PC eller Mac, Mc Donalds eller Max, Coca Cola eller Pepsi, Volvo eller Saab..... Nu gör vi upp det här en gång för alla. Krypgrund eller platta på mark.

Hade tänkt svara stampad jordgolv bara för att jävlas, men valde platta på mark med vattenburen värme.

Är ju förstås alltid lite svårt att svara på frågan eftersom "bäst" beror på vad man är ute efter. Har enormt svårt att se någon enda fördel med krypgrund, annat än möjligheten att på ett relativt enkelt sätt dra om rör vid framtida ombyggnation. Platta på mark med elvärmeslingor är ju förstås ett bra alternativ, men med dagens elpriser och stort hus får man ju snudd på driva en egen kärnreaktor eller ha rejält kallt hemma.

Platta på mark med elvärmeslingor är ju förstås ett bra alternativ, men med dagens elpriser och stort hus får man ju snudd på driva en egen kärnreaktor eller ha rejält kallt hemma
Varför ha kallt när du kan koppla golvärmen till braskamin, pellets, bergvärme mm. Jag håller på platta på mark med golvärme. Men om det e bättre eller sämre vill jag inte uttala mig om. Tycker personligen att det e skönt om fötterna och det ger en behaglig jämn temperatur i hela huset.

lier skrev:
Varför ha kallt när du kan koppla golvärmen till braskamin, pellets, bergvärme mm.  Jag håller på platta på mark med golvärme. Men om det e bättre eller sämre vill jag inte uttala mig om. Tycker personligen att det e skönt om fötterna och det ger en behaglig jämn temperatur i hela huset.
Läs mitt inlägg en gång till ;)

Jag förespråkar samma som dig, dvs platta på mark med vattenburen värme. Platta på mark med elvärme är ju ett bra alternativ men inte med dagens (och morgondagens) höga elpriser.

Jag vet inte vad "krypgrund med källare" ska föreställa så jag svarade "Annat". Källare rockar fett!!! :-D

Ledsen :-[ Såg det efter att jag postat inlägget, och jag förstod att jag skulle få hugg från dig för att jag inte läste riktigt rätt ;D Men vi har så rätt

ylven skrev:
Jag vet inte vad "krypgrund med källare" ska föreställa så jag svarade "Annat". Källare rockar fett!!! :-D
Håller helt och hållet med, men om du vill ha källargrund är det ju i princip platta på mark (eller snarare "platta under mark"). Enda skillnaden är ju att du gräver ett rejält stort hål först, efter det är det ju som vilken platta på mark som helst. Sedan mura förstås.

Så du kan med gott samvete rösta på "Platta på mark med vattenburen värme" du också :)

ylven skrev:
Det är samma typ av grund, men med källare. Vad jag förstår är det det vanliaste sättet att bygga källare., men jag kanske borde ha skrivit "Torpargrund med källare".

Blev med tveksamhet platta med vattenburet.

Föredrar där varianten med en "riktig" platta i botten och sen ett pågjutet "element".

Alternativet är en plintgrund med värme i golvet. Den stora fördelen här är att man kan glömma fuktproblematiken i grunden. Regna på bara

Det här beror naturligt vis på var huset byggs. På en bergknalle, på väldrenerad plats, i ett "kärr", kulle med pinnmo... Självhåller jag dock för att en oinreddkällare, där värmepannan (läs vedpanna) står, är det mest praktiska och säkra altenativet i de flesta fall.

Orca skrev:
Det här beror naturligt vis på var huset byggs. På en bergknalle, på väldrenerad plats, i ett "kärr", kulle med pinnmo...

Frågan gäller självklart vilken grund man väljer om alla passar lika bra på den tänkta tomten.

Platta på mark med vattenrör = då gör man ju som "alla andra" och kan känna sig som en i mängden :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.