6 474 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Takrenovering - Hur mycket skall vi byta?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Jag har vart på nyare tak med papp under pannorna där det varat uppruttet under och inte fel gjort så ett tak utan papp som är 45 år så finns det stor riks för vatten skador. Sen kan det konstant släppa in såna små mängder vatten att man inte märker det men takstolarna eller plywooden i detta fall ruttnar upp och det är inte så lätt att se som många tror. Sen att ha ett tak som är dåligt och det finns stor riks att det kan läcker in är inte så roligt kan jag tycka.pelpet skrev:Precis, men som expert ska man ju motivera sitt svar bättre än vad jag kan . Så förklara gärna varför TS ska byta sitt tak om det håller tätt och plywooden ser okej ut. Då är väl pannorna tillräckligt täta?
Jag har inget emot att bli "motbevisad" utan är här för att lyssna, lära, bidra och ifrågasätta.
Ja en faktor kan ju va utseende, 45 år gamla pannor ser ut som fan. Och byter man dom så gör man allt annat med samtidigt.
Här är före och efterbilder på mitt tak.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/192908-farg-pa-pannor-till-rott-hus.html#post1783382
Här är före och efterbilder på mitt tak.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/192908-farg-pa-pannor-till-rott-hus.html#post1783382
I en tråd här på byggahus har TS problem med getingar som gjort hål på takduken, och tillverkaren vill inte ersätta TS eftersom det handlar om skadedjur.
På den beskrivningen låter det som att takduk är en riktig riskkonstruktion. Har du någon aning om hur divorollduk klarar getingar och andra skadedjur?
På den beskrivningen låter det som att takduk är en riktig riskkonstruktion. Har du någon aning om hur divorollduk klarar getingar och andra skadedjur?
Liknande trådar
-
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Rookie-fråga: Knepig konstruktion - Hur skall jag tänka med ångspärr mot grunden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tvättmaskin (Samsung ) - normalt med skallrande ljud???
Vitvaror -
Hur skall man tänka kring klick-fiskbensparkett-fris?
Golv -
Sökes - Mycket svag GU5.3 spotlight ljuskälla
Belysning