Status
Tråden går ej att kommentera.
Morten Alper skrev:
Morten Alper har förslag till bättring, men absolut ingen lösning vilket ingen har.
Det är att svenskarna väljer alternativ där skatt och eventuella svarta medel går tillbaka till landets hjul.
Att stå och hylla lönedumpningar där även skattemedel försvinner ifrån "vår" kassa och peka på att sveriges arbetare ska bli effektivare är i mina ögon märkligt.
Men varför ska inte svenskar få jobba utomlands?
 
Mikael_L
Morten A, jag fick liksom svårt att se några lösningar i vad du skrev.

Det enda som kan skönjas är att du tycker att folk ska välja inhemskt, även om det skulle vara både dyrare och sämre.
En liten vädjan till ... tja ... folks välvilja, eller samvete eller ... vad ...?

En fråga: Vad valde du när Svensk varvsindustri lades ner, vad valde du när Svensk tekoindustri lades ner.
Om du är nog gammal, köpte du både en ABC80 och ABC800 så facit kunde fortsätta att tillverka lite för dåliga datorer?
Köpte du en ny SAAB när det så väl behövdes? Om inte, varför inte?
 
Morten Alper skrev:
Morten Alper har förslag till bättring, men absolut ingen lösning vilket ingen har.
Det är att svenskarna väljer alternativ där skatt och eventuella svarta medel går tillbaka till landets hjul.
Att stå och hylla lönedumpningar där även skattemedel försvinner ifrån "vår" kassa och peka på att sveriges arbetare ska bli effektivare är i mina ögon märkligt.
Protektionism tror jag inte är en särskilt lyckad väg, men du får gärna utveckla ditt resonemang. Vad skulle det exempelvis innebära för Sveriges export om andra länder skulle resonera på samma sätt?

Sen tror jag att du har fått det lite om bakfoten med att många hyllar lönedumpning utan det handlar helt enkelt om att man accepterar det faktum att både varor och tjänster konkurrerar på en internationell marknad. En naturlig följd blir att man i Sverige inom vissa områden känner av en ökad konkurrens och en väg att möta den är effektivisering och jag förstår inte varför det skulle vara märkligt.

Annars så har jag lite samma fundering som Mikael_L. Gäller ditt resonemang alla produkter och branscher och kan du själv i så fall ärligt säga att du lever upp till vad du kräver av andra Svenskar? För ditt resonemang kan väl knappast bara gälla hantverksbranschen som vi råkar diskutera här?
 
Mikael_L skrev:
Morten A, jag fick liksom svårt att se några lösningar i vad du skrev.

Det enda som kan skönjas är att du tycker att folk ska välja inhemskt, även om det skulle vara både dyrare och sämre.
En liten vädjan till ... tja ... folks välvilja, eller samvete eller ... vad ...?

En fråga: Vad valde du när Svensk varvsindustri lades ner, vad valde du när Svensk tekoindustri lades ner.
Om du är nog gammal, köpte du både en ABC80 och ABC800 så facit kunde fortsätta att tillverka lite för dåliga datorer?
Köpte du en ny SAAB när det så väl behövdes? Om inte, varför inte?
Hade du läst ordentligt och inte bara ögnat så hade du antagligen läst att Morten Alper (absolut inte har några lösningar). Men har du några så presentera dom gärna här och nu.

Jag köpte begagnade saabar och volvos så att dom jag handlade av kunde köpa nya svenska bilar. Jag hade (nästan) alltid Ericssonlurar och t.o.m en FACIT skrivmaskin (begagnad) :).

Att välja ett inhemskt alternativ som är dyrare tycker jag absolut bra om, inhemsk skit skulle jag aldrig rekommendera. Har jag påstått det?

Dessutom var det mer än en fråga du ställde.
 
A
teoretiskt skulle man kunna göra båda kanske. Full protektionism för att bevara det man har så länge man kan men samtidigt jobba med att bli bättre och bättre. När protektionismen inte håller längre utan implodrar så är man ändå konkurrenskraftig och har hunnit tjäna bra med pengar under tiden.

