Nej Festools tvingar passar inte i Bosch-skenan. Festools skena har ganska stora T-tracks längs skenan... Bosch/Mafell har istället valt att använda en ett minimalt T-track på sina.

Bild lånad från Lefeld.de:
491499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man använder tipset tidigare i tråden att svetsa på plattjärn på Biltemas snabbtvingar kan man få till en lösning där man kan tvinga ner skenan genom hålen men det blir ju med lite bök...
 
vectrex skrev:
Du verkar inte ha fått något svar på denna fråga. Är det ingen som vet? Funderar på att bygga mig ett MFT liknande bord, vill då ha tvingar som funkar genom hålen på bordet.
Har snabbtving hemma men tror den är för grov för att gå i spåret.
Kan dubbelkolla imorgon.
 
Ok, nästa fråga då, tror ni det går att få igenom Bosch-tvingarna genom standard MFT hål? 20mm diameter och 19mm tjock skiva, eller? Det är ju inte så svårt att prova, men om någon vet så slipper jag lite borrande för att ta reda på det.

Attans att man inte fattade hur bra det verkar vara med det där MFT bordet tidigare. Då hade jag ju köpt festool skenan med clamps till min Bosch såg.
 
Jag har ett bord med 19mm skiva och Festools mönster och festools egna tvingar (som kan användas till skenorna) är lite problematiska att få ner längre in på skivan eftersom det då krävs att man skruvar ut dem maximalt och skjuter ut tvingen så långt det går. Har tyvärr inte bosch skentvingar men de ser ganska korta ut...

Men du vill i princip kunna trycka upp tvingarna underifrån och sedan skjuta in skenan? Räcker det inte med att kunna sätta fast tvingarna i bordsänden?
 
  • Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Jag var ut och borrade ett 21mm hål i en 19mm MDF nu, och Boschtvingarna går med lätthet igenom.
(gjorde det enkelt för mig och tog en 21mm flatborr istället för 20mm notfräs).
 
FredrikR skrev:
Jag var ut och borrade ett 21mm hål i en 19mm MDF nu, och Boschtvingarna går med lätthet igenom.
(gjorde det enkelt för mig och tog en 21mm flatborr istället för 20mm notfräs).
Det var bra att veta, tack! Får se när jag hinner med att bygga ett MFT liknande bord. Måste bygga ett hus att ha bordet i först. :)
 
badtastex skrev:
Om någon vänlig själ har en GKT 55 GCE och Festool-skenor kanske ni kan testa och utvärdera lite? Stort tack i så fall!
Jag har båda och vad jag kan se fungerar det utmärkt med Festool skena till bosch gkt55gce.

DSC_0154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man får skruva loss den svarta plastdelen under basplattan och justera på vreden så det inte glappar i sidled. Vad jag kunde se passar det mycket bra ihop.

DSC_0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Om man skulle handla en sådan här GKT maskin. Vad anses då vara behövligt som grundkitt att utgåifrån vad gäller tillbehören så som:

FSN Skenor 800/1100/1600/2100/3100
FSN WAN
FSN VEL
FSN RS
FSN SZW
FSN BAG
GKT Parallellanslag
FSN KK
FSN HB
FSN SS

m.m.
 
Det beror nog mycket på vad du skall använda sågen till, jag köpte två 1600mm skenor FSN-VEL och själva sågen. Ganska snart insåg jag att man gärna ville ha tvingar till att hålla skenorna fast och tillverkade egna enligt tips här i tråden av Biltemas snabbtvingar. Skulle även vilja ha en kortare skena för fast montage i mitt bord men det blir troligen en hålradskena RA 32 istället...

Så mitt svar blir nog skenor efter användningsområde (längd) och tvingar.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Du glömde FSN-KZW;)
Men det som badtastex har med två 1600 och FSN-VEL och plussar på med tvingar så tycker jag att man har en bra start. Jag har bara en 1600 och tvingar. Även jag vill ha en kort skena men det är mest för att köra fräsen på.
 
Redigerat:
ceson skrev:
Du glömde FSN-KZW;)
FSN KZW hade jag missat helt. De kanske är smidigare än FSN SZW? Eller har de olika användningsområden?
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Det beror nog mycket på vad du skall använda sågen till...

Så mitt svar blir nog skenor efter användningsområde (längd) och tvingar.
Jo, såklart. Men rent generellt som "alltiallo start" för att klara det mesta "dagliga" utan att bli stående. För ibland är det ju så att vissa tillbehör utkristalliserar sig som nödvändiga oavsett användningsområde.

ceson skrev:
Men det som badtastex har med två 1600 och FSN-VEL och plussar på med tvingar så tycker jag att man har en bra start. Jag har bara en 1600 och tvingar. Även jag vill ha en kort skena men det är mest för att köra fräsen på.
Så man skulle kunna säga att FSN 800 + FSN 1600, FSN VEL samt någon av tvingarna är ett lämpligt multi purpose grundkitt att börja med.
 
frav skrev:
FSN KZW hade jag missat helt. De kanske är smidigare än FSN SZW? Eller har de olika användningsområden?
KZW är samma som SZW, fast enhands/snabbtving.

:)

Jag har 2x1600, FSN-VEL, SZW och vinkelanslaget FSN-WAN.
En kortare skena står på tur dels för sågning, men ffa. för användning vid fräsning, skulle jag tro innan jag köpt en.
 
Redigerat:
Om jag får vara lite lat och inte läsa igenom hela tråden:

Hur ser prislappen ut på den blåa sänksågen + 2st 1600 skenor jämfört med en TS 55 ink skenor?
 
  • Gilla
Vik3n
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om jag får vara lite lat och inte läsa igenom hela tråden:

Hur ser prislappen ut på den blåa sänksågen + 2st 1600 skenor jämfört med en TS 55 ink skenor?
€520 ink frakt för den blå, i L-Boxx och 2 skenor med skarvstycke i väska på Amazon.de
Annars €519 + 22 från Lefeld.de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.