1 160 783 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Precis. Saknad utlovad funktionalitet är bra exempel på fel på varan som nästan alltid kan anses vara av väsentlig betydelse för köparen. Men du kan ändå inte vänta hur länge som helst med att reklamera.peternicklas skrev:
"En reklamation av varan innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. Du måste då lämna ett meddelande om felet inom skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet. Om du reklamerar inom två månader från det att du märkte felet, har du reklamerat i rätt tid. Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd till tre år."
Mera om det inkl. laglänkar i detta inlägg.
Så om du försöker reklamera pga. att klipparen i reklamen hade svarta sidor och din Bauhausköpta Indego har silverfärgade så borde du ha kunnat upptäcka detta tämligen snart och då är det kört att reklamera efter att de två månaderna gått. De fel vi oftast diskuterar här kan man nog rimligen behöva ha på sig lite mer tid för att upptäcka - men lita inte på att du helt automatiskt kan få rätt i upp till tre år.
Siden mange tydelig ikke forsto hvorfor jeg kommenterade på heving av kjøp, ser dere over sitatet på nytt. Reklamasjon er ÅF's sak. Noen ÅF er besvärliga med heving. Noen er inte besvärliga. Det har med ÅF å gjøre. Det angår inte Bosch. Dog kan Bosch oppfordre ÅF til å heve kjøpet.lilytwig skrev:
At lagen sier man har rett att heva kjøpet betyr inte at noen ÅF inte kan være besvärliga.
Redigerat:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Haha! undrar vem du syftar på??? Mitt nästa projekt blir BOKEN:robotkillen skrev:
Ett år i Indegos våld - Eller hur jag lärde mig att sluta ängslas och börja älska supporten
"Detta är en stark och skrämmande ögonvittnesskildring av en mans inre resa från stark och sanningssökande medborgare till ett märkestroget konflikträdd konsumtionsoffer. Läs om krediter som maximeras, en hushållsekonomi som kommer i obalans! - Ingenting för lättskrämda skriver Privata Affärer
Riktig, sån är det! Det finns ÅF som trilskas. Man må stå på sig, komma med fakta och hävda sin rätt. ÅF har ju inget att vinna på att inte hjälpa sin kund. De är i så fall lata eller okunniga. Men visst dom där ÅF finns öster om kölen också. Det är trist, men inte skäl npg att ge upp.petterg skrev:Siden mange tydelig ikke forsto hvorfor jeg kommenterade på heving av kjøp, ser dere over sitatet på nytt. Reklamasjon er ÅF's sak. Noen ÅF er besvärliga med heving. Noen er inte besvärliga. Det har med ÅF å gjøre. Det angår inte Bosch. Dog kan Bosch oppfordre ÅF til å heve kjøpet.
At lagen sier man har rett att heva kjøpet betyr inte at noen ÅF inte kan være besvärliga.
Den här varianten var ny. Stannat med felkod att framhjulen har tappat kontakten med underlaget. Inget nytt i sig, men första gången som det sker när klipparen står vänd inåt trädgården utan något i vägen och med ett jämt underlag. Om det är hjul som behöver smörjas så är man ju lite velig utifrån att det inte rekommenderades av supporten... Ja, ja, kan inte vara sur på min Hasse då den har gått som en klocka de sista veckorna. Säkerligen irrelevant för detta fel, men min grannes HQ stod still samtidigt på andra sidan tomtgränsen (händer visst då och då efter att min Indego kom på plats)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har följt tråden från början. Bestämde att skaffa en Indego slutet av sommaren förra året. Jag har gjort om trädgården del för att det skulle vara rimligt. Bl a ett lass jord som jag spritt i branta partier. Sen har jag också flyttat kanske 10 buskar.
Indegon köpte jag i april. Det blev en 2012 års modell. När det inte fungerade reklamerade jag den och fick årets hårdvara av Cheapy. (Tack!) Fungerade fortfarande inte. Ny reklamation och fick en uppgradering av programvaran till 5167.
Min gräsmatta är ca 600 kvm och har ca 450 meter kanttråd. Höjdskillnaden är ca 5 m från lägsta till högsta punkten. Gräsmattan är uppdelad i två delar. En enkel och en del som är svår för klipparen. En stor tall som ger mycket kottar står på den enkla delen.
Det förefaller som om klipparen klarar den enkla delen. I alla fall fick jag inget problem när jag karterade enbart den och lät den köra där 3-4 dagar.