Fast det kanske är mest teoretiskt även om det tycks vara något sådant som t.ex. tobaksbolagen pysslat med, dvs försöka behålla marknaden så länge som möjligt och samtidigt jobba med tanken att det kommer förändras.
 
Morten Alper skrev:
Morten Alper har förslag till bättring, men absolut ingen lösning vilket ingen har.
Det är att svenskarna väljer alternativ där skatt och eventuella svarta medel går tillbaka till landets hjul.
Du står förstås först i kön och köper bara Volvo (eller Königsegg), Nokia-mobil (finska pengar läcker ju över till Sverige via färjorna). Du äter väl bara på Max och ratar McDonalds/Burger king. Det står väl Husqvarna eller Stiga på gräsklipparen och Cylinda på tvättmaskinen?
Morten Alper skrev:
Att stå och hylla lönedumpningar där även skattemedel försvinner ifrån "vår" kassa och peka på att sveriges arbetare ska bli effektivare är i mina ögon märkligt.
Vem är det som hyllat lönedumpningar?
 
Nyfniken skrev:
Du står förstås först i kön och köper bara Volvo (eller Königsegg), Nokia-mobil (finska pengar läcker ju över till Sverige via färjorna). Du äter väl bara på Max och ratar McDonalds/Burger king. Det står väl Husqvarna eller Stiga på gräsklipparen och Cylinda på tvättmaskinen?

Vem är det som hyllat lönedumpningar?
Vad är problemet om jag skulle göra det?
Jag äter helst på MAX men ratar inte mcdonalds eller burger king, varför skulle jag göra det?

Max är dessutom det enda "svenska" företag som du hänvisar till och Richard Bergfors är en utmärkt entreprenör här i Sverige, vet inte hur många priser han fått.
 
bra-byggare skrev:
teoretiskt skulle man kunna göra båda kanske. Full protektionism för att bevara det man har så länge man kan men samtidigt jobba med att bli bättre och bättre. När protektionismen inte håller längre utan implodrar så är man ändå konkurrenskraftig och har hunnit tjäna bra med pengar under tiden.
Det känns som en motsägelse. Vad skulle vara drivkraften att effektivisera sig och bli bättre och bättre om det inte fanns ett skäl till det? Jag tror inte på idén att skjuta upp en oundviklig internationell konkurrens med handelshinder, regler, tullar eller liknande och tro att när det väl inte håller längre så är våra företag rika och väl förberedda att möta konkurrensen.
 
Morten Alper skrev:
Vad är problemet om jag skulle göra det?
Jag äter helst på MAX men ratar inte mcdonalds eller burger king, varför skulle jag göra det?
Du kräver ju själv att dina medmänniskor (förlåt, medmedborgare) ska köpa svenskt.
Morten Alper skrev:
Max är dessutom det enda "svenska" företag som du hänvisar till och Richard Bergfors är en utmärkt entreprenör här i Sverige, vet inte hur många priser han fått.
Både Volvo och Königsegg byggs väl i Sverige? Husqvarna har i alla fall utveckling i Sverige och Cylinda tillverkade ju tvättmaskiner i Sverige fram till för ett par år sedan om jag minns rätt. Det är nog så nära svenska alternativ man kan komma.
 
Nyfniken skrev:
Du kräver ju själv att dina medmänniskor (förlåt, medmedborgare) ska köpa svenskt.

Både Volvo och Königsegg byggs väl i Sverige? Husqvarna har i alla fall utveckling i Sverige och Cylinda tillverkade ju tvättmaskiner i Sverige fram till för ett par år sedan om jag minns rätt. Det är nog så nära svenska alternativ man kan komma.
Jag kan inte se att jag krävt att mina medborgare enbart ska köpa svenskt. Dessutom skapar t.e.x Mc Donalds arbetstillfällen för yngre vilket är bra. Städningen däremot vet jag inte om dom har fått ordning på med vita jobb istället för det lönedumpande skiten dom höll på med innan.
Men det tyckte väl du och dina vänner också var "vanlig" konkurrens som inom bygg och transport.
 
