VI har inte planerat sälja inom det närmsta men sådant vet man ju förstås aldrig helt säkert.

Har tittat på kontruktionsritningen från december 1970. Där står att läsa att det handar om "9 mm vattenfast plywood".

Mvh C

pelpet skrev:
Precis, men som expert ska man ju motivera sitt svar bättre än vad jag kan :). Så förklara gärna varför TS ska byta sitt tak om det håller tätt och plywooden ser okej ut. Då är väl pannorna tillräckligt täta?

Jag har inget emot att bli "motbevisad" utan är här för att lyssna, lära, bidra och ifrågasätta.
Jag har vart på nyare tak med papp under pannorna där det varat uppruttet under och inte fel gjort så ett tak utan papp som är 45 år så finns det stor riks för vatten skador. Sen kan det konstant släppa in såna små mängder vatten att man inte märker det men takstolarna eller plywooden i detta fall ruttnar upp och det är inte så lätt att se som många tror. Sen att ha ett tak som är dåligt och det finns stor riks att det kan läcker in är inte så roligt kan jag tycka.

Vi har inga planer på att sälja inom det närmaste men sådant vent man ju förstås aldrig helt säkert.

Har tittat i konstruktionsritningen från december 1970. Där står att läsa att det handlar om "9 mm vattenfast plywood".

Mvh C

Hoppsan, här blev det visst dubbelt. Beklagar.

Mvh C

En alternativ lösning är Divorollduk direkt på takstolarna.

I en tråd här på byggahus har TS problem med getingar som gjort hål på takduken, och tillverkaren vill inte ersätta TS eftersom det handlar om skadedjur.

På den beskrivningen låter det som att takduk är en riktig riskkonstruktion. Har du någon aning om hur divorollduk klarar getingar och andra skadedjur?

Vet ej. Vi får väl se - har just satt Divoroll på min kåk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.