Inom svåra delen står ett lusthus och en rad med buskar. På båda sidor finns murar där gräset är i samma nivå som överdelen av muren. På muren mot vägen har jag valt att låta klipparen köra delvis på murstenarna för att få en bra kantklippning. Det är också där som jag har flyttat på buskar. Jag har valt att inte göra lusthuset+raden med buskar till en ö utan har 20 cm avstånd mellan trådarna. Jag tänker på detta som en svår del för att det finns massor av buskar som den krockar med och utrymmena är smala (2m) och helt utan raka linjer.
Denna svåra del har klipparen vid några tillfällen klippt till ca 75%. När den lyckas klippa där är det alltid direkt efter en kartering. Att låta den fortsätta klippa verkar meningslöst eftersom den till nästan 100% håller på att följa kanttråden. Tyvärr kommer den i det läget inte ens till den svåra delen.
Min slutsats efter att ha sett den arbeta under många timmar är att problemen uppkommer på grund av att klipparen slirar när den följer kanttråden. Den får en annan uppfattning om hur kartan ska se ut och eftersom det inte stämmer mot föregående så gör den ett nytt försök. Varje försök ger nya skador i gräset som gör att den slirar mer nästa gång.
För att eliminera att den slirar har jag gjort ett antal olika åtgärder:
- Samlat färdigväxt gräs och planterat i hjulspår (från klipparen) och på ställen där gräset växer dåligt.
- Tagit bort grenar från buskar för att gräset ska växa bättre.
- Eliminerat den brantaste delen av den lätta delen av gräsmattan. Jag lade märke till att klipparen inte bara slirade där och helt enkel gled ner med ett hjul helt stilla.
- Jag har spikat fast kycklingnät på slirställen. Ca 10 kvm sammanlagt. Det går alldeles utmärkt att lägga den ovanpå kanttråden.
- Jag kommer inte ens på tanken längre att låta den klippa när det är blött.
Men även om det går bättre nu så fungerar det bara vid första klippningen direkt efter en kartering. Så det har blivit rutin nu. Det går inte fortare än att klippa manuellt men jag är tyvärr jävligt envis. Att ta bort kartan eller att göra en återgång till fabriksinställning verkar inte göra någon skillnad. Inte heller en kallstart.
Jag har funderat på olika metoder att få den att inte spara en ny version av kartan. Så att den helt enkelt behåller den version den har direkt efter en kartering. T ex ställa ett hinder framför laddstationen. Det har jag ännu inte prövat. Men jag har sett att om den inte lyckas få kontakt i laddstationen så backar den ut och kör till kanttråden, följer den till laddstationen, etc etc. Någon som har en ide?
Jag har en viss förhoppning om att den senare version som finns (5233) kanske kan vara en lösning för mig. Enligt uppgift så rör den sig mjukare, och därmed så bör den inte slira så mycket.
Det blev långt det här...
Indegon köpte jag i april. Det blev en 2012 års modell. När det inte fungerade reklamerade jag den och fick årets hårdvara av Cheapy. (Tack!) Fungerade fortfarande inte. Ny reklamation och fick en uppgradering av programvaran till 5167.
Min gräsmatta är ca 600 kvm och har ca 450 meter kanttråd. Höjdskillnaden är ca 5 m från lägsta till högsta punkten. Gräsmattan är uppdelad i två delar. En enkel och en del som är svår för klipparen. En stor tall som ger mycket kottar står på den enkla delen.
Det förefaller som om klipparen klarar den enkla delen. I alla fall fick jag inget problem när jag karterade enbart den och lät den köra där 3-4 dagar.
Inom svåra delen står ett lusthus och en rad med buskar. På båda sidor finns murar där gräset är i samma nivå som överdelen av muren. På muren mot vägen har jag valt att låta klipparen köra delvis på murstenarna för att få en bra kantklippning. Det är också där som jag har flyttat på buskar. Jag har valt att inte göra lusthuset+raden med buskar till en ö utan har 20 cm avstånd mellan trådarna. Jag tänker på detta som en svår del för att det finns massor av buskar som den krockar med och utrymmena är smala (2m) och helt utan raka linjer.
