8 073 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Vad får man egentligen göra med en tomt man äger?
Ja, bara funderar... Har lämnat in bygglovsansökan, men det kliar ju i varenda kroppsdel att få göra något konstruktivt... Schakta är lite si och så med att göra innan eftersom man inte kan vara 100% säker på om byråkraterna ska spänna sina muskler och säga at man måste flytta huset någon meter eller så, men för övrigt?
Får man tex börja fylla/Jämna tomten?
Får man om inte annat samla på sej fyllnadsmassor och tippa på tomteni högar?
Får man gräva dräneringsdiken och lägga dräneringsrör? Som tomten ser ut idag så står det en del vatten på den pga att ett dike som tidigare rann över och vidare nu förtiden blivit igenlagt av vägen, och tomten ligger lågt iförhållande till omgivningen. Vill alltså lägga ut dräneringsrör och leda mot dagvattenbrunn och fylla/jämna ut över.
Men vad vågar man göra utan att någon börjar leva djävul? Kan ju förvisso ringa på måndag o fråga, men men
Får man tex börja fylla/Jämna tomten?
Får man om inte annat samla på sej fyllnadsmassor och tippa på tomteni högar?
Får man gräva dräneringsdiken och lägga dräneringsrör? Som tomten ser ut idag så står det en del vatten på den pga att ett dike som tidigare rann över och vidare nu förtiden blivit igenlagt av vägen, och tomten ligger lågt iförhållande till omgivningen. Vill alltså lägga ut dräneringsrör och leda mot dagvattenbrunn och fylla/jämna ut över.
Men vad vågar man göra utan att någon börjar leva djävul? Kan ju förvisso ringa på måndag o fråga, men men
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Du måste ha ett sk. marklov/schaktningslov för o börja gräva, jag fick detta muntligt när jag började med vår väg innan bygglovet var klart.
Om jag struntar i grävandet, får jag då istället bara fylla på lite och jämna till?DragonLady skrev:
Man brukar prata om att man inte behöver marklov om man inte ska ändra mer än max 0,5meter, men det kanske bara gäller om man har bygglovet klart?
Att annars lägga upp högar med matrial bör dom väl inte kunna klaga över eftersom kommun själva gör så och det bara är temporärt, eller kan dom gnälla ändå eftersom jag trots allt just då har ändrat markhöjder med mer än 0,5meter pga stora berg av fylle?
Det gäller detaljplanerat område. Jag bygger utanför, och då tycks det vara ok att påbörja schaktarbeten innan bygglovet är klart. Kan möjligen vara olika beroende på vilken kommun det gäller ???
Jag kollade med samtliga grannar - inga problem att börja schakta... trots att en granne haft invändningar mot bygglovet tyckte han det var ok att börja, han menade att jag får bygglov i vilket fall som, och lovade att inte överklaga, så jag känner mig säker.
Du ta skriftligt på det....
Har för mig att Du juridiskt äger endast cirka 0,5 meter under marknivån....
Annars vet jag att en markägare inte kan förhindra att någon ansöker om att undersöka om naturfyndigheter finns. (Har tappat ordet för det nu...) och då kan dom gå in och gräva på Din tomt! Dom kan också om ansöka om rättigheterna för ev naturfyndigheter (guld, malm, etc) under ditt hus. Länge sen jag läste om detta men någon kanske kan fylla i bättre?
Då kan Du ju skoja tillbaka med grannen, om han är jobbig! ;D ;D ;D
Har för mig att Du juridiskt äger endast cirka 0,5 meter under marknivån....
Annars vet jag att en markägare inte kan förhindra att någon ansöker om att undersöka om naturfyndigheter finns. (Har tappat ordet för det nu...) och då kan dom gå in och gräva på Din tomt! Dom kan också om ansöka om rättigheterna för ev naturfyndigheter (guld, malm, etc) under ditt hus. Länge sen jag läste om detta men någon kanske kan fylla i bättre?
Då kan Du ju skoja tillbaka med grannen, om han är jobbig! ;D ;D ;D
Var uppe på tomten o klippte lite ris o skit idag och pratade då med ena grannen.
Han jobbade som husbyggare och trodde inte det skulle vara några bekymmer att fylla upp/Jämna till marken runt om där jag tänkt schakta för huset, att även glra schakten var lite dumt tyckte han ifall dom vill att KA kollar schaktbottnen eller om dom kräver geoteknisk etc...
