El från 1976 förra årtusendet måste vär ändå vara utkänt och kan behöva bytas när som hälst. Dock om någon använt gulgrön ledare till allt nolla, fas och jord kan ni nog ligga illa till det. Men köparen bör även då få åldersavdrag på ersättningen.
 
Erik_X skrev:
El från 1976 förra årtusendet måste vär ändå vara utkänt och kan behöva bytas när som hälst. Dock om någon använt gulgrön ledare till allt nolla, fas och jord kan ni nog ligga illa till det. Men köparen bör även då få åldersavdrag på ersättningen.
varför ska dom ligga illa till? det är ju bara att titta i en kopplingspunkt. Man kan inte då tänka - oj vad de jordat här, nolla och fas måste finnas någon annanstans!
Det måste vara ett av dom mest klara fallen på att det inte är rätt med smidigaste undersökning.
 
Den andra tråden jag startat om badrummet är inte angående vårt hus, det handlar om en god vän. Jag erbjöd mig att skriva ett inlägg.

Jag kommer inte att skriva mer här i tråden. Vi mår otroligt dåligt över situationen. Många råder oss att vara lugna, att köparna har absolut noll att komma med och jag tror verkligen inte att de kommer få en krona av oss. Vi kommer låta de stämma oss. vi har rent mjöl i påsen. Vi har varit jättenoga med att ge köparna en riktig bild av huset, vi känner inte till ett enda fel, huset är jättefint, de renoveringar vi gjort har vi på papper med garanti. Hela vårt liv står på paus tills denna processen är avslutad och vi lämnar tråden för att endast ha kontakt med en jurist.

Tack för er tid.
 
  • Gilla
Kefa och 10 till
  • Laddar…
Det löser sig säkert. Kontakta advokat och ta det lugnt.
 
Ok.

Mitt råd är att försöka komma till ro, dessa processer kan ta år. Vår dolda fel process tog tre år. Men, läs vad de stämmer er på. Dolt fel handlar ju inte om att ni "dolt" något, utan att inte ni heller kanske känt till felet......

Lycka till!
 
D09
Lycka till :)
 
Oavsett om det är du som drabbats eller din vän, fundera på om ni vill anlita jurist eller advokat. Jag fick uppfattning att den Advokat vi hade hade mycket större förtroende i rätten än motpartens jurist......man skall både HA och FÅ rätt i en svensk rättsprocess.
 
Hurvadvem skrev:
Den andra tråden jag startat om badrummet är inte angående vårt hus, det handlar om en god vän. Jag erbjöd mig att skriva ett inlägg.

Jag kommer inte att skriva mer här i tråden. Vi mår otroligt dåligt över situationen. Många råder oss att vara lugna, att köparna har absolut noll att komma med och jag tror verkligen inte att de kommer få en krona av oss. Vi kommer låta de stämma oss. vi har rent mjöl i påsen. Vi har varit jättenoga med att ge köparna en riktig bild av huset, vi känner inte till ett enda fel, huset är jättefint, de renoveringar vi gjort har vi på papper med garanti. Hela vårt liv står på paus tills denna processen är avslutad och vi lämnar tråden för att endast ha kontakt med en jurist.

Tack för er tid.
Tyvärr så handlar det inte om att ha rent mjöl i påsen. Finns det dolda fel som dom hittat när dom rivit loss så är det ju sådant som ni inte var medvetna om. Men det spelar tyvärr ingen roll. Tycker fortfarande att det är j...t dåligt av er mäklare att inte tipsa om sova gott försäkringen mot dolda fel.
 
Finner inga ord, absurt hela situationen! Med infon du lämnat i tråden skulle jag inte vara orolig alls, allt talar för att köparna själva är dom som kommer stå kvar med "byxorna neddragna" i slutänden..

Jag vet vad dåliga köpare är... och man vet inte om man ska skratta eller gråta ibland.. men så länge ni känner att ni har gjort rätt.. skit i resten annars kommer det ta över era liv helt.

Låt en jurist ta hand om allt - och försök leva livet som vanligt med normala rutiner osv (fokusera på roligare saker). Det går inte att gräva ner sig i det hela.. det tar över.. och det tar aldrig slut .. man blir bara knäckt och hela familjelivet splittras tillslut.. mentalt blir man en urvriden disktrasa..och det är det inte värt! :(

Lycka till i framtiden!
MVH Sandra
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Eftersom ni bara bodde i huset i 1 år borde ni väl kunna gå vidare med eventuella dolda fel mot de som sålde huset till er?
 
Snigla skrev:
Finner inga ord, absurt hela situationen! Med infon du lämnat i tråden skulle jag inte vara orolig alls, allt talar för att köparna själva är dom som kommer stå kvar med "byxorna neddragna" i slutänden..

Jag vet vad dåliga köpare är... och man vet inte om man ska skratta eller gråta ibland.. men så länge ni känner att ni har gjort rätt.. skit i resten annars kommer det ta över era liv helt.

