zuper skrev:
Men varför går det inte använda redan befintliga "sensorer" jag har för att få med decimaler?
Sensorerna borde skicka exempelvis temperaturen med en tiopotens, såsom 225 för 22,5 grader..
Kortfattat så skickar sensorerna data med flera decimaler. Veran tar emot den datan via z-wave, men rundar av det till heltal.
Att den gör så beror på att nån på MCV tänkte med rö*en när de implementerade stöd för temperaturdata.
 
Det borde gå att hacka Veran för att få den att INTE avrunda... Men nog för liten användarskara för att någon ska lägga tid på det..
 
  • Gilla
Powermange och 2 till
  • Laddar…
zuper skrev:
Och andra frågan, hur menar du att rfrxtrx pluginen kan kommunicera med en trådlös c-o sensor?
Man måste ha rfxcom hårdvara också.
http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103

Det borde gå att hacka Veran för att få den att INTE avrunda... Men nog för liten användarskara för att någon ska lägga tid på det..
Problemet är funktionaliteten ligger i kompilerad kod så den går inte ändra för användarskaran. :( Annars hade det varit fixat för länge sedan.
 
zuper skrev:
Men varför går det inte använda redan befintliga "sensorer" jag har för att få med decimaler?
Sensorerna borde skicka exempelvis temperaturen med en tiopotens, såsom 225 för 22,5 grader..
MCV är medvetna om att detta är ett önskemål, men menar att det skulle göra för många och/eller för dom strategiskt viktiga plugin:er obrukbara. Framtiden får väl utvisa om dom viker sig eller står fast vid sitt beslut.
En annan orsakt är troligen att Vera:s stora marknad är i Fahreheitland - och därmed får man ju högre upplösning med heltal.


Och andra frågan, hur menar du att rfrxtrx pluginen kan kommunicera med en trådlös c-o sensor?
med hjälp av en sådan här https://www.m.nu/rfxtrx433-usb-43392mhz-receiver-transmitter-p-520.html

Jag har dock personligen noll koll på hurudvida classes funkar eller ej.
 
Är det någon här som använder rfxcom ?Om ja, hur fungerar det? Kan man integrera det med övriga enheter i veran, t.ex om tempen på "clas olssons sensor" är under nått så ska nått hända osv .. Samt, kan man använda dataMine för att ta emot data och lagra, även om de kommer in via extern sensor genom rfxcom?
 
zuper skrev:
Är det någon här som använder rfxcom ?
Ja.
Om ja, hur fungerar det?
Superduper. Det finns en plugin som gör att alla 433MHz-grunkor hittas automagiskt och adderas till Veran.
Kan man integrera det med övriga enheter i veran, t.ex om tempen på "clas olssons sensor" är under nått så ska nått hända osv ..
Ja
Samt, kan man använda dataMine för att ta emot data och lagra, även om de kommer in via extern sensor genom rfxcom?
Ja

RFXtrx är mycket bra i kombination med Vera. Framförallt om du har en massa 433MHz-prylar så kan du göra en billigare övergång till Z-Wave och för icke-kritiska saker (tex lampor) kan du kycket väl använda 433MHz iställer för dyra Fibaro eller Aeon.
 
Men radiosignalen går väll inte så långt när RFXtrx skickar ut? Kanske bara fungerar 20 meter.. Har man då ett större hus så kommer ju inte signalen att komma fram
 
zuper skrev:
Men radiosignalen går väll inte så långt när RFXtrx skickar ut? Kanske bara fungerar 20 meter.. Har man då ett större hus så kommer ju inte signalen att komma fram
Sant. Det funkar inte i jättebra i andra änden av huset. Det finns repeaters, men dessa har jag inte testat, och då skulle det kännas som att man bygger lite för mycket parallella nät...

Själv fick jag testa två st Oregon temp/fukt-givare innan jag fick in värdena från vinden.
 
Känner någon till;
Finns det något kontroll/device till Vera, likt en knappsats till ett larm? Så man kan koppla olika scener till olika "koder" man slår in t.ex.. ?
 
Kan man få sonos att speia upp ett medelande 2 gånger med några sekunders mellanrum
 
Är inte helt påläst i ämnet men jag är lite nyfiken på varför många av er använder just Vera? Googlar man lite verkar det finnas flera mer populära alt och vera 3 får rätt risig kritik i något test jag läst?
 
MathiasS skrev:
Är inte helt påläst i ämnet men jag är lite nyfiken på varför många av er använder just Vera? Googlar man lite verkar det finnas flera mer populära alt och vera 3 får rätt risig kritik i något test jag läst?
Har du hittat fler populära alternativ än Vera och Fibaro? Har själv inte kollat så mycket än men just nu lutar det åt Fibaro pga gränssnittet som känns mera hanterbart för alla, även utomstående.
 
MathiasS skrev:
Är inte helt påläst i ämnet men jag är lite nyfiken på varför många av er använder just Vera? Googlar man lite verkar det finnas flera mer populära alt och vera 3 får rätt risig kritik i något test jag läst?
Meningarna går isär men mina motiv var billigast och mest flexibel. Enligt mig håller detta ännu.
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.