Så jag ska jaga fylle nu tänkte jag
Han jobbade som husbyggare och trodde inte det skulle vara några bekymmer att fylla upp/Jämna till marken runt om där jag tänkt schakta för huset, att även glra schakten var lite dumt tyckte han ifall dom vill att KA kollar schaktbottnen eller om dom kräver geoteknisk etc...
Det är ingen som kräver någon geoteknisk undersökning. Utan dom kan rekommendera detta för det är du som är byggherre och har yttersta ansvaret när det gäller sådana detaljer. (Det är ju din plånbok som pröjsar)moken skrev:Var uppe på tomten o klippte lite ris o skit idag och pratade då med ena grannen.
Kom ihåg dagens övergripande svenska regler:
I Sverige är allting tillåtet, så länge ingen upptäcker det.
Väck aldrig en sovande björn. De flesta björnar vill hellre sova än bli väckta av besvärliga frågor.
Har du otur och "äker dit" ska du bli väldigt ledsen. Säg att du tolkade reglerna som att du likt andra hade rätt att göra som du gjort. Kan du några konstiga liknande fall som gått bra, går du förmodligen helt fri, men bli aldrig arg, oavsett vad du får höra
Så länge du inte retar någon myndighetsperson brukar det gå bra, framför allt om de ser en risk att bli indragna i något som kan bli besvärligt för dom själva genom hänvisningar till liknande fall som tillåtits. De vill helst bli sovande björnar igen.
Med andra ord: Håll en utomordentligt låg men kunnig profil, om det du säger, var oförstående om resten. Gör det enkelt för dem att säga ja. Sedan tänjer du på allt och gör som du själv vill - för du förstår inte bättre. Men du måste som alltid veta var gränserna går, ungefär som när du kör för fort på vägarna. Sådan kunskap är makt du själv besitter och kan utnyttja väldigt långt, medan den wsom saknar sådan kunskap tvingas följa fördyrande byråkratiska regler till vansinnets gräns.
Detta är den svenska modellen. De som kan reglerna behöver sällan följa dem.
Väck aldrig en sovande björn. De flesta björnar vill hellre sova än bli väckta av besvärliga frågor.
Har du otur och "äker dit" ska du bli väldigt ledsen. Säg att du tolkade reglerna som att du likt andra hade rätt att göra som du gjort. Kan du några konstiga liknande fall som gått bra, går du förmodligen helt fri, men bli aldrig arg, oavsett vad du får höra
Så länge du inte retar någon myndighetsperson brukar det gå bra, framför allt om de ser en risk att bli indragna i något som kan bli besvärligt för dom själva genom hänvisningar till liknande fall som tillåtits. De vill helst bli sovande björnar igen.
Med andra ord: Håll en utomordentligt låg men kunnig profil, om det du säger, var oförstående om resten. Gör det enkelt för dem att säga ja. Sedan tänjer du på allt och gör som du själv vill - för du förstår inte bättre. Men du måste som alltid veta var gränserna går, ungefär som när du kör för fort på vägarna. Sådan kunskap är makt du själv besitter och kan utnyttja väldigt långt, medan den wsom saknar sådan kunskap tvingas följa fördyrande byråkratiska regler till vansinnets gräns.
;D ;D ;DLeoBalk skrev:Kom ihåg dagens övergripande svenska regler:
Så sant så
om man har en källare då med en slänt upp mot källarväggen som som är 2 meter ut mot gräsmattan som är i samma nivå som källargolvet...
får man ta bort den slänten utan bygglov?
se http://www.easynut.com/sutt.doc (svårt att se att slänten faktiskt bara är 2meter ut från huset, men så är det ;D
får man ta bort den slänten utan bygglov?
se http://www.easynut.com/sutt.doc (svårt att se att slänten faktiskt bara är 2meter ut från huset, men så är det ;D
Liknande trådar
-
Räta ut /flytta dike på tomt. får jag det?
Juridik -
Detaljplan: komplementsbyggnad får uppföras 2m från tomtgräns
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Får man stycka tomt om huset blir för stort enl. detaljplan efteråt?
Tomter -
Tomter utan tillfartsväg
Juridik -
Hur stort får man bebygga tomten egentligen?
Bygglov