Låt en jurist ta hand om allt - och försök leva livet som vanligt med normala rutiner osv (fokusera på roligare saker). Det går inte att gräva ner sig i det hela.. det tar över.. och det tar aldrig slut .. man blir bara knäckt och hela familjelivet splittras tillslut.. mentalt blir man en urvriden disktrasa..och det är det inte värt! :(

Lycka till i framtiden!
MVH Sandra
Håller med delvis. Jag tycker dock inte TS skall sätta sig o ta det lugnt o skita i det? Det skulle inte jag göra om någon stämmer mig på en miljon. Det var den attityden som gjorde att de vi stämde på dolt fel för ett par år sedan fick betala betydligt mer än om de tagit till sig problemet och satt sig in direkt. Vår motpart hade attityden att de byggt med " duktiga entreprenörer med papper och hade inte "dolt" något medvetet....." ...de hade missförstått stora delar av Svensk lag och det blev dyrt för dem. Utöver detta misstag anlitade de en jurist som tydligen inte hade området som specialitet och verkade vara mer intresserad av att tjäna pengar än att ge dessa stackars människor rätt råd.

Men visst är det jobbigt. Bättre dock att resonera enligt vad som lagen säger i Sverige, inte med känslor. Att redan initialt, som i detta fall, utan att ens veta vad stämningen rör sig om ha attityden att de kommer inte få en krona bådar inte gott i mina öron.

Men, stressa inte upp er. Det kommer troligtvis gå en tid innan ni och ert ombud vet vad köparna har att komma med.

Men om de har rätt i sin sak, enligt lagen, så tänk er för innan det börjar gå år.......advokatkostnader betalas av den som förlorar. Även om de enbart har en rätt sak av kanske 20 påstådda fel kan det sluta i en delad dom. Det innebär att ni då ev betalar era advokatkostnader och någon summa till dem. I dessa fall är det vettigare att tidigt förlika om att betala en del.

Men det är j vligt att bli stämd, det håller jag med om. Jag har blivit det ett par ggr själv. Eventuellt finns ingen substans alls om de tänkt stämma er på saker med 40 år på nacken.......

Oss hjälpte det att diskutera på tex detta forum för att försöka analysera risker. Efter ett år, av tre, var vi 99 % säkra på att vi hade rätt. Efter 2,5 år kom de vi stämde på att försöka förlika, men då sade vi nej för vi snurrat upp för hög advokatkostnad. I slutändan betalade de ett nytt badrum plus alla advokat, vittnen mm vilket blev betydligt mer än om de diskuterar med oss direkt....sundman gick från strax under 100,000 till över 300,000 för dem.

TS har ju lämnat tråden. Men det skulle vara intressant att veta vad de stämt på innan man kan uttala sig om det finns någon substans.
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Håller med delvis. Jag tycker dock inte TS skall sätta sig o ta det lugnt o skita i det? Det skulle inte jag göra om någon stämmer mig på en miljon. Det var den attityden som gjorde att de vi stämde på dolt fel för ett par år sedan fick betala betydligt mer än om de tagit till sig problemet och satt sig in direkt. Vår motpart hade attityden att de byggt med " duktiga entreprenörer med papper och hade inte "dolt" något medvetet....." ...de hade missförstått stora delar av Svensk lag och det blev dyrt för dem. Utöver detta misstag anlitade de en jurist som tydligen inte hade området som specialitet och verkade vara mer intresserad av att tjäna pengar än att ge dessa stackars människor rätt råd.

Men visst är det jobbigt. Bättre dock att resonera enligt vad som lagen säger i Sverige, inte med känslor. Att redan initialt, som i detta fall, utan att ens veta vad stämningen rör sig om ha attityden att de kommer inte få en krona bådar inte gott i mina öron.

Men, stressa inte upp er. Det kommer troligtvis gå en tid innan ni och ert ombud vet vad köparna har att komma med.

Men om de har rätt i sin sak, enligt lagen, så tänk er för innan det börjar gå år.......advokatkostnader betalas av den som förlorar. Även om de enbart har en rätt sak av kanske 20 påstådda fel kan det sluta i en delad dom. Det innebär att ni då ev betalar era advokatkostnader och någon summa till dem. I dessa fall är det vettigare att tidigt förlika om att betala en del.

Men det är j vligt att bli stämd, det håller jag med om. Jag har blivit det ett par ggr själv. Eventuellt finns ingen substans alls om de tänkt stämma er på saker med 40 år på nacken.......

Oss hjälpte det att diskutera på tex detta forum för att försöka analysera risker. Efter ett år, av tre, var vi 99 % säkra på att vi hade rätt. Efter 2,5 år kom de vi stämde på att försöka förlika, men då sade vi nej för vi snurrat upp för hög advokatkostnad. I slutändan betalade de ett nytt badrum plus alla advokat, vittnen mm vilket blev betydligt mer än om de diskuterar med oss direkt....sundman gick från strax under 100,000 till över 300,000 för dem.