Denna svåra del har klipparen vid några tillfällen klippt till ca 75%. När den lyckas klippa där är det alltid direkt efter en kartering. Att låta den fortsätta klippa verkar meningslöst eftersom den till nästan 100% håller på att följa kanttråden. Tyvärr kommer den i det läget inte ens till den svåra delen.
Min slutsats efter att ha sett den arbeta under många timmar är att problemen uppkommer på grund av att klipparen slirar när den följer kanttråden. Den får en annan uppfattning om hur kartan ska se ut och eftersom det inte stämmer mot föregående så gör den ett nytt försök. Varje försök ger nya skador i gräset som gör att den slirar mer nästa gång.
För att eliminera att den slirar har jag gjort ett antal olika åtgärder:
- Samlat färdigväxt gräs och planterat i hjulspår (från klipparen) och på ställen där gräset växer dåligt.
- Tagit bort grenar från buskar för att gräset ska växa bättre.
- Eliminerat den brantaste delen av den lätta delen av gräsmattan. Jag lade märke till att klipparen inte bara slirade där och helt enkel gled ner med ett hjul helt stilla.
- Jag har spikat fast kycklingnät på slirställen. Ca 10 kvm sammanlagt. Det går alldeles utmärkt att lägga den ovanpå kanttråden.
- Jag kommer inte ens på tanken längre att låta den klippa när det är blött.
Men även om det går bättre nu så fungerar det bara vid första klippningen direkt efter en kartering. Så det har blivit rutin nu. Det går inte fortare än att klippa manuellt men jag är tyvärr jävligt envis. Att ta bort kartan eller att göra en återgång till fabriksinställning verkar inte göra någon skillnad. Inte heller en kallstart.
Jag har funderat på olika metoder att få den att inte spara en ny version av kartan. Så att den helt enkelt behåller den version den har direkt efter en kartering. T ex ställa ett hinder framför laddstationen. Det har jag ännu inte prövat. Men jag har sett att om den inte lyckas få kontakt i laddstationen så backar den ut och kör till kanttråden, följer den till laddstationen, etc etc. Någon som har en ide?
Jag har en viss förhoppning om att den senare version som finns (5233) kanske kan vara en lösning för mig. Enligt uppgift så rör den sig mjukare, och därmed så bör den inte slira så mycket.
Det blev långt det här...
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Det finns svart på vitt, men infon. är troligen inte ämnad för oss konsumenter...pgerts skrev:
Man kan heller inte avgöra om texten kommer från Bosch centralt eller bara nationellt.
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Jag körde förbi Bosch i Ballerup i dag. Försökte se om de hade någon testbana. Stora gräsmattor fanns det och t.o.m en fotbollsplan. Men där syntes inga Indegos. Tänk man skulle kunna ha en arme av maskiner. Att övervaka så många skulle kräva en hel 'kasse' pilsner!
Utanför service avdelningens port gick minsann en Indego och tuggade. Om det är testbana eller bara för nyttan vet jag ej.
Utanför service avdelningens port gick minsann en Indego och tuggade. Om det är testbana eller bara för nyttan vet jag ej.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
tga skrev:Jag har följt tråden från början. Bestämde att skaffa en Indego slutet av sommaren förra året. Jag har gjort om trädgården del för att det skulle vara rimligt. Bl a ett lass jord som jag spritt i branta partier. Sen har jag också flyttat kanske 10 buskar.
Indegon köpte jag i april. Det blev en 2012 års modell. När det inte fungerade reklamerade jag den och fick årets hårdvara av Cheapy. (Tack!) Fungerade fortfarande inte. Ny reklamation och fick en uppgradering av programvaran till 5167.(QUOTE]
Envis var ordet, imponerande!
Jag tror att din gräsmatta och tråddragning är allt för avacerad för en indego, den får helt enkelt hjärnsläpp. Att göra så smala områden och låta tråden ligga så nära varann funkar nog helt enkelt inte, försök med att lägga tråden med större avstånd och gör gärna någon ö istället.
Att den slirar/glider utmed tråden gör den troligen ännu mer förvirrad.
Jag upplever också min som "smartast" och effektivast efter en ny kartering, det verkar som kartan den sen bygger upp har en hel del brister. Min kan även klippa bra en omgång men efter laddning beter den sej helt dement.
-Bosch, Varför inte aktivera GPS fuktionen? det räcker med dm noggrannhet samt varför inte en logg funktion som kan spara info på minnesbrickan så man i efterhand kan se varför det blev error just där.