A
mr_bygg skrev:
Det känns som en motsägelse. Vad skulle vara drivkraften att effektivisera sig och bli bättre och bättre om det inte fanns ett skäl till det? Jag tror inte på idén att skjuta upp en oundviklig internationell konkurrens med handelshinder, regler, tullar eller liknande och tro att när det väl inte håller längre så är våra företag rika och väl förberedda att möta konkurrensen.
Egentligen fullt rationellt. Vetskapen om att det kommer förändras är drivkraften att effektivisera sig. Men samtidigt försöker man utnyttja de fördelar man har så länge som möjligt. Jag säger inte att det skulle vara enkelt, men det är inte någon motsägelse enligt min åsikt.
 
A
Ibland kan jag faktiskt tycka att det ter sig lite absurt att se duktiga svenskar lägga ner sin själ i att lära upp sina indiska kollegor i hur jobbet ska utföras för att sedan bli arbetslösa när indierna tagit över jobbet. Men har man möjligheter att direkt få ett annat bättre jobb är det dock inga konstigheter.

Men jag kan nog ha lite förståelse för de som inte direkt visar ett brinnande intresse att hjälpa till att säkerställa att det nya datasystemet de kommer använda i indien fungerar perfekt.

Man måste inte omfamna globaliseringen om man inte vill, det räcker med att inse att den är där ändå och att man bör göra vad man kan för att klara det. Det gäller även hantverkarskrået.
 
Redigerat av moderator:
mr_bygg skrev:
Det känns som en motsägelse. Vad skulle vara drivkraften att effektivisera sig och bli bättre och bättre om det inte fanns ett skäl till det? Jag tror inte på idén att skjuta upp en oundviklig internationell konkurrens med handelshinder, regler, tullar eller liknande och tro att när det väl inte håller längre så är våra företag rika och väl förberedda att möta konkurrensen.
MEN, då får man samtidigt inte glömma att det inte alltid är lätt att *se* när det är fråga om rak, ärlig, oundviklig konkurrens och när det är fråga om tjuv och rackarspel. Och det är viktigt att kunna göra det, för om man blir av med en industri (gren) så är det mycket svårare att starta om, än det är att starta upp igen när tiderna förändras. Vi har ganska gott om exempel när vi blivit lurade, t ex när de Sydkoreanska varven på 80-talet sålde skepp till resten av världen billigare än vad stålet kostade. När man knipit marknadsandelarna så blev det helt plötsligt (mycket) dyrare igen. (Hade vi bara spelat våra kort rätt så hade vi kunnat ha kvar en livskraftig varvsindustri här i Sverige, se bara på Finland. De har kvar sin.)

Ett annat bra exempel i närtid är solpaneler från Kina. Klara tecken på att man försöker dumpa sig in på marknaden där, men hur mycket det vet vi inte. EU har försökt göra en bedömning för att vi inte skall bli lurade rätt ur marknaden, men om den är rätt det får framtiden utvisa. (Kina är fö ett tjuv-och-rackarland när det gäller de här sakerna. De ser *allt* strategiskt och på flera årtiondens sikt. Så det finns all anledning att vara på sin vakt där.)

P.S. Och ja. Jag köpte mig en billig Kinesisk solpanel innan tullarna gick upp. För det som är ekonomiskt och kortsiktigt rationellt för mig, behöver inte nödvändigtvis vara det för oss alla på längre sikt.
 
Tycker nog att EU är ganska vaksamma idag med att sätta in anti-dumping åtgärder, Hade Sverige varit med i EU under varvskrisen hade den aldrig slagit lika hårt.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har ganska gott om exempel när vi blivit lurade, t ex när de Sydkoreanska varven på 80-talet sålde skepp till resten av världen billigare än vad stålet kostade. När man knipit marknadsandelarna så blev det helt plötsligt (mycket) dyrare igen. (Hade vi bara spelat våra kort rätt så hade vi kunnat ha kvar en livskraftig varvsindustri här i Sverige, se bara på Finland. De har kvar sin.)
Intressant, läste ganska nyligen om varvskrisen på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varvskrisen

Och där listar man främst oljekrisen i början av 70-talet som startskottet på vad som 5-15 år senare skulle bli slutet för svensk varvsindustri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.