målningar? Rengöring? Eventuell reparation/restaurering?

Kopia av skanna0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 09 08 IMG_0609.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Lars

• Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Frågan är om du behöver göra någonting. Tycker att det ser helt ok som det är. Men svårt att avgöra från ett foto kanske. Men patina är ju bara till en fördel i dessa fall tycker iallafall jag.

• Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Skulle nog låta det vara. Ser ju ut att vara i gott skick. Det som kan ha hänt är att något pigment ändrat kolör något av att ha varit instängt, men i sammanhanget får man nog se det som en del av patinan.

• Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Det vete fan, Haavard! ;) Kanske bäst att hålla denna "konstnär" utanför tomtgränsen! :)

Kyrkor tvättar man med brödinkråm. Men jag skulle nöja mig med en dammvippa i ert fall! Vilket underbart rum!

Tack TorpSara! Vi funderar som bäst på hur mycket av taket som vi skall försöka återställa....
/Lars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.