TS har ju lämnat tråden. Men det skulle vara intressant att veta vad de stämt på innan man kan uttala sig om det finns någon substans.



Nä, skita i det är väl att ta i!

Men det kan man oftast inte - inte ens om man försöker! Det finns alltid i bakhuvudet som ett diffust orosmoln.

Men det hjälper inte heller att gräva ner sig helt i det (älta allt om och om igen, saker man inte styr över).. processer som denna har ju en tendens att dra ut på tiden och man pallar normalt inte med att låta en sådan här sak ta över livet under så lång tid (iaf inte om man har familj).

Det är inte bara en familj som gått under pga "husrelaterad" stress (alltså..inte bara husköp, utan renoveringar, problem med fuskbyggen osv).

Man måste dela upp det för att klara av det (mentalt), istället för att prata varje dag med juristen (och/eller sin partner) om "fallet".. så kanske man gör det en gång i veckan.. tar allt på en gång (eller en gång i månaden, beroende på hur "fallet" fortskrider). Och däremellan låter man vardagen få komma tillbaka.. göra saker med familjen.. försöka tänka på annat.. finna någon slags glädje i livet (för det kan kännas jäkla mörkt ibland..)

Allt är ju faktiskt inte ekonomiskt, hälsan och familjen bör alltid vara mer värd än pengar! (även om de flesta kommer på det för sent)

Sen tycker jag ditt tips om att läsa på lagen, kolla information allmänt.. fråga om råd osv är perfekta förslag. Man måste vara lite insatt i problematiken och vad som kan hända och vilka skyldigheter och rättigheter man har (både som köpare och som säljare). Även tänka över förlikningsprocedurer, juristkosnader.. kolla försäkringar osv.

Men det är sådant jag förutsätter att de redan gjort, de har ju redan oroat sig ett tag och de har frågat härinne om "hjälp".. och fått många bra råd!

Generellt: är det väl som så att visst skulle de kunna få igenom några dolda fel om de plockar isär hela huset i molekyler, men att hitta fel i ett gammalt hus (med alla åldersavdrag osv) för 1 miljon kronor (?).. det finner jag inga ord för faktiskt! (kanske är möjligt om det räknas att man även ska täcka upp för kostnaden att man bjöd för mycket pengar på huset från början..). 1 miljon är ju ett helt nytt hus och mer därtill!

..och dessutom besiktigade de inte ens huset innan/efter köp? (det säger ganska mycket om dem.. speciellt när de sedan kommer tillbaka och klagar på uppenbara saker). Var och en får såklart göra sitt val när det kommer till besiktningen - men väljer man att inte besiktiga huset så får man helt enkelt bita i det sura äpplet och ta hand om vissa problem själv om de dyker upp, tycker jag!

Håller med om att det skulle vara intressant att se vad de stämt på.. (hittat på för konstigheter som de fått ihop till 1 mille..)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

PS - Sen vill jag också påpeka att jag också "sa".. att utifrån informationen de gett i tråden.. så tyckte jag "si och så".. för det är sällan man får hela bilden serverad på ett silverfat på forumet (finns alltid två sidor av ett mynt) .. när man väl har hela bilden kan ju alla förutsättningar och tankar och råd förändras! - DS
 
Byggis1976 skrev:
...Det var den attityden som gjorde att de vi stämde på dolt fel för ett par år sedan fick betala betydligt mer än om de tagit till sig problemet och satt sig in direkt. Vår motpart hade attityden att de byggt med " duktiga entreprenörer med papper och hade inte "dolt" något medvetet....." ...de hade missförstått stora delar av Svensk lag och det blev dyrt för dem. Utöver detta misstag anlitade de en jurist som tydligen inte hade området som specialitet och verkade vara mer intresserad av att tjäna pengar än att ge dessa stackars människor rätt råd. ..
Vissa erfarenheter är (kan vara) dyrköpta, men kan vara nyttiga för vederbörande ändå..
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, det skulle onekligen vara intressant att se listan. Elen kan ju mest sannolikt inspekteras, och har de inte anlitat en elbesiktningsman kanske de inte fullgjort undersökningsplikten där. Förut så trodde jag det var tvungen att uppkomma en skada för dolt fel. Innan jag lärde mig på forumet att det räcker med Sk ekonomisk skada. Det tycker jag är konstigt, för det öppnar ju just för att en köpare kan börja renovera o leta fel.....fast det kanske hållt i 35 år.

Det borde enligt mig inte vara ok att börja riva på eget bevåg för att leta fel. Det låter helt befängt. Förstår inte hur man är funtad då, för då har man ju ändå räknat med att renovera. Det skulle i så fall vara om man börjar och felen man hittar gör arbetet 10 ggr mer omfattande än om det inte var fel.....så skulle det ju kunna vara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.